Nehoda v cudzine? Formulár o nehode vyplňte aj po slovensky

21.8.2014 Tlačové správy

Nabúrané auto počas dovolenky v zahraničí vytočí do nepríčetnosti aj tie najpokojnejšie povahy. S povinným zmluvným alebo havarijným poistením od KOMUNÁLNEJ poisťovne však nemusíte strácať hlavu. Poradíme vám krok za krokom čo robiť, komu zavolať a aké doklady predložiť, aby ste získali odškodné.

 

Ak sa stanete účastníkom dopravnej nehody v zahraničí, dodržte nasledovný postup:

 

1. Trvajte na privolaní Polície

Urobte tak minimálne v prípadoch, ak došlo k zraneniu niektorého z účastníkov, vznikla väčšia škoda na majetku, neviete sa dohodnúť na zavinení nehody, prípadne, ak máte dojem, že niektorý z vodičov jazdil pod vplyvom alkoholu. Po privolaní polície si poznačte adresu policajnej stanice a telefonický kontakt, meno príslušníka polície a jednacie číslo policajného záznamu.

2. Odovzdajte len kópiu Zelenej karty

Predložte Zelenú kartu vozidla, kde sú uvedené údaje o vozidle, vlastníkovi, držiteľovi a poisťovateľovi zodpovednosti. Rovnako tieto dáta vyžadujte od ostatných účastníkov. Zelenú kartu nikdy neodovzdávajte (ani polícii), dovoľte len vyhotovenie jej kópie.

3. Formulár o nehode môžete vyplniť aj po slovensky

Vyplňte medzinárodný formulár "Záznam o dopravnej nehode". Poznačte si mená a adresy ostatných vodičov a svedkov. V zázname o nehode zaškrtnite príslušný popis nehody, zakreslite jej priebeh a zaznamenajte rozsah poškodenia vozidiel. Veľmi dôležité je určiť, kto je vinníkom nehody. Dbajte na to, aby záznam bol riadne podpísaný i druhou stranou. Vypísané tlačivo nie je možné dodatočne meniť a doplňovať. Ak máte možnosť, odporúčame vám odfotiť si miesto nehody a urobiť detailné zábery poškodených častí na zúčastnených motorových vozidlách, prípadne na inom poškodenom majetku.

V prípade, že nerozumiete textu či nesúhlasíte s obsahom Záznamu o dopravnej nehode, policajnému protokolu alebo inej písomnosti, ktorá je vám predložená na podpis, zaznačte túto skutočnosť v slovenčine. V slovenčine môžete rovnako zapísať vašu verziu nehody alebo iné dôležité fakty.

4. Dajte avízo svojej poisťovni

Každú udalosť ste ako poistený povinný nahlásiť poisťovni bezodkladne. K dispozícii je Centrálny dispečing škôd, kde je možné hlásiť škody nonstop, na tel. čísle +421 2 52 62 72 82. Ďalej je možné nahlásiť vzniknutú škodu elektronicky, prostredníctvom internetových formulárov na stránke poisťovne www.kpas.sk. Pri nahlasovaní škody je výhodné mať pri sebe potvrdenie o poistení vydané poisťovňou (tzv. bielu kartu), kde sú uvedené potrebné údaje o poistnej zmluve, držiteľovi a o motorovom vozidle .

POVINNÉ ZMLUVNÉ POISTENIE

Ak ste vinníkom nehody, musíte škodu nahlásiť poisťovni, v ktorej máte uzatvorené Povinné zmluvné poistenie písomne. V prípade zahraničnej škody tak musíte urobiť v lehote 30 dní od jej vzniku – v prípade, že tak neurobíte, poisťovňa má právo voči vám uplatniť finančnú sankciu a to až do výšky toho, čo vyplatí poškodenému. Ostatným účastníkom poskytnite číslo svojej Zelenej karty a adresu poisťovne, kde sa môžu obrátiť so svojimi nárokmi na náhradu škody.

HAVARIJNÉ POISTENIE

Ak si chcete uplatniť škodu na svojom vozidle z havarijného poistenia, riaďte sa pokynmi poisťovne. Dohodnite si spôsob zadokumentovania rozsahu poškodení vozidla, možnosť a rozsah opravy vozidla v zahraničí – vozidlo neopravujte bez predchádzajúceho súhlasu poisťovne. V prípade, ak bola k nehode privolaná polícia, predložte poisťovni kópiu policajného protokolu.

V prípade krádeže vozidla v zahraničí je potrebné vždy krádež nahlásiť polícii, kde vám vyhotovia protokol o nahlásení, resp. oznámení krádeže. K likvidácii škodovej udalosti je potrebné okrem vyplneného oznámenia a policajného protokolu, predložiť poisťovni aj originálne doklady od vozidla (osvedčenie o evidencii vozidla, technický preukaz s vyznačením vyradenia vozidla z evidencie – blokácia), všetky kľúče od motorového vozidla – originálne, rezervné aj duplikáty, ovládače a kľúče od zabezpečovacích zariadení, servisnú knižku k vozidlu, prípadne iné doklady podľa pokynov poisťovne. K likvidácii poistnej udalosti bude potrebné aj uznesenie o ukončení, resp. prerušení šetrenia z polície.

ASISTENČNÉ SLUŽBY: V prípade, že máte k svojmu poisteniu dojednané asistenčné služby a chcete ich pri udalosti v zahraničí využiť, kontaktujte asistenčnú službu.. Pri kontaktovaní asistenčnej služby majte k dispozícii asistenčnú kartu vydanú poisťovňou, pretože budete potrebovať údaje uvedené na nej (číslo poistnej zmluvy, úplné meno a priezvisko držiteľa vozidla, začiatok a koniec poistenia), základné údaje o vozidle (EČV, druh, továrenská značka vozidla a jeho typ), popis škodovej udalosti, presné označenie miesta udalosti, polohu vozidla, posádku vozidla a telefónne číslo, na ktoré vám je možné spätne zavolať.

Zdroj: Komunálna poisťovňa

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články