NBS spresňuje úpravy zmlúv poistného krytia pre profesijnú zodpovednosť za škodu z činnosti SFA


			NBS spresňuje úpravy zmlúv poistného krytia pre profesijnú zodpovednosť za škodu z činnosti SFA
5.3.2020 Poistný trh

Koncom vlaňajška Národná banka Slovenska vydala metodické usmernenie k úprave zmlúv poistného krytia pre profesijnú zodpovednosť za škodu z činnosti samostatných finančných agentov. Na čo sa treba pripraviť?

Podľa Olivera Borka zo spoločnosti EFIBA je dôležité, aby sa členovia štatutárnych orgánov SFA, respektíve odborní garanti, začali venovať aktualizácii svojich poistných zmluv poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone činnosti finančného sprostredkovania, poradenstva.

Správne nastavenie definícií a parametrov rozsahu krytia a výluk z poistenia je totiž kľúčom k tomu, ako sa pri prípadnom nároku zo strany klienta vyhnúť nedorozumeniam a zvládnuť riešenie nároku efektívnym spôsobom.

V závere minulého roka NBS vydala metodické usmernenie k úprave zmlúv poistného krytia pre profesijnú zodpovednosť za škodu z činnosti SFA. Usmernenie nadobudne účinnosť 12. júna 2020.

Na základe návrhov EIOPA prijala v máji minulého roka Európska komisia delegované nariadenie, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie o IDD. V oblasti regulačno-technických noriem smernice, sa upravujú základné sumy / limity pre poistenie profesijnej zodpovednosti za škodu.

Delegované nariadenie bolo 22. novembra 2019 uverejnené v Úradnom vestníku EÚ. Materiál je dostupný tu.

Čas na prípravu do 12. júna 2020

Metodické usmernenie je zamerané predovšetkým na otázku rozsahu poistenia zodpovednosti za škodu finančného sprostredkovateľa, a teda je relevantné pre poisťovne ako tvorcov predmetných poistných produktov. Zároveň sa jeho relevancia dotýka aj samotných SFA vo vzťahu k nastaveniu si podmienok vlastnej poistnej zmluvy.

Uvedený metodický pokyn je dôležitý tiež vo vzťahu k odbornej spôsobilosti člena štatutárneho orgánu SFA, resp. odborného garanta, keďže bude povinnosťou SFA zosúladiť si predmetné poistenie v súlade s týmto metodickým usmernením.

Odporúčania NBS

Dovoľujeme si z metodického usmernenia citovať, čo považujeme za zásadné:

„V súlade so zákonom sa môže poistná zmluva poistenia zodpovednosti uzavrieť nasledov-nými spôsobmi:

a) prostredníctvom poistenej zmluvy poistenia zodpovednosti, s uplatnením princípu „loss oc-curence“, pričom toto poistenie kryje aj škody nahlásené minimálne do 7 rokov po účinnosti tejto poistnej zmluvy, ak vznikli v súvislosti s vykonávaním finančného sprostredkovania alebo finančného poradenstva v čase účinnosti tejto poistnej zmluvy, alebo

b) prostredníctvom poistenej zmluvy poistenia zodpovednosti s uplatnením princípu „claims made“, t.j. poistenie zodpovednosti sa vzťahuje na nároky na náhradu škody uplatnené voči poistenému v čase účinnosti zmluvy.

Takto uzavretá zmluva musí obsahovať automatické pripoistenie predĺženia doby na uplatnenie nárokov na náhradu škody minimálne do 7 rokov po účinnosti hlavného krytia tejto zmluvy. Rozšírenie doby na uplatnenie nárokov z pripoistenia kryje škody, ktorých príčina vznikla v čase účinnosti hlavného krytia tejto zmluvy, avšak nárok bol uplatnený minimálne do 7 rokov po účinnosti hlavného krytia tejto zmluvy.

Medzi výluky, ktoré NBS neodporúča zahrnúť do poistných podmienok s cieľom, aby neobmedzovali krytie rizík nevyhnutne súvisiacich s hmotnou zodpovednosťou pri výkone finančného sprostredkovania alebo finančného poradenstva, patria napríklad:

1) škody spôsobené zamestnancom, ktorému povinnosť vyplývala z pracovného predpisu,
2) chyby pri výkone konzultačných a poradenských činností,
3) škody spôsobené konateľmi spoločnosti (minimálne v rozsahu konateľov, ktorí sú zodpovední a/alebo vykonávajú výkon finančného sprostredkovania alebo finančného poradenstva, ak škoda vznikla v súvislosti s výkonom finančného sprostredkovania alebo finančného poradenstva).

Medzi výluky, ktoré je treba detailne špecifikovať tým spôsobom, aby neobmedzovali krytie rizík nevyhnutne súvisiacich s hmotnou zodpovednosťou pri výkone finančného sprostredkovania alebo finančného poradenstva patria napríklad:

1) zlyhanie softvéru,
2) sprostredkovanie blízkym osobám,
3) nedodržanie lehôt,
4) poskytnutie záruk ohľadom výnosov finančného produktu nad rámec krytia poskytnutého v zmluve o poskytnutí finančnej služby,
5) škody spôsobené omeškaním so splnením zmluvnej či zákonnej povinnosti,
6) škody spôsobené konaním v rozpore s právnymi predpismi,
7) škody spôsobené pred úpadkom finančného agenta alebo finančného poradcu.

Článok, ktorý sme téme v minulosti venovali, nájdete tu.

Zdroj: EFIBA

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články