Ivan Špirakus: S transpozíciou motorovej smernice som pomerne spokojný. Ale...


			Ivan Špirakus: S transpozíciou motorovej smernice som pomerne spokojný. Ale...
6.3.2024 Rozhovory

Generálneho riaditeľa spoločnosti INSIA Ivana Špirakusa sme sa v rozhovore odborného portálu oPojištění.cz spýtali, čo ho v uplynulom roku zaujalo najviac v kontexte vývoja trhu, ako hodnotí transpozíciu motorovej smernice do českej legislatívy alebo či je za, alebo proti prijatiu eura.

Ďakujem Vám, pán riaditeľ, že ste si urobili čas pre otázky odborného portálu oPojištění.cz, a mám takú nezvyčajnú otázku hneď na úvod. Tento rozhovor sa už dá považovať svojim spôsobom za tradičný, bohužiaľ posledné štyri roky vždy prebieha v tieni nejakého veľkého smútku. Najskôr to bol čovid, potom nasledovala ruská agresia... Nemáte nejakú pozitívnu správu, ktorou by sme mohli začať rozhovor ohľadom roku 2024? 

Paradoxne je to na úvod naozaj ťažká otázka. Pokiaľ nebudem chcieť odpovedať v štýle pozitívnych televíznych reklám, tak sa bude odpoveď na tento rok hľadať len veľmi ťažko. Môžeme ale napríklad povedať, že výrazne poklesla inflácia a že sa možno obracia trend dva roky trvajúceho poklesu retailových predajov v e-commerce a aj v kamenných obchodoch.

Myslím si, že tá povestná zlá nálada sa aspoň v tejto oblasti začína rozplývať a snáď je pomaly vidieť pozitívne svetlo na konci tunela. Dlho nevídaných pätnásť alebo osemnásť percent inflácie, ktoré sme mali negatívnych krivkách, to už je za nami  – a dáta to len potvrdzujú.

Samozrejme, najviac bude záležať na vývoji cien energií, pretože tie celú situáciu ovplyvňujú zrejme najviac. Pochopiteľne, že k tomu nejakým spôsobom prispeje aj kurz koruny, pretože ten dokáže výrazne zdražiť dovozy ropy, a tým pádom môže poslať hladinu inflácie o nejaký ten bod nahor.  

Ivan Špirakus 2022 3 Foto Daniel Hromada

 

Môžeme povedať, že rok 2023 sa niesol pre poistný trh v znamení transpozície európskej motorovej smernice do českej legislatívy, prostredníctvom nového zákona o povinnom ručení. Ako sa tento proces podaril? 

Podľa mojich predstáv by bolo, keby sa transpozícia do českej legislatívy stihla do konca roku 2023, čo napokon bola aj pôvodná lehota pre túto kľúčovú smernicu. Keď som sa ale niekedy v novembri pozeral na prehľad, ako sú na tom s implementáciou jednotlivé krajiny v EÚ, tak tento termín plnila jedna jediná krajina. A prekvapivo to bolo Grécko. Od neho by som to naozaj nečakal. (úsmev)

V Českej republike máme aktuálne tento zákon viac menej hotový a teraz budeme čakať, až sa v praxi preukáže, ako dobre sa ho podarilo transponovať. Samozrejme, chyby väčšinou vyplávajú na povrch až neskôr, pretože na začiatku nikoho úplne nenapadne, že ten reálny priebeh môže byť odlišný, ale to k uvádzaniu takto komplexnej regulácie do praktického života patrí.


Mohlo by vás zaujímať: Aplikácia AutoMobil má novú sekciu Vodičský preukaz


Zatiaľ to vyzerá tak, že jedinou vecou, ktorú by sme v tejto chvíli českej transpozícii mohli vytknúť, je, že nie sme vo všetkom tak úplne zladení s okolitými krajinami. Ide predovšetkým o rozpor pri rýchlych a výkonných elektrobicyklov kategórie Speed Pedelec, pri ktorých napríklad v Nemecku a Rakúsku povinné ručenie byť musí, avšak v Česku nie. Klienti, ktorí vycestujú na dovolenku s podobným bicyklom do Nemecka alebo bývajú niekde v blízkosti hraníc a chceli by si dôjsť do pohraničia nakúpiť, tak budú musieť nájsť nejaké riešenie. 

To však nie je ani zďaleka všetko. Zákon priniesol množstvo ďalších inovácií, či už ide o zrušenie veľkých technických preukazov alebo prechod na nový bodový systém. Novinkou je tiež zmena týkajúca sa povinnosti mať pri sebe zelenú kartu, ako osvedčenie o platnom povinnom ručení. V priebehu roku 2024 už vodiči pri sebe nebudú musieť mať tento doklad v elektronickej ani listinnej podobe. Policajti totiž budú mať prístup do online databázy Českej kancelárie poisťovateľov, kde si platnosť sami overia.

Táto zmena však začne s najväčšou pravdepodobnosťou platiť až od 1. 10. 2024. Teda pozor na to, pretože už v súčasnosti vidíme, že rôzne médiá píšu o zelených kartách skreslené informácie. Ešte by som tiež dodal, že v rámci tohto informačného návalu na bežných občanov vidím pomerne dosť priestoru pre maklérov, aby vedeli novú situáciu detailne vysvetľovať a uvádzať veci na pravú mieru. 

Ako vnímate v kontexte motorovej smernice možno ten najväčší zádrhel, ktorým je bezpodmienečná „online prevádzka“ celého procesu. Predsa len ide o klientsky dosť citlivú oblasť…

Ťažko odhadnúť. Určite sa to čoskoro dozvieme. (úsmev) Viem o jednej z poisťovní, ktorá „online prevádzku“ spustila k pôvodnému dátumu účinnosti zákona, teda k 23. 12. 2023, a to napriek tomu, že aj v tom prvotnom texte bola lehota na odklad niektorých ustanovení šesť mesiacov.

Veľmi rýchlo sa ukázalo, že existujú pomerne tvrdé trecie plochy, ktoré v tejto spoločnosti proces klientom veľmi neuľahčovali. Napríklad sa ukázalo, že keď zmluva bola maklérom pripravovaná večer, tak sa už ten daný deň hocikedy nepodarila zaplatiť. A o druhej hodine v noci potom klientovi prišla SMSka, že návrh prepadol a že je nutné ho dojednať znova. Takže osobne skôr čakám, že tento nový systém nebude aspoň spočiatku fungovať úplne jednoducho.  

Možno ešte doplním trochu nevhodnú podotázku – je vôbec potrebná taká masívna digitalizácia všetkých týchto procesov?

Celý tento proces má dve tradičné roviny. Jedna je teoretická a druhá praktická. A väčšinou až každodenná prax ukáže, že to, čo bolo teoreticky naplánované dokonale, bohužiaľ v reálnom živote nefunguje.  Som ale presvedčený, že tieto „pôrodné bolesti" patria k zavádzaniu každého nového procesu a nie je tak možné okamžite povedať, že zavádzanie online procesov je zlé.

Nie je to tak dávno, čo sme si mohli všetci obdobnú situáciu vyskúšať pri zavádzaní digitálneho občianskeho preukazu. Nadšení príjemcovia nových technológií sa v deň spustenia doslova vrhli na systém štátnej správy a ten, samozrejme, tak veľký nápor nevydržal a spadol. Nebol stavaný na také veľké požiadavky na overovanie národnej identifikačnej autority.

Nikomu však zároveň nenapadlo, že by tento nával mohol zhodiť aj web e-receptov, pretože ten systém nie je kapacitne dimenzovaný na škálovanie takého počtu požiadaviek. Podobne bola kritizovaná aj „onlinizácia“ veľkých technických preukazov, kedy ľudia  „techničák" odovzdali, a potom nemohli poisťovni preukázať zánik vozidla po odovzdaní registračných značiek do depozitu, pretože nemali žiadny doklad. A nie každému sa chcelo platiť 50 českých korún za vydanie úradného odpisu.

Ďalšia vec potom súvisí s kvalitou dát. Ľuďom sa totiž napríklad stávalo, že prišli na technickú prehliadku a boli poslaní preč, pretože v digitálnom technickom preukaze mali zapísané kolesá iného rozmeru, ako boli určené pre ich auto. A podobných nedokonalostí bude určite veľké množstvo.

Napríklad si viem tiež predstaviť, že papierové technické preukazy mohli pre hocikoho mať aj nostalgickú hodnotu – najmä, ak medzi tými predchádzajúcimi majiteľmi bola nejaká zaujímavá osobnosť. Boli v nich všetky dôležité záznamy, pečiatky, podpisy a určite sa napríklad veterán s papierovým preukazom predáva oveľa lepšie, ako s tým digitálnym, uloženým niekde v registri za bariérou GDPR…

Za tieto nedokonalosti však nemôže samotná myšlienka  „onlinizácie“ , skôr jej chybné realizovanie. A aj keď som všeobecne fanúšik digitalizácie, tak ma vždy dokáže prekvapiť, že zodpovední ľudia nemajú pripravený záložný variant pre prípad, keď nový proces buď nefunguje vôbec, alebo v ňom sú nekvalitné dáta. Sú jednoducho slepo presvedčení, že to pobeží hladko a časom sa to všetko doladí a opraví.

Samozrejme, že za takých päť rokov si už nikto nespomenie, aké boli tie dnešné úvodné problémy… My – poisťovatelia z risk manažmentu – však veľmi dobre vieme, že Murphyho zákony fungujú pomerne spoľahlivo a čo sa môže pokaziť, tak sa pokazí. Preto je na podobné eventuality treba byť aspoň trochu pripravený. (úsmev)  

 

Ivan Špirakus 4

 

Nie je asi v možnostiach tohto rozhovoru zaoberať sa ďalšími revíziami a úpravami všetkých európskych regulácií, týkajúcich sa poisťovníctva. Ale to, čo ma zaujalo, je fakt, že európske predpisy pridávajú alebo už obsahujú významné ESG prvky. Čo si o tom myslíte?

Ako hovorí klasik, môžeme s tým nesúhlasiť, môžeme o tom viesť spory, ale to je asi tak všetko, čo s tým môžeme robiť. (úsmev) Nedávno som bol na zasadnutí BIPARu, teda Európskej federácie poisťovacích sprostredkovateľov, a v rámci jednej zo sekcií sa členovia vždy s ostatnými delili o svoje skúsenosti a projekty, ktoré realizujú pre svojich členov na národnej úrovni.

A kolegovia z francúzskej asociácie PLANETE CSCA reportovali o svojom kroku, kedy sa spojili s nejakým startupom a vytvorili „Assessment Tool“, ktorým chcú hodnotiť, na akej úrovni je pripravenosť maklérov na ESG. Ukázali nám krásny dashboard s prehľadným dotazníkom, do ktorého sa vypĺňali informácie typu, či používate v kancelárii papier, koľko ho spotrebujete, či a ako recyklujete a všetky možné kancelárske procesy, ktoré sa tejto témy nejako týkajú.


Mohlo by vás zaujímať: Aplikácia AutoMobil od INSIA je vynikajúco hodnotená.  Je k dispozícii na stiahnutie zadarmo


Bola to dokonalá prezentácia, pekné rozprávanie, dokonalé sľuby, a keď to skončilo, tak som sa tej kolegyne z francúzskej asociácie zámerne spýtal, koľko sa im do toho zapojilo spoločností. A ona mi odpovedala, že šesťdesiat, čo nie je úplne veľa, pretože ich asociácia má 2 300 členov. Následne mi vysvetlila, že väčšina členov sú firmy s 5 až 8 zamestnancami a že tie teda s ESG problematikou ešte bojujú, ale že inak je vlastne šesťdesiat prihlásených spoločností úspech. No neviem… 

Problém ale je, že sa pokojne môže čoskoro stať, že do povinného ESG reportovania bude spadať poisťovňa, ktorá sa bude pokúšať všetkým svojim dodávateľom v podstate ESG reporting prikazovať, aby mohla vo výsledku vykázať, že ako ona, tak jej dodávatelia, sú ESG compliant.

V tej chvíli sa regulačná a reportovacia povinnosť začne dotýkať aj malých firiem, ktoré nemajú 250 zamestnancov. Zaznamenal som odhady, že priemerná firma bude musieť najať až troch zamestnancov na to, aby tento typ reportu dokázala celoročne spracovávať a zverejňovať. Možno sa stane, že budeme musieť za Asociáciu českých poisťovacích makléřov (AČPM) čo nevidieť do Francúzska vyraziť, aby nám kolegovia z partnerskej asociácie odovzdali, alebo skôr predali, svoje reportovacie know-how a my sa mohli s ESG správne popasovať. (smutný úsmev)

Ďalšou otázkou potom je, ako to má byť celé formálne upravené a či sa bude skutočne vyžadovať, aby maklér v oblasti investičného životného poistenia mal na svojich stránkach originálne ESG dokumenty všetkých poisťovní a ich investičných fondov, alebo len rámcové hypertextové odkazy.

Keď bude mať napríklad 20 poisťovní v ponuke a každá bude mať pre svoje produkty 100 investičných fondov, ktoré musí vydávať ESG štatút, tak to dohromady robí 2000 rôznych PDF dokumentov, ktoré sa v čase menia. To je jednoducho mimo možnosti akejkoľvek zmysluplnej správy a priebežnej aktualizácie. 

Ako by ste zhodnotili vývoj českého poistného trhu, čo sa týka postavenia a výsledku kľúčových hráčov? Je všetko pri starom, alebo ste si všimli nejaké nové tendencie?

Je určite potešujúce, že môžeme rovnako ako v minulých rokoch potvrdiť fakt, že český trh je stabilný a že sa na ňom nič nepredvídané nestalo. Nezažili sme žiadne bankroty poisťovní, ani žiadne iné zásadné udalosti. Bezpochyby by sme si všetci priali, aby nominálny rast trhu bol vyšší, pretože vidíme hlavne na povinnom ručení, že sadzby zďaleka nekopírujú nárast škodovej inflácie a ani infláciu všeobecne, čo do budúcnosti vytvára tlak na postačiteľnosť rezerv a vôbec všetkého, čo s tým súvisí.

Uplynulé covidové roky, kedy poisťovne reportovali nižšiu frekvenciu škôd, už sú skrátka preč a čísla sú zase späť na predpandemickej úrovni. A je logické, že keď k tomu rastie cena energií, cena práce, náhradných dielov, tak v nejakom pomere k tomu jednoducho musí rásť aj poistné, z ktorého sa škody platia. A to si myslím, že sa ešte úplne nedeje na potrebnej úrovni.


Mohlo by vás zaujímať: Toto je povinná výbava auta v roku 2024. Pozrite si, čo odporúča INSIA


Takže uvidíme, ako sa to bude do budúcna vyvíjať. Každopádne konkurencia na českom trhu je veľmi silná. Čo sa týka toho retailového poistenia vozidiel, tak je tu jedenásť poisťovní, ktoré v rôznych segmentoch medzi sebou pomerne tvrdo súperia, z čoho má spotrebiteľ určite prospech.

Na druhej strane stojí trh veľkých rizík a poistenie firiem, kde to zase skôr niekedy vyzerá, že tam je až určitý oligopol a že poisťovní, ktoré skutočne tieto riziká spravovať chcú, je čím ďalej tým menej. V mnohých prípadoch majú makléri veľké problémy tieto významné riziká niekde umiestniť. A do toho sa pochopiteľne pridávajú nárasty cien zaistenia. Na firemných klientov dopadá aktuálna situácia zo všetkých strán a nie je to teraz pre nich úplne jednoduché.   

Na jeseň poslanci daňovo zvýhodnili takzvané poistenie dlhodobej starostlivosti. Je to podľa Vás správny krok a môže to otvoriť cestu trhom k zdravotníckym nadštandardom?

To, že sa jedná o krok správnym smerom, určite potvrdí z poisťovníckej brandže každý. Téma sebestačnosti a dostupných zdravotných a sociálnych služieb je v situácii, keď spoločnosť kontinuálne zvyšuje svoj priemerný vek dožitia, ale nie dožitia v zdraví, úplne kľúčová. A získať ďalšie zdroje, ktoré pomôžu s výstavbou zariadení dlhodobej starostlivosti, je určite potrebné.

Tieto financie by tiež pomohli terénnej starostlivosti, ktorá je poskytovaná klientom v bezpečí domova a ktorá je pochopiteľne lacnejšia, efektívnejšia a zároveň nevytvára taký stresový faktor, v porovnaní s tým, kedy sa na staré kolená musia ľudia sťahovať do nového prostredia. 

Ale či tento produkt otvorí dvere nadštandardom v zdravotníctve, to je otázka jednoznačne politická. Ide o to, či si štát, prípadne zodpovední politici pripustia, že dlhodobo sa u nás darí v tejto súvislosti príslovečnej šedej zóne, kedy sa už dávno za kvalitnejšiu zdravotnícku službu platí. A keď sa pozriete na rôzne súkromné kliniky, tak tam sa už platený servis ponúka úplne otvorene.


Mohlo by vás zaujímať: Ivan Špirakus: Automatizácia je kľúčová téma


Nedávno som videl reklamu na súkromnú kliniku, ktorá za 50-tisíc Kč mesačne ponúka balíček celej starostlivosti. A všetkým na trhu je úplne jasné, že v tomto balíčku nejde o to, že prídete na objednaný čas a na ošetrenie nečakáte. Je v ňom schované oveľa viac. Robí sa však touto zvláštnou metódou, a tým pádom nie je možné do celého procesu reálne poistný sektor pustiť. 

Napríklad to nakoniec „prekopnú“ nedávne štrajky lekárov. Keď bude celý systém čeliť uzávierkam nemocníc a nahnevaným pacientom, ktorých nemá kto liečiť, pretože doktori odmietnu slúžiť tie ich šialené nadčasy, tak politici nakoniec pochopia, že to inak ako zmenou celého systému nepôjde. A poistenie LTC by mohlo byť tým malým krôčikom, ktoré k tejto zmene môže pomôcť. Už dnes sa hovorí o tom, že lôžkové zariadenia, ktoré budú vyhodnotené ako nadbytočné, by sa postupom času mohli meniť na zariadenia dlhodobej starostlivosti. 

Česi postupom času budú musieť prevziať väčšiu finančnú zodpovednosť za svoje zdravie. A nejde iba o peniaze. Lepšia životospráva, výraznejší pohyb, trocha striedmosti a ďalšie obdobné kroky by kvalitu ich zdravotného stavu mohli výrazne posunúť. Viem si dokonca aj predstaviť určité tvrdé donucovacie metódy typu dane z cukru alebo možné navýšenie poistného, pokiaľ sa nebude chodiť na preventívne prehliadky.

Veď predsa poistenie vozidiel funguje podobne. Keď niekto zaviní tri dopravné nehody, tak platí viac, než vodič bez nehody. A keď si niekto preukázateľne ničí zdravie oveľa viac ako ten, čo oň starostlivo dbá, tak by mal do systému prispievať viac. České zdravotníctvo je jednoducho veľká téma a nie je v možnostiach tohto rozhovoru ho celé prebrať. Priemysel okolo ľudského zdravia je mohutný a ťažkopádny. Akákoľvek zmena v jeho zložitom súkolesí je len ťažko presaditeľná. 

Ivan Špirakus 2022 7 Foto Daniel Hromada

Všeobecne sa tiež musím opýtať na zhodnotenie českej politickej reprezentácie v roku 2023, prípadne vládnych krokov. Deficit rozpočtu sa skončil lepšie, ako sa očakávalo, český konsolidačný balíček začal fungovať a z úst politikov vládnucich strán počujeme, že bude už len lepšie…

Vláda to nemá vôbec jednoduché, každá jej pozícia sa v súčasnosti hojne kritizuje, ale oveľa horšie sa predkladajú návrhy, čo sa reálne so stavom českej spoločnosti dá robiť. A to najmä vtedy, keď ste zviazaný obrovskými mandatórnymi výdavkami alebo s tým, čo predviedla Babišova vládnuca garnitúra, ktorá premiérovi Petrovi Fialovi nachystala do cesty jednu nášľapnú politickú mínu za druhou.


Mohlo by vás zaujímať: Ivan Špirakus: Umelá inteligencia v poisťovníctve má obrovský potenciál


Vláda hneď na začiatku schytala direkt v podobe spomínanej energetickej krízy, s ktorou toho vo svojej podstate nemohla nič moc robiť. Buď mohla nechať české firmy padnúť a mala by na stole štrukturálne nezamestnaných, nahnevaných a v danom regióne nezamestnateľných spoluobčanov, alebo mohla nebrať do úvahy rastúce zadlženie štátu a zasypať krajinu peniazmi.

A „ajťákov“ zo všetkých ľudí urobiť holt nejde… V takejto situácii len vyberala zo zlých riešení to najmenej negatívne. Držím súčasnej vláde palce, verím že si so všetkými problémami poradí a už sa nebude musieť stretávať s príslovečnými čiernymi labuťami, ktoré sa v posledných rokoch stali už takým každoročným globálnym pravidlom.  

Pred rokom sme volili prezidenta. Ako s ním ste spokojný?

Bohužiaľ som nemohol voliť, pretože som sa zdržiaval v zahraničí. Petr Pavel ale bol môj kandidát, napokon veľmi na výber ani nebolo. Čo sa týka tých súčasných zmätkov okolo neho, stalo sa mu to, čo sa pravidelne na tejto úrovni deje aj v politicky vyspelejších krajinách, než je tá naša. Mal okolo seba poskladaný tím, ktorý bol vybraný na to, aby mu vybojoval post prezidenta.

Čo sa aj podarilo. Je potom veľmi ťažké, aby takto vybičovaní spolupracovníci začali tvoriť nejaké hodnoty. Je teda prirodzené, že dochádza k rôznym treniciam a odchodom. V tejto chvíli je veľmi dôležité, aby to svojou charizmou stabilizoval a aby nedošlo k príliš veľkej strate dôvery. Bola by totiž škoda, aby prišiel o svoj pomerne komplikovane vytvorený pozitívny kredit, ktorý doň veľká časť spoločnosti vložila.

Nemôžem sa tiež neopýtať na Váš názor, týkajúci sa prijatia eura. Ste zástancom, alebo odporcom tejto myšlienky?

Pri vstupe do Európskej únie sme záväzok pristúpenia k euru už podpísali, takže by sme to mali jednoznačne dodržať. Samozrejme otázka je, kedy by sa tak malo stať, pretože tento termín v podpísanom záväzku nebol konkrétne stanovený.

Jednu dobu sme pre vstup tak potrebné maastrichtské kritériá už plnili, k prijatiu eura však vtedy nebola politická vôľa. Dnes ich síce neplníme, malo by sa to však veľmi skoro zmeniť. Teda by nám jeho prijatiu už nemalo nič brániť. Ako to tak ale býva, celá táto problematika má dve strany.

Naša vlastná mena poskytuje Českej národnej banke väčšiu flexibilitu pre hospodársky rozvoj a umožňuje využívať českú korunu ako nástroj na ovplyvňovanie ekonomického vývoja. Na druhej strane vidíme, že euro umožňuje oveľa tvrdšiu konkurenciu, ktorá je z pohľadu spotrebiteľa vždy výhodnejšia.

Jednotná mena dovoľuje lepšie porovnanie cien, pretože odpadá prepočítavanie z jedného obeživa do druhého a ľudia presne vedia, že tu stojí káva dve eurá a tu 1,50. Keď to zhrniem – v dlhodobom výhľade by sme euro mať mali, pretože to českým firmám pomôže v podnikaní a spotrebiteľovi to nijako neublíži.  

Už viac ako rok naše životy dopĺňa fenomén umelej inteligencie. Ako v súčasnosti tento nástroj hodnotíte? Používate ho Vy osobne pri svojej práci, prípadne ako ste umelú inteligenciu zapracovali do procesov v spoločnosti INSIA?

Umelá inteligencia sa za rok a pol nesmierne posunula. Dynamika evolúcie tohto fenoménu je niekedy skutočne až neuveriteľná a nie je mesiace, aby sa k nám nedostala nejaká nová aplikácia, ktorá nám dokáže uľahčiť život. Zatiaľ je to ešte celé na báze určitej múdrej a zaujímavej hračky, ale to sa bezpochyby čoskoro zmení.

Sám sa ju snažím využívať,, či už pri písaní článkov alebo nejakých námetov v oblasti marketingového plánovania a premýšľam aj o tom, ako tieto nástroje zakomponovať do spoločnosti INSIA. V tomto kroku ma zatiaľ negatívne ovplyvňuje fakt, že AI je schopná si bez „žmurknutia“ oka vymýšľať úplné nezmysly. Ale naozaj úplné šialenosti. Nie je dosť dobre možné sa potom klientovi ospravedlňovať, a zároveň mu vysvetľovať, že tieto poistné podmienky porovnávala AI a že v skutočnosti sú úplne odlišné.


Mohlo by vás zaujímať: Ivan Špirakus: Tvárou v tvár ruskej agresii sa poisťovníctvo zachovalo ukážkovo


To jednoducho nejde a interné testy, ktoré sme urobili, nás v tomto len utvrdzujú. Je samozrejme možné, že by tento nástroj bol po riadnom tréningu použiteľný, ale zatiaľ nevidím žiadny efektívny „use case“. Dodávatelia, u ktorých sme možnosti AI sondovali, odporučili nasadenie kombinácii riešenej od OpenAI a IBM Watson, pretože IBM Watson má veľmi presné modely a dá sa kontrolovať. OpenAI to zaručiť nevie, ale je zase viac kreatívna. Dokopy to zatiaľ ale stojí dosť peňazí a potrebuje to ešte zamestnať „trénera“. Ešte sa to jednoducho neoplatí.

Vo všeobecnejšej rovine som potom presvedčený, že umelá inteligencia bude musieť byť veľmi detailne strážená. Nedávno som sa dočítal, že prvé voľby, ktoré významne ovplyvnila AI, a to v kombinácii s deep fake technológiou, boli na Slovensku. Dnes totiž nie je problém za pár dolárov vytvoriť od skutočnosti nerozoznateľného avatara, ktorému dáte do úst v podstate čokoľvek chcete.

Nikto nemá šancu na prvý pohľad poznať, že sa jedná o fake. A to nehovorím o kyberútokoch. Už aj v Čechách máme reportovaný útok vedený pomocou Zoom rozhovoru, kedy sa umelo vytvorená postava nerozoznateľná od skutočného konateľa danej spoločnosti pokúsila kontaktovať kolegu vo firme cez zoom a chcela poslať peniaze na účet. Našťastie to nevyšlo. Týchto útokov však, bohužiaľ, bude pribúdať.  

Spoločnosť INSIA tiež každý rok prichádza s technologickou inováciou. Čo plánujete na rok 2024?

V spoločnosti INSIA sme už pred nejakým časom predstavili klientom mobilnú aplikáciu AutoMobil, ktorá sa pekne rozvíja a robí nám radosť. Do minulého roku sme ju mali založenú na pasívnom prijímaní informácií, potom sme do nej však pridali funkciu, ktorá z nej urobila skutočne interaktívneho užitočného pomocníka. V prípade núdze je napríklad možné z aplikácie priamo privolať asistenčnú službu Global Assistance, ktorá poskytuje servis pre šesť poisťovní.

V praxi funguje tak, že napríklad pri nehode je dátovo odoslaná vaša poloha a čo sa vám stalo a operátor asistencie sa vás už nemusí pýtať na všetky identifikačné otázky typu čísla zmluvy a aké máte auto. Verím, že tieto funkcionality sú pre vodiča veľmi užitočné a že mu zjednodušujú život. Veľmi ma tešia nás pozitívne referencie užívateľov, ktorí už túto funkciu využili.

Aktuálne sa teraz venujeme aplikácii, ktorá bude zameraná na domácnosť. Bude sa volať lakonicky DOMOV a vo svojom princípe bude veľmi podobná aplikácii AutoMobil, len sa logicky bude sústrediť na všetko okolo bývania. Klient si napríklad pomocou aplikácie bude môcť zavolať asistenčnú službu, keď sa mu stane nejaká inštalatérska škoda, môže si v apke evidovať všetky záležitosti týkajúce sa rôznych opráv v nehnuteľnosti alebo preventívnych prehliadok plynového kotla či komína.

To však nie je zďaleka všetko. Ako prvý chceme na český trh priniesť nástroj „home inventory“, čo je užitočná funkcia, ktorá umožňuje nafotiť a spísať vybavenie domácnosti a podľa toho potom určiť poistnú čiastku. Podstatné tiež je, že spoločnosť INSIA dáta klientov nebude nikde na svojich serveroch ukladať. Všetky údaje bude užívateľ mať iba na svojich telefónoch alebo svojom cloude. S touto inováciou prídeme na trh v tomto roku.  

Spoločnosť Unilink Group, ktorá je majoritným akcionárom českého poisťovacieho makléra INSIA, oznámila v priebehu roku 2023 svoje rozhodnutie pripojiť sa ku globálnemu finančnému a poisťovaciemu maklérovi Acrisure. Mohli by ste popísať, ako sa táto významná zmena prejavila v každodennej práci spoločnosti INSIA?

Túto odpoveď by som rozdelil na dve časti. Prvý z nich popisuje, akým spôsobom makléri v INSIA poskytujú klientom svoje služby. A v tejto oblasti sa zmena vlastníka neprejavila vôbec. Všetko funguje po starom a kolegovia robia svoju prácu naozaj dobre.

Najväčšia zmena nastala na centrále INSIA, kde sa hlavne finančné oddelenie muselo naučiť pracovať s novými typmi reportov, s iným spôsobom rozpočtovania a celkovo so zmeneným finančným riadením spoločnosti. Vzhľadom na to, že sme však boli jedenásť rokov súčasťou globálneho makléra číslo jedna – spoločnosti MARSH – tak sa zase až o takú veľkú zmenu nejedná. Na záver môžem pomerne svedomito povedať, že INSIA je v súčasnej chvíli naozaj v dobrej forme. 

Ďakujem Vám za rozhovor.

Zdroj: oPojistěni.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články