Ivan Špirakus: Umelá inteligencia v poisťovníctve má obrovský potenciál


			Ivan Špirakus: Umelá inteligencia v poisťovníctve má obrovský potenciál
22.4.2023 Poistný trh

Generálneho riaditeľa spoločnosti INSIA Ivana Špirakusa sme sa v druhej časti rozhovoru spýtali, čo si myslí o dôchodkovej reforme, ako vníma možnosti umelej inteligencie alebo čo stálo za zmenou majiteľa spoločnosti INSIA.

Minule sme skončili pri témach, ktoré majú spoločného menovateľa – politický vplyv. Nemôžem sa tak neopýtať na reformu českého dôchodkového systému. Podarí sa ju realizovať?

Nedávno som čítal článok s ekonómom Vladimírom Bezděkom, ktorý viedol dnes už legendárnu Bezděkovú komisiu, a podľa neho je dnes už na akúkoľvek reformu neskoro.

Premeškali sme časové okno, v ktorom bolo možné aktuálny dôchodkový systém zásadne zmeniť a správne nastaviť druhý pilier, aby si v ňom generácia Husákových detí, ktorých sa to celé týka najviac, stihla našetriť na prijateľnú penziu. V rámci súčasného systému a súm, ktoré je priemerný človek schopný si mesačne na starobu odložiť, to už podľa neho skrátka nie je možné zmysluplne stihnúť.

Celý systém sa teda bude riešiť iba čiastkovými úpravami, a to do tej doby, než narazí na svoje dno. V tej chvíli potom štát bude musieť tento deficit veľmi rýchlo zvládnuť, pravdepodobne nájde zdroj v inom štátnom systéme a zalepí to napríklad prostriedkami z DPH alebo vymyslí úplne inú daň, ktorú vyberie a obratom do penzií nasype. 


Mohlo by vás zaujímať: Ivan Špirakus: Tvárou v tvár ruskej agresii sa poisťovníctvo zachovalo ukážkovo


Myslím si, že súčasná vláda do aktuálneho systému veľmi zasahovať ani nechce. Je to totiž naozaj veľmi silná a výbušná politická téma, ktorá má jasný potenciál dostať desaťtisíce ľudí na námestia. A v súčasnej dobe sú nielen u nás tieto celospoločenské nálady jasne viditeľné. Pozrime sa, čo sa deje vo Francúzsku.

Pritom tých päťdesiatnikov, šesťdesiatnikov sa napríklad zmena roku odchodu do dôchodku nijako dotýkať nebude, to je problém skôr dnešných tridsiatnikov.

A aká je vaša predstava „ideálneho“ dôchodkového systému?

Ideálny systém je úplne jednoduchý. Mať dosť detí, dobre ich vychovať a dúfať, že sa o mňa postarajú! (úsmev). To je jediná cesta, ktorá zaručene funguje už po tisíce rokov, keď žiadne dôchodkové systémy neboli a nie inak tomu je aj dnes. Deti by sa skrátka mali o svojich rodičov postarať.

Zdravotníckeho systému sa týka aj ďalšia otázka. Už druhý rok v Česku funguje monopol na zdravotné poistenie cudzincov, ktorý napriek všetkým verejným politickým proklamáciám stále nie je zrušený. Viem, že v poslednom čase sa o toto české špecifikum dosť intenzívne zaujíma aj Európska komisia, ktorá nám v úvodzovkách povedané zasiela už aj vytýkacie listy… Ako si to vysvetľujete?

Vo svojej podstate ide o podobný princíp, o ktorom sme sa bavili pred chvíľou – teda o súkromné peniaze vo verejnom systéme. Český systém súkromného poistenia cudzincov vznikol hlavne preto, aby nebol tento verejný systém zneužívaný, a to v zmysle, že sa niekto u nás nechá vyliečiť, a potom sa vráti do svojej vlasti bez platenia. Toto malo súkromné poistenie daného cudzieho štátneho príslušníka vyriešiť.

Aktuálne u nás tento produkt ponúka jediná poisťovňa, čo úplne nezodpovedá pravidlám pre hospodársku súťaž, a práve to nám vytýka Európska komisia. Je to pomerne neprehľadná situácia. Osobne mi to príde ako súboj medzi súkromnými a zdravotnými poisťovňami.

V poslednej dobe sa objavil názor, že by to šlo robiť úplne inak a tento produkt by mohli ponúkať iba zdravotné poisťovne. Tie ale na to nemajú pripravené systémy a musela by sa tiež meniť aktuálna legislatíva. Navyše si viem predstaviť, že by sa toho mohla opäť chytiť opozícia a urobiť z toho ďalšiu politickú i vládnu tému. Sám som zvedavý, ako to celé dopadne. 

Významná téma, ktorá hýbe celou spoločnosťou a ktorá súvisí s rolou Českej národnej banky (ČNB), je rast inflácie. Aký bude podľa vášho názoru vývoj v tejto oblasti? Robí toho podľa vás pre skrotenie inflácie ČNB dosť?

Keby som vedel, aký bude v tejto oblasti ďalší vývoj, tak si na to stavím peknú sumičku. (úsmev) Uvidíme, ako sa zmenia parametre, ktoré ovplyvňujú infláciu zvonku. Českej národnej banke pomerne dosť pomáha kurz koruny, ktorá proti euru prerážala jeden rekord za druhým, pomáha jej nafta, ktorá stojí takmer to, čo pred vojnou, a k tomu všetkému nám príroda ruka v ruke s klimatickou zmenou pripravila veľmi miernu zimu, čo malo pozitívne vplyv na ceny plynu a ďalších energií.

To všetko sú veci, ktoré tlmia inflačné tlaky. Vnútorné tlaky samozrejme majú aj svoj význam. Firmy podľa vzoru svojich konkurentov neustále zvyšujú ceny produktov, a tým nás dostávajú do inflačnej špirály, z ktorej sa len ťažko vystupuje. Nie je to jednoduchá situácia a uvidíme, ako si s tým ČNB poradí.

Sme pri politických témach, ktoré so svetom financií samozrejme úzko súvisia, a tak sa nemôžem neopýtať, ako hodnotíte vládu Petra Fialu. V čom by mala zabrať, kde sa jej naopak darí?

Peter Fiala a jeho vláda robia, čo je v ich silách. Vojna na Ukrajine je ale taký významný „gamechanger“, ktorý z ich už tak ťažkej misie urobil misiu takmer nesplniteľnú. V kontexte deficitu štátneho rozpočtu a tiež v kombinácii so zastropovaním cien energií by som naozaj nechcel byť na jeho mieste a na hokynárskych váhach vážiť, ktoré dane sa zvýšia a ktoré sa naopak škrtnú.


Mohlo by vás zaujímať: Unilink sa pripája k maklérovi Acrisure. Ivan Špirakus zostáva riaditeľom INSIA


Predchádzajúce vlády nezmyselne napumpovali do rozpočtu toľko peňazí, že je dnes fakticky nemožné robiť pravicovú rozpočtovo zodpovednú politiku, z ktorej by pre občanov vzišli aspoň raz za čas nejaké dobré správy. Naozaj neviem, ako si s tým všetkým poradí, ale držím im palce. (úsmev)  

A aký je váš názor na nového prezidenta Petra Pavla?

V mojej sociálnej bubline panuje všeobecne pozitívny názor na to, že máme za prezidenta osobnosť, ktorá sa nebojí celkom jasne deklarovať svoje prozápadné a demokratické postoje. Verím tomu, že ustanú boje medzi prezidentom a vládou, ktoré boli jedným z negatívnych sprievodných znakov prezidenstva Miloša Zemana. Myslím si, že Petr Pavel má potenciál zaradiť sa medzi našich veľkých prezidentov, ako bol Tomáš Garrigue Masaryk alebo Václav Havel.

Od novembra sa čoraz viac hovorí a vlastne aj využíva softvér umelej inteligencie. Najznámejšia je asi aplikácia ChatGPT. Čo si myslíte o tomto technologickom fenoméne? Nemáme čo do činenia s ďalšou príslovečnou čiernou labutou, ktorá z ničoho nič našu spoločnosť úplne zmení?

Pokojne to tak môže byť. Vôbec by som sa tomu nedivil. Najskôr sa objavili obrázky, ktoré na základe kľúčových slov AI vyprodukovala, a bolo to naozaj roztomilé a pekné. Sociálne siete týchto výtvorov boli plné a mňa samotného bavilo sledovať, ako umelá inteligencia tieto kreácie vytvára takmer v priamom prenose. Keď ale vstúpil na scénu ChatGPT, ktorý začal produkovať texty na akúkoľvek tému nerozoznateľnú od ľudskej tvorby, tak z toho som už mal ľahko husiu kožu.

A to si musíme uvedomiť, že tá verzia, s ktorou pracujeme, sa pri zbere dát zastavila v roku 2021. Aktuálne je k dispozícii verzia nová, ktorá má pracovať aj s videom a so zvukom, a to bude znamenať naozaj kvalitatívny posun, na ktorý nemusí byť ľudstvo až tak úplne pripravené. Môže ísť o ten prvý kamienok, ktorý sa dal do pohybu a z ktorého ešte nejde úplne poznať, čo sa v budúcnosti stane. No, a nakoniec z toho môže byť lavína úplne netušených problémov, alebo naopak príležitostí. 


Mohlo by vás zaujímať: INSIA oslávila 30 rokov. Má najviac zazmluvnených poisťovní na trhu


Napríklad školstvo podľa mňa čaká zásadná zmena. Učitelia totiž nemajú najmenšiu šancu spoznať, či za ich žiakov neštuduje umelá inteligencia, ktorá vytvára všetky zadané úlohy. Niektoré školy to vítajú a povoľujú študentom, aby AI využívali s tým, že potom preskúšajú, či sa v zadanej téme orientujú. Ďalších ale čaká naozaj veľký náraz. 

A dokážete si predstaviť, ako by mohla byť táto umelá inteligencia využitá v rámci poisťovníctva?

Samozrejme! Spojenie umelej inteligencie a poisťovníctva poskytuje obrovský potenciál. Už dnes existujú nástroje, ktoré sú na báze AI postavené. Napríklad analýza fotografií v súvislosti s vyhodnotením škôd je postavená na umelej inteligencii.

Tieto nástroje dokážu porovnať na základe vami zaslaných obrázkov, ako vyzeralo vozidlo pred haváriou a ako vyzerá po nej. Zistí, ktoré diely je potrebné vymeniť, spočíta celkovú cenu a likvidátorovi pripraví výslednú likvidačnú správu. A ten potom len posúdi, či je v poriadku. Existuje napríklad aj mobilná aplikácia, ktorá oskenuje strom a v kombinácii s výpočtom vetra pre tú danú lokáciu vyhodnotí, aká je pravdepodobnosť toho, že ten strom spadne alebo že sa z neho odlomí nejaké vetvy.

Okrem pravdepodobnosti pádu stromu táto aplikácia sama navrhne, či a v akých miestach treba strom orezať. To je predsa úžasná prevencia v rámci zodpovedných produktov. Samozrejme, do celého procesu musia byť zabudované mechanizmy, ktoré budú vyhľadávať podvody. 

Umelá inteligencia je určite veľká téma aj pre sprostredkovateľov. „Porovnaj mi poistné podmienky týchto troch poisťovní a povedz mi, ktorá je najlepšia.“ To by bol sen všetkých poradcov, pretože by to potom nemuseli jednotlivo a pracne študovať. Je samozrejme otázka, ako by to bolo s ich odbornou kvalifikáciou, keby sa na všetko museli pýtať AI. (úsmev)

Všetky tieto potenciálne výhody umelej inteligencie však majú jedno veľké ale – čo sa bude diať, keď sa to z ničoho nič vypne. Nastane koniec sveta? A to si ani nechcem predstaviť scenár, ktorého sa veľa ľudí obáva a ktorý ma zaujal už ako malého chlapca v komikse Vzbura mozgov, a to že umelá inteligencia vyhodnotí ľudstvo ako prekážku vývoja…

Už viac ako rok pôsobíte na čele Asociácie českých poisťovacích maklérov. Mohli by ste popísať, aká aktuálne najdôležitejšia problematika zamestnáva maklérov, a to nielen na českej, ale aj európskej úrovni?

Rovnako ako poisťovateľov, tak aj maklérov, aktuálne najviac zamestnáva implementácia motorovej smernice, to je naša hlavná téma, pretože táto smernica, prípadne nový zákon o povinnom ručení, bude mať zásadný vplyv na celý poisťovací biznis.

Na každodennej báze potom riešime dohľadovú problematiku súvisiacu s veľkými administratívnymi požiadavkami. Česká národná banka totiž po poisťovniach vyžaduje v súlade so zákonom 170 kontrolu distribučných sietí. To v praxi znamená, že si každá poisťovňa vytvorí svoj individuálny dotazník, po ktorého vyplnení potom v rámci riadiaceho a kontrolného systému vyhodnocuje, ako to v konkrétnych sprostredkovateľských firmách funguje. 

Asi si viete predstaviť, že pokiaľ každá poisťovňa príde so svojim dotazníkom, ktorý ale vo svojej podstate obsahuje tie isté otázky, tak je to pre maklérov veľká administratívna záťaž. No a AČPM v minulom roku prišla s nápadom, či by sa celé toto administratívne koliesko nedalo zvládnuť v rámci jedného univerzálneho formulára, ktorý by si po vyplnení sprostredkovateľom každá poisťovňa stiahla a použila pre svoju kontrolnú činnosť.

Tieto dotazníky budú vypĺňané raz ročne, a to k rovnakému dátumu, ku ktorému sa vypĺňa výročné hlásenie pre Českú národnú banku. Tento krok bezpochyby celému trhu zníži administratívnu záťaž, za čo musím AČPM pochváliť a poďakovať ČAP za ústretový prístup. 

INSIA oslávila tridsať rokov svojej existencie a ako darček dostala nového majiteľa - poľskú spoločnosť Unilink Group. Mohli by ste popísať, aká bola kľúčová motivácia pre túto akvizíciu, a načrtnúť najbližší vývoj spoločnosti INSIA?

Celá akvizícia súvisí s tým, že ako INSIA sme sa rozhodli rozvíjať nielen vďaka organickému vývoju, ale aj pomocou menších akvizícií. Pre našich predchádzajúcich majiteľov, globálnu spoločnosť MARSH, sú síce akvizície kľúčovou témou, ale bohužiaľ len tie významné. Táto veľká firma na malé transakcie nie je systémovo zariadená, nemá nastavené globálne smernice a právne štandardy, a teda pre ňu naša predstava veľmi zmysel nedávala.

Naopak, poľská Unilink Group na nákupe malých firiem vyrástla, má s tým bohaté skúsenosti, unikátne know-how a nastavené všetky systémy, čo nás nakoniec presvedčilo k spolupráci. Zároveň sa nám však podarilo udržať aj účelne nastavenú spoluprácu s MARSH, čo je bezpochyby dobrá správa, pretože verím, že partnerstvo s oboma spoločnosťami pomôže INSII k dynamickému rastu. 

INSIA je povestná svojimi kvalitnými digitálnymi produktmi, pripravujete pre najbližšie obdobie nejaké inovácie?

V najbližšej dobe by sme mali spúšťať novú verziu personalizovaných videí, ktoré plynule naviažu na tie súčasné. Tento pekný digitálny nástroj má u klientov veľký úspech. Navyše, záber personalizácie je taký hlboký, že zamotáva hlavy aj IT firme, ktoré ich pre nás vyvíja.

V nových videách, ktoré sú zamerané na poistenie bývania, ideme na úroveň hlasovej formy, kedy sa podľa pohlavia makléra generuje mužský a ženský hlasový vzor, máme na využitie celý rad variantov pre oslovenie klienta, podľa vzťahu makléra ku klientovi vieme využiť tykanie i vykanie a tak ďalej.

Ide o stovky kombinácií, ktoré spríjemnia vzájomnú komunikáciu. A to samozrejme nie je zďaleka všetko. Stále vyvíjame rôzne nástroje, ktoré klientom pomáhajú pri voľbe nových a správe existujúcich produktov.  

Zdroj: oPojistěni.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články