Obmedzenie rýchlosti je v Nemecku veľká téma. Čo na to poisťovne?


			Obmedzenie rýchlosti je v Nemecku veľká téma. Čo na to poisťovne?
26.2.2020 Zahraničie, Spektrum

Obmedzenie rýchlosti na nemeckých diaľniciach je horúcou témou. Pravdepodobne rozumné opatrenie, avšak veľmi nepopulárne u nemeckých občanov a v automobilkách.

Ak sa niekto spýta nemeckých poisťovní, odkážu ho na svoju asociáciu GDV. A zväz opakovane žiada najprv testovanie nariadenia v praxi, aby bolo možné vedecky skúmať účinky obmedzenia rýchlosti v prevádzke. Pretože podľa nich zníženie rýchlosti samo o sebe neznamená automaticky menej nehôd.

Zavedené rýchlostné obmedzenia

Všetky krajiny susediace s Nemeckom majú zavedený rýchlostný limit. Najčastejšie na diaľniciach môžu vodiči ísť do 130 km/h, v Belgicku a vo Švajčiarsku dokonca len 120 km/h. V Nemecku nie je maximálna rýchlosť stanovená na 70 percentách  diaľničnej siete.
 
Trvalé alebo prechodné obmedzenia je pomocou značenia nariadené na necelých 21 percentách siete. Tieto údaje Spolkového úradu pre cestnú prevádzku sú však už takmer 5 rokov staré. Samozrejme stále platí, že už viac ako 40 rokov sa v Nemecku odporúča jazdiť rýchlosťou do 130 km/h.
 
O zavedení obmedzenia na všetkých nemeckých diaľniciach sa stále bojuje v spolkovom parlamente. Nedávno prišlo vedenie SPD s grafikou, ktoré ukazuje koreláciu medzi rýchlostným limitom a počtom mŕtvych v cestnej premávke.
 
Podľa grafiky a článku z roku 2016 platí, že na nemeckých diaľniciach v úsekoch, kde boli zavedené rýchlostné obmedzenia, prišlo počas nehôd o život o 26 % ľudí menej ako na úsekoch bez rýchlostného maxima. Informácie pochádzajú z Nemeckej rady pre bezpečnosť prevádzky (DVR). 

Polícia a poisťovne žiadajú vedecký posudok

Vyššia rýchlosť = dlhšia brzdná dráha = väčšie škody nárazom. Zdá sa to logické, však až tak prosté to zase nie je. Policajné odbory naliehajú, že by súvislosti mali byť čo najskôr detailnejšie preskúmané. „Spolková vláda by mala zadať vedecký posudok, aby sme dostali naozaj validné čísla ohľadom užitočnosti limitu rýchlosti," vyjadril sa Michel Mertens, viceprezident odborov pre nemecký Handelsblatt. „Pomocou takéto objektívnej základne by sa mohli doterajšie skôr emotívne diskusie dostať na vecnú úroveň." 
 
Jednotlivé poisťovne sa na tému obmedzenia rýchlosti na nemeckých diaľniciach vyjadrujú len zriedka. Napríklad spoločnosť VHV svoje stanovisko ale formuluje jednoznačne: „Všeobecný limit rýchlosti je podľa nás ako poisťovne pre autá zmysluplný. Je nepopierateľné, že obmedzenie rýchlosti by prispelo aj k ochrane klímy, pretože vozidlá by produkovali menej CO2." 
 
Pre iných veľkých poisťovateľov v krajine ide o „spoločenskú a politickú tému", takže ich pozíciu by mala skôr vysvetľovať ich asociácia GDV. Tá podobne ako policajti navrhuje rozsiahly praktický test. „Nižšie rýchlosti skutočne vedú ku kratšej dobe potrebnej na zastavenie auta s menšou kinetickou energiou. To ale súčasne neznamená, že obmedzenie rýchlosti povedie tiež vždy k menej nehodám. Je už dokázané, že nehodová záťaž v úsekoch diaľnic v stavbe, kde je maximálna rýchlosť predpísaná na 80 alebo 60 km/h, je vyššia ako na bežnej diaľnici bez obmedzenia," upozornil Siegfried Brockmann, vedúci nehodového výskumu pri GDV novinára servera Versicherungswirtschaft Heute ( VWheute).
 
„Práve tak existujú úseky spolkových diaľnic bez obmedzenia, kde prevádzka prebieha priaznivejšie, než keby tam bola rýchlosť predpísaná. Nehodový dej závisí na väčšom počte rôznych parametrov. A okrem toho by bola dôležitá aj otázka nastavenie toho správneho limitu." 
 
GDV sa podľa svojich slov už zasadila o to, aby sa vylepšila situácia v oblasti výskumu k tejto otázke. „V tomto okamihu sú k dispozícii len štúdie zo 70. rokov, ktoré popisujú úplne inú úroveň motorizácie, a tiež výsledky z čiastkových úsekov s vysokou nehodovosťou. Zahraničné skúsenosti sa nehodia kvôli rozdielnej intenzite premávky a tiež mentalite, " zdôraznil Siegfried Brockmann. 

Niektoré štúdie ukazujú pokles nehodovosti

Niektoré spolkové krajiny už nechali vykonať vedecké štúdie, ako napríklad Severné Porýnie Vestfálsko. Na úseku diaľnice A4 medzi obcami Elsdorf a Merzenich bolo zavedené v roku 2017 obmedzenie rýchlosti na 130 km/h, pretože za tri predchádzajúce roky tam došlo k viac ťažkým nehodám s mnohými zranenými a deviatimi mŕtvymi. Podľa oznámenia úradu DVR tam odvtedy nedošlo k žiadnej smrteľnej havárii.
 
V roku 2007 študovalo Brandenburské ministerstvo dopravy účinky rýchlostného limitu na úseku diaľnice A24 v dĺžke 62 km. Kilometre medzi Wittstock/Dosse a Havelland boli do roku 2002 bez obmedzenia, potom bola najvyššia rýchlosť obmedzená na 130 km/h. A výsledok? Počet nehôd klesol prakticky na polovicu (zo 654 za 337). Tiež počet zranených sa znížil o 57 %. 

Bude to za pár rokov zbytočné?

Na čo sa v diskusii prihliada? V budúcnosti s prevádzkou autonómnych vozidiel dôjde tak ako tak na automatické nastavenie rýchlostného limitu. Už teraz majú elektroautá svoj zabudovaný obmedzovač. Lebo v rýchlosti nad 130 km/h stúpajú extrémne nároky na senzory na aute a tiež na výpočtovú kapacitu, čo by výrazne predražovalo výrobu automobiliek. A tie by predsa chceli prebudovať auto na zónu odpočinku. Takže nie je potrebné sa obávať pirátskych robotických vozidiel. 
Zdroj: versicherungswirtschaft-heute.de

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články