Platobná morálka však stále zaostáva. Svoju rolu však už aj na Slovensku zohráva zodpovednosť voči životnému prostrediu ako súčasť udržateľnosti podniku.
Vyplýva to z výsledkov najväčšieho prieskumu platobného správania podnikov v Európe, European Payment Report 2022. Jeho výsledky minulý týždeň uverejnila spoločnosť Intrum, ktorá je európskym lídrom v odvetví správy pohľadávok. Prieskum prebehol začiatkom roka v 29 európskych krajinách a za Slovensko sa ho zúčastnilo 240 spoločností.
Zvýšené povedomie o sociálnom vplyve oneskorených platieb
Počas súčasnej ekonomickej neistoty je včasné zaplatenie kľúčové pre zabezpečenie stabilnej ekonomickej pozície a silnej likvidity. Povedomie týkajúce sa vplyvu platobnej kultúry vrátane vplyvu sociálnych faktorov rastie.
Takmer dve tretiny (64 %) slovenských spoločností označujú včasné platby za rozhodujúce pre udržanie dôvery s dodávateľmi. Ešte väčší podiel respondentov (72 %) tvrdí, že je obzvlášť dôležité, aby sa veľké podniky vyhýbali oneskoreným platbám menším dodávateľom. V oboch otázkach sa pohybujeme zhruba na úrovni celoeurópskeho priemeru a obe témy sú v roku 2022 hodnotené vyššie v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.
Mohlo by vás zaujímať: „Strieborné“ hypotéky sú pre Slovákov problém. NBS sprísni pravidlá pre ľudí vo vyššom veku
Takmer 6 z 10 (55 %) respondentov sa domnieva, že doby reálnych úhrad sú natoľko kľúčové pre udržateľné podnikateľské správanie, že by mali byť súčasťou povinného vykazovania udržateľnosti spoločnosti. V týchto oblastiach je najvýraznejšie uvedomenie v Portugalsku, kde s danými tvrdeniami súhlasilo až takmer 8 z 10 opýtaných podnikov.
Čo robia podniky na to, aby naplnili svoje postoje ku udržateľnosti?
Hoci viac ako polovica (55 %) tvrdí, že prehlbujúci sa rozdiel medzi dobou splatnosti a reálnou úhradou je skutočným rizikom pre udržateľný rast ich podnikania, až 7 z 10 (71%) spoločností uvádza, že len zriedkavo premýšľajú o negatívnom vplyve, ktorý by oneskorené platby mohli mať na menšie podniky.
Je to o takmer 10 percentuálnych bodov nad celoeurópskym priemerom. Súčasne 4 z 10 (38 %) priznáva, že svojim dodávateľom platí neskôr, ako by niekedy akceptovali od vlastných zákazníkov (EU priemer: 33 %).
Slovensko má v tejto oblasti naozaj čo doháňať. V rebríčku tých krajín, ktoré postupujú aj reálne kroky na zlepšenie svojej platobnej morálky voči dodávateľom, sme takmer na úplnom konci. Za nami je už len Rumunsko. Naopak Holandsko a Bulharsko sú krajiny, kde podniky robia reálne kroky, aby sa ich doby reálnych úhrad skrátili na dohodnutú úroveň.
Jedným z takých krokov je aj zavedenie etického kódexu na podporu promptných platieb. Na Slovensku ho nemá zavedených až 63 % firiem.
„Väčšina slovenských podnikov súhlasí s tým, že včasné platby sú dôležitou súčasťou dobrých vzťahov s dodávateľmi. Zdá sa však, že ešte stále existuje rozpor medzi významom, ktorý sa prikladá včasným platbám a skutočným platobným správaním.
Vidíme teda priestor na zlepšenie prístupu k sociálnemu a ekonomickému aspektu udržateľnosti. Obzvlášť, keď sú včasné platby vnímané ako faktor budovania dôvery a potenciálny katalyzátor pre podniky, by bolo prínosné, ak by slovenské podniky ešte viacej investovali do svojho úsilia o udržateľnosť," hovorí Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.
Včasné platby by mohli vytvoriť pozitívne vlnové efekty
Včasné platenie má zásadný význam pre zabezpečenie stabilnej ekonomickej pozície a silnej likvidity. Z výsledkov nášho prieskumu dokážeme vyvodiť, že značným problémom na Slovensku je tzv. druhotná platobná neschopnosť. Až 72 % podnikov tvrdí, že včasné platby by umožnili aj im samotným rýchlejšie uhrádzať záväzky voči dodávateľom.
Je zrejmé, že včasné platby by dokázali vytvoriť aj ďalšie pozitívne vlnové efekty. Až 7 z 10 (69 %) slovenských podnikov tvrdí, že rýchlejšie platby by im umožnili investovať do úsilia o udržateľnosť a dve tretiny (66%) potvrdzujú, že by tak mohli rozšíriť portfólio svojich produktov a služieb.
Klimatické riziká a zodpovednosť za životné prostredie zohrávajú svoju rolu už aj na Slovensku
Aj napriek všetkému až 58 % firiem potvrdilo, že za uplynulý rok urýchlili svoju snahu o udržateľnosť. Je možné, že svoju rolu v tom zohráva aj fakt, že firmy si uvedomujú, že ak ich zákazníci nebudú vidieť, že sa správajú zodpovedne voči životnému prostrediu, prídu o nich. Vníma to tak asi polovica firiem (SK: 51 %; EU priemer: 56 %).
Zároveň si firmy uvedomujú dopady klimatických rizík na vlastné podnikanie, čo ich núti zamýšľať sa nad potrebou byť viac odolnejšími (SK: 58 %; EU priemer: 56 %). Dokonca až 4 z 10 (39 %) slovenských podnikov si myslí, že ich firma by v priebehu desiatich rokov mohla zaniknúť, ak by sa im nepodarilo zlepšiť v riadení dopadu klimatickej zmeny, v zmysle extrémnych výkyvov počasia a tiež výziev, ktorým čelia pri prechode k zelenej ekonomike.
Komentáre
Pridať komentár