10 fenoménov, ktoré môžu v poisťovníctve spôsobiť zemetrasenie: Autonómne autá


			10 fenoménov, ktoré môžu v poisťovníctve spôsobiť zemetrasenie: Autonómne autá
4.2.2020 Zahraničie

Čo skutočne prinesú do sektoru poisťovníctva autonómne vozidlá a ich používanie?

Čo skutočne prinesie budúcnosť do odboru poisťovníctva? Ako treba podniky strategicky prenastaviť, na čo je zamerať? Kedy a kde hrozí v najhoršom prípade pád? Nad týmito otázkami sa zamysleli redaktori nemeckého odborného portálu Versicherungswirtschaft a podrobili skúmaniu desať najnapínavejších vývojových fenoménov v brandži. Dnes o populárnom aute bez vodiča.
 
Na jednej strane tzv. dieselgate a stúpajúci predaj bucuľatých SUV vozidiel, na strane druhej budovanie cyklotrás a ekologické limity. Asi týmito príkladmi by mohol človek charakterizovať aktuálne širokú diskusiu k téme mobility. Trochu od steny k stene. Zaujímavé pritom je, že o autonómnom jazdení sa hovorí postupne už menej, niekde vôbec. A pritom to je práve ten trend, ktorý bude celé automobilové odvetvie postupne formovať a signifikantne ovplyvňovať.
 
„Očakávané zníženie pravdepodobnosti nehôd, ktoré ovplyvňuje poistné, rovnako ako postupné presúvanie úlohy riadenia z človeka na systém, sú len dve hlavné výzvy, s ktorými sa musí sektor poisťovníctva vyrovnať," vypočítava Caren Büningová, členka vedenia spoločnosti SCORE Deutschland. A k tomu pristupujú ďalšie aspekty, ako je zmena rizikových pomerov a teda aj iné ocenenie rizík.
 
Maxmilian Volz z redakcie portálu Versicherungswirtschaft už zažil na vlastnej koži jazdu samoriadiaceho auta. „Čo si myslieť o autonómnom voze? Na to si človek bude musieť najprv zvyknúť. Odovzdať kontrolu nad vozidlom kompletne technike nie je len tak. Človeku to príde veľmi neprirodzené a ťažké." Pritom pri konvenčných autách ide 90 % dopravných nehôd na vrub chybe človeka za volantom.
 
Ku kolíziám môže ale dôjsť aj kvôli autu samotnému – napríklad môžu byť príčinou pneumatiky alebo kolesá. Tiež externé okolnosti môžu hrať úlohu: napríklad poľadovica na ceste. Pri automatizovaných vozidlách sa rozširuje spektrum rizík, pretože do výroby a užívania vstupujú nové záujmové skupiny, napríklad výrobcovia softvéru, poskytovatelia internetu alebo GPS. Tým sú dané nové zdroje možných chýb a závad, a teda aj nové škodové scenáre. A tie treba do kalkulácie poistného premietnuť. Oblasť rizík okolo autonómneho vozidla sa stáva prepojenejšia, a tým aj komplexnejšia. 
 
„Myslieť treba na situácie, kedy vypadne sieť naraz na viacerých miestach v rovnakej chvíli, čo preruší komunikáciu autonómnych áut so servermi. Vplyvom toho nemôžu byť vodičské úlohy plnené korektne alebo včas. Tým by mohlo dochádzať k hromadným haváriám," vysvetľuje Caren Büningová. „Ak má v takej súvislosti človek na mysli klasickú definíciu kumulu: „rovnaký okamih, rovnaké miesto, rovnaká príčina", nemusí už pre popis nového druhu kumulu stačiť." 
 
Samoriadiace autá stavajú pred poisťovateľov vozidiel veľké úlohy, ale súčasne napínavé trhové príležitosti. Zuby si ale na tejto automobilovej revolúcii nevylámu, ak budú postupovať šikovne a pripravia sa na novo prichádzajúci rizikové scenáre dostatočne s predstihom.
 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články