Vladimír Matuščin: Nastavujeme si vlastné zrkadlo. Aby sme boli lepší

1.7.2013 Rozhovory

Nikdy predtým ho nenapadlo, že by sa venoval poisteniu. V roku 2000 založil vlastnú maklérsku firmu, ktorej sa darilo a hľadal softvér, ktorý by im prácu zjednodušil. Je prvým členom INSIA na Slovensku a členom prezídia Slovenskej asociácie sprostredkovateľov v poisťovníctve. Dnes s odstupom času tvrdí: „INSIA si ma jednoducho získala.“ Dôvodom je systém YETI, ktorý mu pomohol zosúladiť prácu s rodinou, pridaná hodnota, ktorú ponúka partnerom i klientom, ako aj veľká transparentnosť, s ktorou pracujú ich makléri.

Vladimír Matuščin, zakladateľ a koordinátor siete INSIA v SR

              

                                               

Patríte medzi zakladajúcich členov siete INSIA na Slovensku. Zaspomínate si, ako ste začínali?

Ešte v roku 1997 mi jeden známy uzatváral životnú poistku. Povedal mi, že by som sa hodil na poisťovanie. V tom čase mi to pripadalo ako bláznivý nápad. Pohyboval som sa na trhu s cennými papiermi, ktorému sa veľmi nedarilo a neskôr som musel riešiť, čo ďalej. O tri roky nato som založil v Žiline svoju poisťovaciu maklérsku spoločnosť Delman Brokers s.r.o. s licenciou poisťovacieho makléra. Trh s povinným zmluvným poistením za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla bol do roku 2001 monopolom Slovenskej poisťovne, avšak prijatím zákona č. 381/2001 Z.z. sa trh uvoľnil a od roku 2002 začal písať svoju demonopolizovanú históriu. To nám istým spôsobom otvorilo dvere k širšiemu podnikaniu v tomto smere.

Na aký typ poistenia ste sa zameriavali? Ako ste vlastne „natrafili“ na sieť INSIA?

My sme boli zameraní hlavne na neživotné poistenie malých a stredných podnikateľov. Neskôr sme si trúfli aj na veľké podniky. Lokálne sme boli zaujímavým partnerom pre poisťovne, ale celoslovensky sme boli takmer bezvýznamní. Po 4-ročnom fungovaní na trhu som hľadal softvér, s ktorým by sa naša práca urýchlila a zefektívnila. Na internete som našiel odkaz na systém YETI, preto som vycestoval do Prahy na osobné rokovanie, kde mi boli ponúknuté dve možnosti: kúpiť si licenciu na softvér za 1 milión českých korún alebo sa spojiť so spoločnosťou INSIA.

Ako dopadlo toto stretnutie? Prijali ste ho pozitívne alebo s istými obavami?

V tom čase sme na to nemali dostatok finančných zdrojov. Odišiel som s tým, že nikoho k podnikaniu nepotrebujem. Boli sme samostatne fungujúca biznis jednotka. Neskôr som nad tým začal rozmýšľať s tým, že sám nikdy nebudem mať vlastný softvér a nikdy nebudeme celoslovensky významnou firmou. Veľké maklérske spoločnosti mali na poistnom trhu pred desiatimi rokmi výhodnejšie podmienky, čo znamenalo aj pozitívnejší prístup poisťovní. Chceli sme byť významným hráčom na trhu. V Prahe prebehlo ešte pár stretnutí, kam som vždy prišiel s viacerými otázkami, ktoré som potreboval mať zodpovedané. Oslovilo ma podobné zmýšľanie zakladateľov INSIA v Českej republike, Ivana Špirakusa a Petra Mareka. Ich životný príbeh bol podobný môjmu. Nikdy poisťovníctvo neštudovali, nemali na očiach „klapky“, zvíťazila čistá hlava a podnikateľský nápad. Principiálne mi sedel ich koncept rozvoja siete, ktorý som začal presadzovať a šíriť aj na Slovensku.

Na Slovensku ste boli prvým členom INSIA. Čo sa dialo ďalej?

Postupne som navštevoval ďalších poisťovacích maklérov a našiel som ľudí podobného zmýšľania, ktorí začali spolupracovať s INSIA. Výhodou celého konceptu bolo, že je jednoduchý na vysvetlenie, dával odpovede na zásadné otázky a členovia siete mali medzi sebou vzájomne spolupracovať. Pre všetkých v INSIA je lepšie, ak sa „nehráme na vlastnom ihrisku“, ale pracujeme tímovo a strategicky. Absolvoval som stovky stretnutí, postupne začali prichádzať aj pozitívne odozvy. V roku 2005 som na konferencii Sibaf podpísal zmluvu s Ivanom Špirakusom. Druhým najväčším partnerom sa stala spoločnosť INSIA IPB z Popradu. Postupne pribúdali ďalší členovia a rozširovali sme sa ďalej.

V čom boli tieto podnikateľské začiatky náročné?

V čase, keď som firmu rozbiehal, som musel fungovať paralelne, v práci i doma. V roku 2006 sa nám narodili s manželkou dvojičky, veľa som cestoval a musel som vybavovať množstvo emailov a stretnutí. Zvládol som to vďaka systému YETI. Išlo o prvý systém v tejto podobe, ktorý spojil všetko, čo som pre svoju prácu potreboval, do jedného uceleného prostredia. Získal som tak čas, vďaka čomu som nemusel zanedbávať ani rodinu, ani prácu. Všetko som totiž robil pomocou jednej obrazovky. Na hľadanie zmluvy, kontaktu či emailu stačil jeden klik myšou. Tento systém fungoval aj v teréne na mobilných telefónoch! Tá myšlienka bola geniálna, hoci dnes to mnohým pripadá ako samozrejmosť.

Naplnili sa teda vaše predpoklady rozvoja siete? Ako to vnímate s odstupom času?

Dosiahli sme celoslovenskú pôsobnosť a naplnili sme aj predpoklady v odmeňovaní. Predpoklad, ktorý sa nenaplnil je ten, že čím sme väčší, tým dostaneme lepšie obchodné podmienky od poisťovní pre klientov. Slovenský poistný trh funguje systémom: všetci predávajú tie isté poistné produkty a poisťovne pristupujú ku všetkým rovnako, bez ohľadu na veľkosť poisťovacieho makléra. Nikto nemá špeciálne zľavy, sadzby či exkluzivitu.

V dnešnej situácii to má malý poisťovací maklér oproti nám zložitejšie. Musí sledovať množstvo legislatívy, uplatniť ju v praxi. V INSIA sme to mali systémovo vyriešené, mohli sme sa sústrediť na pridanú hodnotu, ktorú sme poskytovali našim maklérom. Počas stretnutí strategického tímu, ktorého členmi sú naši najvýznamnejší makléri, hľadáme riešenia pre efektívnejšiu komunikáciu s poisťovňami a nastavenie lepších vzájomných vzťahov, ktoré nás posúvajú dopredu.

oPoistnei.sk

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články