Nemecko: Výrobcovia automobilov dlhodobo zvyšujú ceny náhradných dielov


			Nemecko: Výrobcovia automobilov dlhodobo zvyšujú ceny náhradných dielov
23.12.2022 Zahraničie

Celoštátny zväz nemeckého poisťovníctva (GDV) sleduje priebežne vývoj cien automobilových náhradných dielov, pretože ich úroveň ovplyvňuje náklady na opravy, a tým pádom aj výšku poistných plnení.

Aktuálne vyhodnotenie cien ukazuje, že za posledné sledované obdobie (tj od augusta 2021 do augusta 2022) sa ceny opätovne zvýšili a náhradné diely sa stali drahšími.

V priemere zaznamenali ceny automobilových náhradných dielov v Nemecku v období august 2021 – august 2022 nárast o takmer 8 %. To samozrejme značí, že ceny niektorých náhradných dielov boli aj vyššie ako priemer. Vplyv na poisťovateľov je citeľný.

Jörg Asmussen, výkonný riaditeľ GDV, k tomu uviedol, že v roku 2021 vyplatili nemeckí poisťovatelia prevádzkujúci poistenie zodpovednosti z prevádzky vozidla za vecnú škodu na vozidle v priemere 3 375 EUR, čo je o 8 % viac ako v roku 2020. Asmussen, za účelom porovnania dodal, že v roku 2013 bola hodnota tohto ukazovateľa na úrovni 2 400 eur.  


Mohlo by vás zaujímať: TOP 30 poisťovacích maklérov za rok 2021 na Slovensku podľa oPoisteni.sk


GDV začala spracovávať tieto cenové štúdie v roku 2013. Odvtedy možno pozorovať neustály nárast cien automobilových náhradných dielov. Pritom tento vzostup je často razantný a nie je nijako závislý od všeobecného cenového vývoja. Index spotrebiteľských cien sa v Nemecku totiž zdvihol od januára 2013 (do konca augusta 2022) o 22 %, ale výrobcovia automobilov zvýšili ceny náhradných dielov v priemere o viac ako 55 %, pričom klapky (západky) pri kufri o 73 % a koncové svetlá dokonca o 79 %. 

K tomuto cenovému vývoju došlo podľa GDV z toho dôvodu, že výrobcovia automobilov majú akoby monopol. Tzv. ochrana dizajnu chráni aktuálne nielen skutočný dizajn automobilu, ale aj všetky viditeľné prvky karosérie, ako sú blatníky, kapota, vonkajšie zrkadlá, alebo dvere. Vodiči alebo opravovne môžu kúpiť mnohé náhradné diely iba od výrobcov automobilov.


Mohlo by vás zaujímať: Tržby TOP 30 maklérov vlani rástli najrýchlejšie od roku 2014. Dôvodov je viac


Asmussen z toho vyvodzuje, že na tomto trhu nemožno potom hovoriť o voľnej a férovej hospodárskej súťaži. Príslušná novela zákona zahŕňa určitú zmenu, avšak existujúce práva výrobcov automobilov zostanú zachované až do roku 2045.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články