Narábať s peniazmi vie len každý desiaty Slovák. Ukázal to najnovší prieskum Národnej banky Slovenska (NBS) – ani desať percent ľudí, ktorí sa doň zapojili, nevedelo odpovedať na základné finančné otázky. Preto odštartovala koncom novembra projekt „5peňazí.sk“, kde spolupracuje s viacerými neziskovými organizáciami.
Obmedzenie nekalých praktík na finančnom trhu
Finančná gramotnosť Slovákov je podľa guvernéra NBS Petra Kažimíra nízka, čo otvorilo dvere pre rôzne nekalé praktiky. „Finančné vzdelávanie je vážna téma. Berieme si ho na svoje plecia dobrovoľne," avizoval pre médiá. Podľa neho funguje v systéme trvalá asymetria medzi tými, ktorí služby poskytujú a medzi tými, ktorí ich prijímajú. Projektom chce národná banka vyjadriť odhodlanie, aby sa stala tzv. neformálnou autoritou v tejto oblasti.
„Jedno nešikovné rozhodnutie, urobené na základe zlých informácií alebo bez porozumenia, nám môže skomplikovať život,“ dopĺňa guvernér NBS. Ambíciou regulátora je pomôcť ľudom orientovať sa, vedieť rozoznať nástrahy číhajúce v texte pod čiarou, pomôcť „dešifrovať“ reč čísel a percent. Viacerí však s peniazmi hospodáriť nevedia a potrebujú pomoc. „Zložité veci budú od teraz jednoduché, čitateľné a nestratí sa v nich žiadna veková ani príjmová skupina," uviedla Júlia Čillíková, výkonná riaditeľka Úseku dohľadu a ochrany finančného spotrebiteľa NBS.
Pandémia otvorila Pandorinu skrinku
S nekalými praktikami niektorých finančných maklérov sa stretol aj Jozef Belko, konateľ spoločnosti INSURIA CONSULTING. Klienti bánk mohli v čase pandémie nového koronavírusu požiadať o odklad splátok úverov na bývanie, hypotéky či akýchkoľvek spotrebiteľských úverov, od šesť až na deväť mesiacov. Museli rátať s tým, že splátky si síce mohli odložiť, ale úroky im naďalej nabiehali. Navyše, o odklad mohli žiadať len raz počas pandémie.
„Niektorí makléri počas prvej vlny koronakrízy vyzývali klientov na odklad hypoték, čo sa však neoplatilo každému. V žiadnom prípade sme neodporúčali špekulatívny odklad splátok s cieľom budovania rezervy či dokonca investovania usporených peňazí, ako sa to dialo na finančnom trhu,“ spresnil pre portál oPoisteni.sk.
Neseriózni makléri dokonca podľa neho radili dali klientom, aby takto ušetrené peniaze investovali na kapitálovom trhu, keďže cena akcií išla nadol a môžu zarobiť väčšie peniaze. Nemuselo sa im to do budúcnosti vyplatiť. Odkladom vlastne klienti priznali, že nemajú dostatočné rezervy a finančné inštitúcie by pri nich mohli zbystriť pozornosť.
„Odklad splátok počas koronakrízy mal byť určený najmä tým, ktorí sa ocitli bez financií, prišli o prácu či o podnikanie, ale nie na to, aby niekto na tom zarobil. Nečudoval by som sa, ak by takýto klient pri budúcej žiadosti o úver nedostal výnimku na neštandardné akceptovanie príjmu, zľavu z úrokovej sadzby či vyššie percento financovania ako štandardné,“ konštatuje J. Belko pre portál oPoisteni.sk.
Podľa nedávneho prieskumu analytikov úseku meny, štatistiky a výskumu (ÚMS) Národnej banky Slovenska (NBS), pre koronakrízu využilo odklad splátok už viac ako šesť percent zadlžených domácností, čo predstavuje zhruba desať percent objemu retailových úverov. Ďalších 5,5 % si vybavilo iné zmeny podmienok, napríklad zníženie mesačných splátok či refinancovanie úveru.
Poistný trh na pevných základoch
Isté otázky vyvolali aj informácie klientov ohľadom prevzatia dôchodkových fondov AXA spoločnosťou UNIQA. Niektorí makléri ľudí vedome zavádzali, že nie všetci sa dostanú pod nové ochranné krídla, čo ich môže ohroziť, ak boli účastní v II. či II. dôchodkovom pilieri, prípadne aj pri rizikovom životnom poistení.
Žiadne z týchto nepravdivých tvrdení sa vôbec nepotvrdilo, avšak niektorí klienti mohli kvôli prepoisteniu z dôvodu nekalých praktík prísť o nemalé financie pri neuváženej zmene poistnej zmluvy. „Považujem to za neetické správanie sa finančných sprostredkovateľov, ktorí situáciu zneužili vo svoj prospech a snažili sa zarobiť na provízii,“ konštatuje J. Belko.
Zmenou vlastníka sa však pre klientov v skutočnosti vôbec nič nemenilo. Rakúska poisťovacia spoločnosť UNIQA Insurance Group, v rámci ktorej pôsobí aj slovenská UNIQA poisťovňa, októbrovou transakciou zavŕšila prevzatie dcérskych spoločností AXA v Poľsku, Česku a na Slovensku. Transakcia bola formálne ukončená po udelení všetkých nevyhnutných povolení.
Vďaka integrácii získava UNIQA poisťovňa na Slovensku 750 000 nových zákazníkov, čím si upevnila štvrté miesto na poistnom trhu a zvyšuje svoj trhový podiel na viac ako 10 %. Akvizícia jej umožnila tiež vstúpiť na dôchodkový a investičný trh na Slovensku, čo prináša pre klientov ďalšie rozšírenie finančných služieb.
Okrem poistenia prebrala UNIQA aj fondy II. a III. dôchodkového piliera a podielové fondy, ktoré na Slovensku úspešne spravovala AXA. V januári budúceho roka sa dôchodkové a investičné spoločnosti AXA premenujú na UNIQA. Fúzia spoločností AXA pod značku UNIQA na slovenskom trhu by mala byť právne ukončená do leta 2021.
Komentáre
Pridať komentár