Čo je pre Nemcov pri dojednávaní poistenia dôležité?

Čo je pre Nemcov pri dojednávaní poistenia dôležité?
Čo je pre Nemcov pri dojednávaní poistenia dôležité?
7.7.2022 Zahraničie

Nemci majú najčastejšie uzavreté povinné ručenie, havarijné poistenie, poistenie domácnosti a poistenie právnej ochrany. Najviac menia poisťovňu pri poistení auta. Čo je pre nich ale pri dojednávaní poistnej zmluvy dôležité?

Tomu sa venovala samostatná štúdia agentúry Psyma. Sedem Nemcov z 10 má povinné ručenie a havarijné poistenie na auto, bezmála 6 z 10 má zmluvu na poistenie domácnosti a viac ako tretina (36 %) má krytie z poistenia právnej ochrany. 41 % aktuálnych nových poistných zmlúv sa týkala áut.

Výrazne nižší podiel 13 % pripadá na v poslednej dobe dohodnuté poistenie zodpovednosti. Tieto čísla ukazujú, že pri poistení auta dochádza častejšie k zmene poskytovateľa ako u iných druhov poistnej ochrany. 

Až 2/3 respondentov v ankete uviedlo, že od roku 2018 novo dojednalo alebo vymenilo aspoň jedno svoje poistenie. Aj podľa okamihu uzavretia zmluvy sa ukazujú podstatné rozdiely medzi druhmi poistenia: zatiaľ čo 58 % nedávno dohodnutých zmlúv na auto pripadá na roky 2020 a 2021, moment dojednania posledných poistení  domácnosti a zodpovednosti, ale aj životného poistenia, spadá oveľa viac do minulosti.

Posledná poistná zmluva

Na otázku, ako naposledy respondenti dojednávali nejaké poistenie, odpovedal každý druhý, že sa tak stalo osobne alebo telefonicky u ich makléra či poradcu. Toto sa týkalo hlavne komplexnejších druhov poistenia, ako sú životné alebo poistenie pre prípad pracovnej neschopnosti.

Viac ako tretina (37 %) uzatvárala posledné poistenie aj on-line, a to prevažne na webových stránkach príslušnej poisťovne. Každé ôsme poistenie vzniklo na porovnávačoch; najmä pri poistení áut je táto cesta obľúbená. Ukázalo sa, že mladší klienti majú väčšiu potrebu osobného poradenstva: 66 % z oslovených do 40 rokov uprednostňujú osobné dojednanie poistenia, zatiaľ čo u vekovej skupiny nad 60 rokov je takýto podiel o niečo nižší: 57 %.


Mohlo by vás zaujímať: Pokazí oslabená platobná morálna našu snahu o udržateľnosť?


Z časového hľadiska štvrtina uzatvárala poistenie naposledy v roku 2021 (26 %) a ďalšia pätina o rok skôr (21 %). Poslednú zmluvu má 16 % opýtaných z roku 2019. Niektorí však uviedli, že zmluvu dojednávali naposledy niekedy medzi 2005 až 2010 (5 %) a iní dokonca ešte skôr (5 %).

Priority pre poistenie

Pri novej zmluve sú najdôležitejšími aspektmi porovnania ceny a výkonu ponúkaného riešenia a potom tiež jednoduchosť dojednania. Veľkú úlohu ale zohráva aj dôvera v poisťovňu, najmä pri vekových kategóriách nad 50 rokov.

Pri zložitejších druhoch poistenia, ako sú životné, dôchodkové alebo pre prípad pracovnej neschopnosti, je dobré poradenstvo podstatne relevantnejšie ako pri iných druhoch poistenia, napríklad pri poistení auta alebo poistení zodpovednosti. 

On-line zmluvy

Najmä pri poistení auta a ďalších majetkových druhov (zodpovednosť, domácnosť) panuje najväčší záujem o čisto on-line dohodnutie poistenia: asi 60 % respondentov si vie predstaviť výhradne on-line vznik poistnej zmluvy. Muži sú o tom presvedčení o niečo častejšie ako ženy, a tiež opýtaní s vyšším príjmom ako nízkopríjmové skupiny.

Proti on-line dohodnutí poistenia zohrávau oslovených popri celkovom nezáujme o konkrétne poistenie hlavne aj nedostatok osobného poradenstva.

Zmena poisťovne

Jasný úmysel zmeniť poskytovateľa svojho poistenia má najmenej oslovených, pretože len maximálne 5 % poistníkov plánuje zmeniť nejaké svoje poistenie v nadchádzajúcich 6 mesiacoch. Napriek tomu najvyššia ochota k zmene panuje pri súkromnom zdravotnom poistení, a hlavne pri poistení áut.


Mohlo by vás zaujímať: NBS: Finančná stabilita zostáva vysoká, ale pribudli nové riziká


Najlepší pomer medzi výkonom a cenou a všeobecne veľmi dobrý servis môžu poistníkov motivovať k zmene poisťovne. Pritom sa z ankety javí, že dlhodobosť klientskeho vzťahu k určitej poisťovni alebo existencia ďalších poistných zmlúv u toho istého poskytovateľa zohráva iba malú úlohu pri výbere budúcej poisťovne, pokiaľ zvažuje zákazník zmenu.

Zákazníci rozhodnutiu podľa pomeru ceny a výkonu určitého poistného riešenia pre určitého poisťovateľa mu zostávajú väčšinou verní. Jediným odvetvím, kde vernosť nie je takým pravidlom, je poistenie áut. Klienti potom zvažujú hlavne on-line poistenie. Táto forma je obľúbená aj pri majetkových druhoch poistenia.

Štúdia bola uskutočnená spoločnosťou Psyma ako reprezentatívna pre obyvateľstvo Nemecka vo veku od 18 do 69 rokov. Dotazovanie prebehlo koncom decembra minulého roku a týkalo sa 1 449 osôb.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články