Problémový automotive môže Slovensku priniesť aj benefity


			Problémový automotive môže Slovensku priniesť aj benefity
17.6.2020 Poistný trh

Priemyselná produkcia Slovenska, ako aj HDP, sa v dôsledku COVID-19 prepadla najviac v regióne SVE. Zlepšovanie ekonomiky bude závisieť od viacerých faktorov.

Priemyselná produkcia na Slovensku sa, rovnako ako HDP, prepadla počas koronakrízy najviac v porovnaní s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy. Ako poznamenávajú odborníci Coface, dôvodom je vysoká citlivosť ekonomiky na prerušenie svetového obchodu.

„Závislosť od automobilového priemyslu je v prípade Slovenska veľmi vysoká. Sektor sa najvýraznejšie podieľa aj na exporte a práve korona kríza zasiahla výrazne dopyt po vozidlách po celom svete,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovensko a Českú republiku Ján Čarný. Ako však upozorňuje, problémový automotive môže priniesť krajine aj benefity. 

Pochmúrne čísla

Kým na Slovensku klesol HDP za prvý kvartál tohto roka v porovnaní so 4. kvartálom minulého roka o -5,4 %, vo väčšine ostatných krajín strednej a východnej Európy kopíroval priemer poklesu v Európskej únii (-3,3 %) či v eurozóne (-3,8 %). Napríklad v susednej Českej republike to bolo -3,6 %, v Rakúsku -3,8 %, dokonca v Poľsku a v Maďarsku len -0,5 %, resp. -0,4 % a v Rumunsku či Bulharsku ekonomika ešte dokázala rásť zhodne o +0,3 %.

Ako ukazujú údaje Coface, na Slovensku v porovnaní s regiónom SVE aj výrazne klesla úroveň ukazovateľov dôvery. „Medzi krajinami strednej a východnej Európy sa úroveň ukazovateľov dôvery líši, no trendy bude zaujímavé sledovať. Podľa najnovších údajov z mája 2020 sa sentiment na Slovensku začal zlepšovať. Uvoľnenie karanténnych opatrení pomohlo k zvýšeniu indikátora dôvery v maloobchode,“ podotýka ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Grzegorz Sielewicz.

Prepad dôvery v priemysel však podľa neho nie je žiadnym prekvapením, pretože v apríli sa očakávalo, že bude mesiacom najvýraznejšieho prepadu v dôsledku zatvorenia viacerých obchodov, podnikov a všeobecnej neochoty spotrebiteľov nakupovať. „Len v prípade maloobchodného predaja klesli v apríli medziročne tržby až o 57,3 %. No aj napriek určitému zlepšeniu indikátorov sentimentu v máji zostávajú na veľmi nízkej úrovni, čo potvrdzuje, že ekonomický obraz je pochmúrny,“ konštatuje ekonóm Grzegorz Sielewicz.

Pandémia bude mať dozvuky

Coface predpokladá, že HDP Slovenska by tento rok malo klesnúť o 6,7 %. Dôvodom je naša citlivosť na prerušenie svetového obchodu. „Všetky štyri hlavné automobilky na Slovensku pozastavili počas korona karantény výrobu a napriek tomu, že sa začala znova rozbiehať, vplyv krízy Covid-19 sa pravdepodobne prejaví aj v nasledujúcich štvrťrokoch,“ upozorňuje Ján Čarný.

Už v minulosti čelil automobilový priemysel mnohým výzvam vrátane oneskorenia pri prijímaní nových emisných noriem, zmeny preferencií spotrebiteľov alebo nutnosti nákladných investícií. „Dopad Covid-19 je pre tento sektor ešte tvrdší aj vzhľadom na to, že pre sektor je rozhodujúci najmä vonkajší dopyt. Všetky významné trhy však zaznamenali pokles predaja,“ spresňuje.

Aj preto je automobilový sektor v regióne jedným z tých, ktorých rizikovosť dodržať zmluvné záväzky v obchodnom styku sa podľa najnovšieho Barometra Coface zhoršila, a to na veľmi vysoké riziko.
Údaje rastu HDP za prvý štvrťrok tohto roka však ukázali aj to, do akej miery je Slovensko zapojené do globálnych dodávateľských reťazcov a ako rýchlo je tak zasiahnuté globálnym hospodárskym poklesom.

„Medziročný prepad HDP o -3,7 % v prvom štvrťroku bol prvým poklesom po desiatich rokoch nepretržitého rastu. Ak vezmeme do úvahy aprílové údaje a pomalý nárast, ktorý nasledoval, dá sa v druhom štvrťroku tohto roku očakávať ešte výraznejší pokles,“ podotýka ekonóm Coface Grzegorz Sielewicz. Spôsob oživenia totiž nie je závislý len od vonkajšieho dopytu, ale aj od výdavkov domácností.

Tie však môžu byť obmedzené v dôsledku dopadu korona krízy na trh práce. Podľa údajov Eurostatu sa miera nezamestnanosti na Slovensku v apríli už zvýšila na 6,8 % z marcových 5,6 %.
Aj vzhľadom na to, že Slovensko spomedzi krajín regiónu prijalo veľmi rýchlo reštriktívne opatrenia, vďaka čomu bol počet prípadov minimálny, budú nasledujúce štvrťroky obdobím pomalého a postupného zlepšovania ekonomiky.

„Podľa prognózy Coface dosiahne rast HDP v roku 2021 na Slovensku 6,6 %, čo potvrdzuje, že úplné oživenie po Covid-19 bude ešte nejaký čas trvať. Firmy sa viac zamerajú na znižovanie nákladov a prechod na vyššie využívanie automatizácie a digitalizácie,“ konštatuje Ján Čarný. To by mohlo byť atraktívne pre rozšírenie globálnych dodávateľských reťazcov, ktoré pravdepodobne hľadajú diverzifikáciu od ázijských dodávateľov.

Paradoxne problémový automobilový priemysel by mohol priniesť pre krajinu aj benefity, len čo by sa situácia zlepšila. „Slovensko totiž ponúka atraktívne náklady na pracovnú silu, kvalitnú pracovnú silu, blízkosť západnej Európy, relatívne dobrú infraštruktúru, ako aj členstvo v EÚ,“ dopĺňa Grzegorz Sielewicz. Scenár postupného oživenia by sa však mohol zvrátiť, ak by prišla ďalšia vlna pandémie nielen na domácom trhu, ale aj na rozhodujúcich zahraničných trhoch.

„Aj preto odporúčame firmám veľmi starostlivo preverovať svojich obchodných partnerov a manažovať si svoje kreditné riziko. V automotive sektore budú výrazný tlak pociťovať najmä subdodávateľské firmy, na ktoré sa výrobcovia vozidiel budú snažiť preniesť riziká,“ dodáva Ján Čarný. 

Zdroj: Coface

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS