Autonómne autá prinesú spoločnosti veľké zmeny


			Autonómne autá prinesú spoločnosti veľké zmeny

Elektrické vozidlá, autonómne taxíky či nákladné autá bez vodiča prinesú spoločnosti veľké zmeny a možno skôr, ako si myslíme. Testy autonómnych vozidiel sú už realitou.

Carlos Ghosn, generálny riaditeľ aliancie Renault-Nissan, sa domnieva, že prvé takéto vozidlá by sa mohli začať požívať už o šesť rokov.

Podľa expertov autonómne technológie postupne prekročia hranice automobilového priemyslu, preniknú do ďalších odvetví, zmenia náš životný štýl aj tvár miest. Dokonca aj keby mali pravdu skeptici, ktorí tvrdia, že technológia potrebná na úplnú autonómiu sa vyvíja len pomaly, pokrok sa nezastaví. V budúcnosti, keď si každý dokáže privolať autonómny dopravný prostriedok len s pomocou smartfónu, hranica medzi verejnou a súkromnou dopravou sa začne vytrácať.

Zo štúdie kalifornskej univerzity vyplýva, že už dnes služby sprostredkovania jazdy, ktoré ponúkajú napríklad Uber alebo Lyft, znižujú dopyt po verejnej doprave v USA. A ľudia čoraz častejšie využívajú aj aplikácie pre spolujazdu namiesto cesty vlakom či autobusom.

Odstránenie ľudských vodičov z rovnice by mohlo tieto služby urobiť cenovo ešte dostupnejšie a pohodlnejšie v porovnaní s vlakmi alebo autobusmi, ktoré jazdia na pevne daných trasách. Zníženie počtu cestujúcich by mohlo v konečnom dôsledku zredukovať investície do verejnej dopravy.

A mohlo by to ovplyvniť aj leteckú dopravu v USA, kde sa ľudia často presúvajú medzi štátmi alebo dokonca v rámci štátov lietadlami. Autonómna technológia by mohla urobiť z jazdy autom príjemnejšiu a produktívnejšiu alternatívu. Podobný vplyv by mohla mať na japonské rýchlovlaky, ktoré pre zmenu odlákali aerolíniám cestujúcich.

„Cestovanie leteckou dopravou v Severnej Amerike nie je naozaj dobré, letiská sú príšerné a aerolínie sú hrozné," povedal analytik Ali Izadi-Najafabadi. „V autonómnom aute môžete čítať knihu, sledovať film a robiť ďalšie zábavné veci."

Dnes je viac ako 90 % dopravných nehôd spôsobených ľudskou chybou, takže ak sa z tejto rovnice vyberie ľudský faktor, bezpečnosť sa pravdepodobne zlepší, povedal David Williams, technický riaditeľ poisťovne AXA.

Podľa neho by spočiatku mohli existovať dva druhy poistenia, jeden pre autá riadené "ručne" a druhé pre autonómne vozidlá. Očakáva, že v druhom prípade poistné môže klesnúť až o 50 %. V USA sa už dnes učí jazdiť menej mladých ľudí. Pripisuje sa to vyšším nákladom na vlastné auto a čoraz obľúbenejšiemu zdieľaniu jazdy. Nové generácie nakoniec časom úplne stratia potrebu riadiť auto, domnievajú sa niektorí experti.

Vozidlá pripojené na tzv. cloudy, moderné počítačové mozgy, sa pritom nebudú len samy riadiť, ale budú môcť komunikovať s inými vozidlami, dopravnými signálmi alebo tiesňovými službami. Aj keď počet vozidiel na ceste stúpne, tieto systémy by mohli zrýchliť mestskú dopravu a znížiť dopravné zápchy presmerovaním áut z neprejazdných trás. Dennú špičku môžu pomôcť zmierniť aj firmy, ak umožnia zamestnancom flexibilnejšiu pracovnú dobu.

A zlepší sa aj parkovacia politika. Ak budú zdieľané autonómne vozidlá hliadkovať v uliciach a hľadať záujemcu o novú jazdu, kým sa vrátia do centralizovaného "skladu", nebude potrebných toľko parkovacích miest.

Autonómne nákladné autá, zvlášť v prípade dlhých trás, sú dobrou správou pre odvetvie, ktoré už teraz zápasí s nedostatkom vodičov. Mladí ľudia strácajú záujem o toto povolanie. Priemerný vek vodičov kamiónov v USA je 49 rokov. O 10 rokov sa tak mnohí priblížia k dôchodkovému veku.

Autoservisy tiež prejdú zmenami a mnohé zaniknú. Autonómne vozidlá budú poháňané batériami, a tak mnohé bežné drobné opravy či služby, ako výmena motorového oleja, jednoducho nebudú potrebné.

Zavádzanie autonómnych elektromobilov môže tiež znamenať, že dopyt po rope dosiahne svoj vrchol už zhruba za 12 rokov, tvrdí Bank of America. To vyvolá otrasy v ropných firmách, ktoré celé dekády ťahal rastúci dopyt po palivách. Niektoré veľké koncerny, napríklad BP, dokonca pripustili, že časť nových ložísk už nebude potrebná.

Na druhej strane, pre firmy ako Netflix alebo Nintendo, ktoré ponúkajú zábavu, prinesú autonómne vozidlá nové možnosti, veď cestujúci si budú chcieť skrátiť čas príjemným spôsobom. Aj elektrárne vo vyspelých krajinách, ktoré v uplynulých rokoch čelili stagnujúcemu dopytu, sa môžu pripraviť na oživenie jeho rastu.

Zdroj: TASR

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS