Nemecko: Ľudia radšej nakupujú on-line ako v predajni


			Nemecko: Ľudia radšej nakupujú on-line ako v predajni
21.2.2018 Zahraničie

Podľa v decembri zverejnených výsledkov štúdie je on-line nakupovanie v Nemecku už viac v kurze než nákupy v predajniach. Chytrý telefón sa pre mnohých vyvinul vo významný nákupný nástroj.

Vyhľadať, objednať, zaplatiť a – hotovo, dodaný. Reprezentatívny výskum odborového zväzu Bitkom medzi respondentmi od 14 rokov ukázal, že práve tieto kroky v súčasnosti vládnu nakupovaniu v Nemecku.

Celých 96 % užívateľov internetu nad 14 rokov veku uskutočnilo v uplynulých 12 mesiacoch nejaký on-line nákup. Každý tretí pritom túto formu na kliknutie myšou preferuje (33 %). Naopak, do obchodu sa radšej vypraví 21 % opýtaných, 46 % nemalo žiadnu jasnú preferenciu nákupu.

Veľké rozdiely pritom panujú podľa vekových skupín. Podiel 35 % respondentov vo veku 14-29 rokov a 37 % respondentov vo veku 30-49, ktorí už on-line nákupy skúsili, dávajú prednosť tejto forme obstaranie tovaru a služieb. Len 20 %, resp. 16 % respondentov v týchto dvoch vekových kategóriách radšej nakupujú v kamenných obchodoch.

Smartphone vyhráva

Zaujímavý je trend vývoja zariadení, cez ktoré zákazníci on-line nákupy realizujú. Od roku 2014 vzrástol význam smartphonov (z 20 % na 46 %) a tabletov (zo 14 % na 26 %), zatiaľ čo podiel kupujúcich u stolových počítačov klesol z 58 % na 48 %.

Advertising: 0:02

Šéf Bitkomu Bernhard Rohleder upozorňuje aj na ďalší významný atribút on-line nakupovanie v Nemecku: „Krátke dodacie lehoty a prepracovaná ochrana spotrebiteľa v Nemecku podporujú popri pohodlí on-line nákupy."

Sociálne siete tiahnu

Osobitnú pozornosť by mali obchodníci venovať sociálnym sieťam. Bezmála dve tretiny opýtaných (63 %), ktorí sa na sociálnych sieťach pohybujú, už minimálne raz získali nákupné impulzy práve tu a príslušný produkt skutočne kúpili. A vo vekovej skupine 14-29 rokov to bolo dokonca celých 83 % opýtaných!

Významnú úlohu zohrávajú sociálne siete aj pri téme hodnotenia produktov. Bezmála každý tretí (32%), a v najmladšom sledovanom segmente 14-29 rokov dokonca 49 % opýtaných číta hodnotenia produktov. Popri komentárom na produktových stránkach načúvajú ľudia zdieľaným názorom kamarátov, influencerov alebo youtuberov. 

Tento fenomén sa stále viac premieta do on-line nakupovanie. Dôveryhodní ambasádori rôznych značiek sú pre on-line predajcov čím ďalej dôležitejší. Každý tretí opýtaný (34 %) uvádza, že hodnotenie produktov je pre nich rovnako cenné ako odporúčania priateľov alebo rodiny. 38 % respondentov píše také hodnotiace komentáre aj aktívne.

„Zákazníci využívajú sociálne siete stále viac ako zdroj informácií pred uskutočnením nákupu. Nezávislé hodnotenia iných konzumentov môžu byť dobrým vodítkom v obrovskej ponuke na sieti," podotýka Rohleder.

Pri mladých vedú influenceri pred priateľmi

Kde berú ľudia inšpiráciu k nákupom? Pri 45 % prichádzajú impulzy od priateľov alebo známych, pri 41 % od samotnej značky a jej produktov. Nasledujú influenceri, bloggeri a youtuberi (39 %). Avšak vo vekovej skupine do 29 rokov je inšpirácia zo strany on-line influencerov (54 %) dokonca silnejšia zo strany priateľov a rodiny (44 %).

Pozoruhodných 72 % respondentov súhlasilo s tým, že angažmá obchodníka na sociálnych sieťach je jednoducho dnes potrebné. Štyria z desiatich opýtaných (39 %) pripustili, že výstup v sociálnych médiách ich vlastný vzťah s určitou značkou, určitým výrobcom alebo obchodom posilňuje. Takmer každý tretí (32 %) je ochotný takéto stránky „lajkovať".  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS