Školský rok prináša aj viac kolízii na cestách. Viete správne brzdiť? 


			Školský rok prináša aj viac kolízii na cestách. Viete správne brzdiť? 
10.9.2020 Tlačové správy

Ranné náhlenie sa, kolóny, ale aj netrpezlivosť vodičov na jednej strane a  neschopnosť včas reagovať na druhej má často za následok nehodu prípadne inú poistnú udalosť.

Školský rok odštartoval aj zvýšenie premávky a ranné zápchy na cestách, kolóny a tiež netrpezlivosť mnohých vodičov v prípade meškania. Výsledkom sú poistné udalosti spôsobené nedostatočnou schopnosťou vodičov včas reagovať a najmä zabrzdiť.

„Práve tieto poistné udalosti patria medzi najčastejšie, bez ohľadu, či sa tak deje na súkromných alebo služobných vozidlách,“  upozorňuje Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia.

Často totiž firmy povolia svojim zamestnancom využívať aj služobné vozidlá na súkromné účely, a to bez ohľadu, či sú v ich vlastníctve, alebo na operatívny lízing. „Firmám tak pomáhame aj sledovať a znižovať škodovosť  vozidiel, pretože ako prax ukazuje, na riešenie poistných udalostí vynakladajú firmy počas napríklad štvorročného operatívneho lízingu áut až šestinu všetkých nákladov na vozidlo,“ spresňuje.

Nepozorní či agresívne jazdiaci vodiči sa podpisujú pod vyššiu spotrebu pohonných hmôt a takíto vodiči aj obvykle generujú dodatočné náklady spojené s riešením poistných udalostí, pneumatikami, servisom či údržbou. Nehovoriac o časových prestojoch, kedy je vodič bez firemného auta, alebo má dokonca zranenie a firma tak má nielen ušlý zisk, ale aj ďalšie náklady na jeho nemocenskú. V hre je následne i vyššie poistné. 

 1. Brzdenie v premávke

Nechať si odstup a plne sa koncentrovať je základné pravidlo, ktorým sa riaďte v zhustenej premávke. Dvojnásobne to platí počas raňajšej a popoludňajšej špičky. „Nalepenie sa“ na vozidlo pred vami vám v ničom nepomôže, okrem rizika stretu. „Najmä v prípade nastupujúcich  ranných hmiel a mokrých vozoviek môže byť brzdná dráha dlhšia. Vždy je potrebné predvídať, znížiť rýchlosť, nechávať si väčšie odstupy od vozidiel pred vami, aby ste mali na brzdenie „viac priestoru“,“ radí Vladimír Guštafik.

Väčší priestor a reakčný čas vám umožní reagovať na zmeny tempa jazdy vozidla pred vami, a to nielen v prípade jeho zastavenia na svetelnej križovatke či pred priechodom pre chodcov. Vaša koncentrácia musí byť maximálna. Telefonovanie a písanie správ za jazdy je nielen zakázané, ale skutočne musí byť tabu. Nerozptyľujte ničím vašu pozornosť.

2. Brzdenie v kolónach 

Pri jazde v kolóne pribrzďujte podľa potreby, no vždy tak, aby ste si udržali optimálny odstup potrebný na rýchlu reakciu. „Niektoré modernejšie vozidlá sú už vybavené adaptívnym tempomatom, ktorý je dobrým pomocníkom pri jazde v pomaly sa posúvajúcej kolóne, kde sa nastavený odstup od vozidla pred nami dodržiava automaticky. A teda či už s využitím takéhoto tempomatu alebo tiež za pomoci moderných proti-kolíznych systémov vozidla sa chvíľka nepozornosti nemusí, v prípade spomalenia vozidla idúceho pred nami, skončiť nepríjemnosťou,“ hovorí.

Avšak ani takéto moderné systémy nepotlačia fyzikálne zákony, preto je na vodičovi, aby sa plne koncentroval na jazdu a predvídal.

3. Brzdenie šliapnutím naplno

V prípade, že potrebujete náhle znížiť rýchlosť, odporúča odborník nebrzdiť prerušovane, najmä ak je vaše vozidlo vybavené systémom ABS. Ten totiž zabezpečí určitú ovládateľnosť pri náhlom brzdení na vozovke s horšími adhéznymi schopnosťami. „Odporúča sa preto na týchto vozidlách nebrzdiť prerušovane tak, ako to bolo pri starších vozidlách v minulosti, ale v prípade núdzového brzdenia „šliapnuť“ naplno na brzdový pedál. Prerušované brzdenie za vodiča spraví systém ABS,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik. 

4. Brzdenie v horšom počasí

Stačí jesenná hmla a neskôr aj prvý prízemný mrazík a auto sa na vozovke pri prudšej zákrute, na mostoch alebo v miestach s tieňom môže stať neovládateľné. „Z času na čas vyskúšajte stav vozovky pribrzdením. Samozrejme tak, aby ste neohrozili ostatných účastníkov premávky, hlavne vozidlá za vami,“ podotýka Vladimír Guštafik.

Pri jazde z prudšieho kopca sa odporúča využívať aj brzdenie motorom, ktoré je často plynulejšie ako bežné brzdenie a vozidlo je menej náchylné dostať sa do šmyku. „Okrem iného sa tým šetrí aj brzdové obloženie a môžeme predísť prípadnému prehriatiu bŕzd či brzdovej kvapaliny. U vozidla s manuálnou prevodovkou je to zaradením nižšieho prevodového stupňa, u vozidla s automatickou prevodovkou prepnutie na manuálne radenie,“ vysvetľuje.

5. Brzdenie v zákrutách
 

Pokiaľ ide o brzdenie v zákrutách, ideálne je už vojsť do zákruty primeranou rýchlosťou, inak je vozidlo náchylnejšie na vznik kolíznej situácie. „Pokiaľ ste aj napriek všetkým opatreniam s vozidlom dostali šmyk a začalo vás „vynášať“ zo zákruty, je potrebné okamžite zareagovať znížením rýchlosti prípadne vytlačením spojky, čím sa pneumatikám vráti adhézia a vozidlo by sa malo stabilizovať,“ radí Vladimír Guštafik.

Pokiaľ sa aj napriek tomu vozidlo nebezpečne približuje k prekážke na ceste, ako napr. spomaľovač, obrubníky a pod., je podľa Vladimíra Guštafika vhodné, ak to situácia umožňuje, tesne pred nárazom vytočiť kolesá smerom k prekážke a krátko uvoľniť brzdu. „Takto sa dá predísť väčšiemu poškodeniu či už kolies alebo náprav vozidla, keďže kolesá cez prekážku plynulo prejdú a nezaseknú sa na nej,“ dodáva odborník Business Lease.

6. Brzdenie v aquaplaningu

„Aquaplaning hrozí už pri rýchlostiach nad 80 km/h. Môže prísť náhle, bez predošlého varovania Predísť prípadnému aquaplaningu môžeme jazdou mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda,“ radí odborník. Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak sa však už aquaplaningu nevyhnete, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. „Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností vyhnite,“ hovorí Vladimír Guštafik. Ak totiž stratia kontakt s vozovkou všetky štyri kolesá, vozidlo sa stane neovládateľné, prípadne sa roztočí. V takom prípade to už nie je vo vašich rukách.  

7. Brzdenie na nekvalitnom povrchu

Mnohé mestá a obce sú rozkopané a tak nie je nič výnimočné, ak sa zrazu z asfaltu dostanete na kamienkovú či nespevnenú časť vozovky. V takých prípadoch jazdu prispôsobte v závislosti od konkrétneho povrchu. „Na nespevnenom alebo zaprášenom povrchu je priľnavosť pneumatík všeobecne nižšia, rýchlosť preto treba prispôsobiť danému povrchu tak, aby vozidlo bolo riadne ovládateľné. Toto platí v jesennom počasí aj v prípade mokrého ujazdeného lístia na vozovke, na ktorom sa brzdná dráha tiež môže výrazne predĺžiť,“ dodáva Vladimír Guštafik.

Zdroj: Business Lease Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články