K 31. decembru zanikla jedna poisťovňa v dôsledku zlúčenia s inou poisťovňou. Počas roka
2019 jedna poisťovňa ukončila svoju činnosť a jej poistný kmeň bol prevedený inej poisťovni. Pôsobenie ukončilo 20 pobočiek poisťovní a zaisťovní so sídlom v inom členskom štáte EÚ.
Revízia Solventnosti II
Poznatky z praxe si vyžiadali potrebu revízie vykazovacích povinností poisťovní
Počas celého roka 2019 sa NBS aktívne zapájala do činnosti pracovných skupín EIOPA s cieľom napomôcť vylepšeniu ustanovení európskej legislatívy v oblasti poisťovníctva, ktorá prechádza zásadnejšou revíziou.
NBS pri tejto úlohe využívala svoje praktické poznatky z oblasti regulácie a dohľadu finančného trhu tak, aby nastal transfer poznatkov z praktickej aplikácie regulácie v národných podmienkach. Návrhy na revíziu boli rozdelené do dvoch samostatných oblastí zverejnených na pripomienkové konanie.
Prvá oblasť sa dotýkala predkladania údajov dohľadu a zverejňovania údajov poisťovňami. Od účinnosti regulatórneho režimu pre oblasť poistenia a zaistenia Solventnosť II sa ukázalo, že niektoré vykazovacie povinnosti požadované od poisťovní je vhodné revidovať.
Rovnako údaje, ktoré sú vhodné na zefektívnenie výkonu dohľadu a nie sú na periodickej báze
k dispozícii, je vhodné doplniť do výkazov.
Revízia sa aktívne venuje aj vylepšeniam správy o finančnom stave, ktorú v zmysle regulácie musia zverejňovať všetky poisťovne. Cieľom je správu priblížiť spotrebiteľom, aby si informácie v nej obsiahnuté vedeli samostatne vyhodnotiť a posúdiť.
Na druhej strane, investori a analytici považovali správu za nedostatočnú a ich predstava bola viac priblížiť správu odbornému čitateľovi s cieľom uľahčiť jej praktické využitie na analytické účely. Aj preto EIOPA uvažuje o rozdelení tejto správy na dve: jedna bude určená spotrebiteľom a druhá odbornej verejnosti, analytikom a investorom.
V druhom kole pripomienkového konania NBS spolu s ostatnými orgánmi dohľadu zverejnila návrh, v ktorom sa konzultovali úpravy najmä v oblas ti Piliera I, predovšetkým úpravy výpočtu technických rezerv, nastavenia bezúrokovej diskontnej krivky, vlastných zdrojov a výpočtu niektorých
podmodulov kapitálovej požiadavky na solventnosť.
Zároveň sa v dokumente navrhovali aj úpravy s presahom do Piliera II v oblasti proporcionality, dohľadu nad skupinami a činnosťou poisťovní prostredníctvom slobody poskytovania služieb v iných členských štátoch EÚ, alebo prostredníctvom zriadenia pobočky poisťovne licencovanej v inom členskom štáte EÚ.
Dosah navrhovaných zmien bol preverený zberom údajov od poisťovní
V záujme riadneho odôvodnenia niektorých navrhovaných zmien v regulačnom rámci bolo nevyhnutné, aby EIOPA prostredníctvom národných orgánov dohľadu zozbieral údaje od poisťovní, keďže mnohé údaje nie sú dostupné priamo z predkladaných výkazov.
Cieľom bolo efektívnejšie a presnejšie zistenie dosahu navrhovaných zmien. Z tohto dôvodu došlo
k priamej spolupráci s poisťovňami a zároveň sa zabezpečila dostatočná reprezentatívna vzorka prostredníctvom účasti menších i stredne veľkých a väčších poisťovní.
EIOPA na tento účel vytvoril stresové scenáre pre poisťovne. Spolupráca prebiehala štandardným spôsobom, v súlade s národnou a európskou reguláciou – poisťovne zasielajú údaje NBS, ktorá ich po
overení odošle na ďalšie spracovanie do EIOPA.
Dohľad na mieste a dohľad na diaľku
Zvýšený počet dohľadov na mieste v oblasti legalizácie príjmov z trestnej činnosti
V prvej polovici roka 2019 sa ukončilo 6 tematických dohľadov na mieste, ktoré sa začali počas roka 2018. Dva dohľady na mieste boli zamerané na vlastné zdroje poisťovne a koncepciu odmeňovania, ďalšie dva na kontrolu plnenia a dodržiavania povinností ustanovených zákonom o ochrane pred
legalizáciou príjmov z trestnej činnosti (AML), jeden dohľad na mieste sa zameriaval len na vlastné zdroje poisťovne a jeden na systém správy a riadenia poisťovne a zverenie výkonu činností.
V priebehu roka 2019 útvar dohľadu začal a aj ukončil jeden tematický dohľad zameraný len na oblasť
AML a vykonal dva dohľady na mieste. Ich súčasťou okrem AML boli v jednom prípade správa poistných zmlúv a likvidácia poistných udalostí a v druhom prípade proces účtovania a vykazovania nepriradených platieb a plnenie opatrení prijatých poisťovňou na odstránenie nedostatkov
zistených dohľadom na mieste, ktorý bol v poisťovni vykonaný v rokoch 2013 a 2014 v oblasti PZP (follow up). Tieto dva dohľady na mieste neboli k 31. 12. 2019 skončené.
Dohľad na diaľku zameraný na dostatočnosť poistného v PZP a výšku sprostredkovateľských provízií v súvislosti so správou produktov, dohľadom nad produktmi a distribúciou poistenia. Okrem pravidelného preverovania výkazov a hlásení poisťovní vykonal útvar dohľadu v roku 2019 vo všetkých poisťovniach dohľad na diaľku.
Jeho cieľom bolo zistiť, akým spôsobom implementovali poisťovne do svojich vnútorných predpisov novú právnu úpravu v oblasti správy produktov a dohľadu nad produktami a distribúcie poistenia, keďže počas roka 2018 bola do slovenskej legislatívy transponovaná smernica o distribúcii poistenia (IDD).
Počas roka 2019 uskutočnil útvar dohľadu aj dohľad na diaľku vo všetkých poisťovniach a pobočkách poisťovní z iného členského štátu, ktoré vykonávajú činnosť v odvetví PZP.
Cieľom bolo okrem preskúmania stavu plnenia požiadaviek zákona o PZP v oblasti dostatočnosti poistného aj preveriť a zistiť najlepšiu prax poisťovní pri výkone svojich činností v odvetví PZP.
Stretnutia s trhom
Uskutočnili sa tiež viaceré stretnutia zástupcov útvaru dohľadu so zástupcami jednotlivých poisťovní a zástupcami spoločností vykonávajúcich externý audit. Témou stretnutí bolo najmä pôsobenie dohliadaných subjektov v režime regulácie Solventnosť II, hlavné riziká v oblasti poisťovníctva
a očakávaný vývoj na poistnom trhu.
Komentáre
Pridať komentár