Mohlo by vás zaujímať: Nastavte si základné funkcie Automobilu v piatich rýchlych krokoch. Oplatí sa to
Mohlo by vás zaujímať: Hola, hola, škola volá! Takto sa môžu na ňu pripraviť rodičia školákov
Ivan Špirakus, podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ INSIA a.s.
Vaša aplikácia AutoMobil je zadarmo na stiahnutie nielen pre klientov INSIA, ale aj pre širokú verejnosť. Koľko ľudí ju v súčanosti využíva a v čom je podľa vás lepšia ako ostatné podobné produkty na trhu?
Za tých dva a pol roka si ju už stiahlo vyše 50-tisíc ľudí a každý mesiac máme tak tri až štyri tisícky nových stiahnutí. Najväčšiu radosť mi ale robí fakt, že si aplikáciu stiahlo takmer 7-tisíc INSIA klientov, ktorí si ju autorizovali. To znamená, že si do nej stiahli z našich systémov všetky údaje o svojej poistke, dáta o vozidle, zelenú kartu atď.
Informácie o poistení sú však len malou súčasťou aplikácie. Jej hlavné funkcie sú iné. Podarilo sa nám realizovať moju víziu, že tam ľudia nájdu služby, ktoré chcú využívať. Cez aplikáciu si možno kúpiť diaľničnú známku, upozorní vás na to, že máte zájsť na technickú prehliadku alebo do servisu a podobne.
Tento rok na jar sme pridali možnosť kúpiť si priamo v aplikácii poistenie asistenčných služieb od Europ Assistance, ktoré ponúka limit do 100-tisíc korún. Veľmi neverím tomu, že si ľudia budú sťahovať aplikácie jednotlivých poisťovní, zvlášť, keď majú viac áut pri rôznych poisťovniach. V našej aplikácii môžu mať všetky poistky pohromade, a navyše množstvo ďalších funkcií.
A poradcom ponúka aplikácia onen „svätý grál“ v podobe pasívneho príjmu, o ktorom všetci hovoria. Pretože, keď si poistenie v aplikácii kúpi klient sám, maklér z toho má províziu.
Keď hovoríme o aplikáciách, čo vaše porovnávače, máte aj tam niečo nové?
Neustále vylepšujeme a ladíme náš najdôležitejší porovnávač na autá Ignác, ktorý aj tento rok búra doterajšie rekordy a rastie aktuálne o 27 % oproti minulému roku. Najviac práce bude určite pri prechode na online pri povinnom ručení. A zmení to podľa mňa aj model obchodovania a spôsob práce pre poradcov.
Máte tiež nejaké novinky v oblasti marketingu?
Máme novú kolegyňu na marketing, zameriavame sa na sociálne siete, kam dávame aj podklady pre maklérov. Súčasťou je interný marketing, keď robíme produktové konferencie pre našich poradcov. Marketingové oddelenie pracuje v rámci podpory aj pre maklérov na zákazku.
Napríklad, keď si chcú otvoriť novú kanceláriu, pripravíme im vizuály, polepy, grafiky, informačné cedule atď. Máme aj blogy a aktuality pre klientov, opäť v personalizovanej forme, aby sme ich neobťažovali. Všetko v rámci našej stratégie automatizácie a digitalizácie.
A ďalším krokom zrejme bude umelá inteligencia, tomu sa nevyhneme. Nedávno som videl, že nejaká poisťovňa v Anglicku spustila virtuálneho radcu pre poradcu, ktorý vie dokonale hľadať v poistných podmienkach. To sa doteraz robí ručne, napríklad v EUCS na to majú superzložité tabuľky. To sú tisíce hodín práce analytikov. Len to bude veľmi drahé, minimálne o nulu viac ako napríklad dnešné porovnávače podmienok. Záleží na ďalšom vývoji.
Má teda AI potenciál zmeniť napríklad aj poistenie a poistný trh?
Určite to zmení poistenie, rovnako ako mnoho ďalších odborov. Vedie sa napríklad debata o tom, ako AI využiť v underwritingu, pri zdravotných rizikách, v škodách, atď. Tu AI dokáže premyslieť a odhaliť napríklad podvodné scenáre a podobne.
Čo sa týka predaja a vzťahov, tam to bude zložité. Poistenie nie je dopytový produkt, je emočne inak postavený. Pri povinnom poistení, ktoré človek musí mať, tam určite možno AI a nejaké roboty využiť, alebo keď sa pozeráte na virtuálnych bankových poradcov a asistentov, tam je potenciál väčší. Potom ale hrozí tzv. digitálna demencia, keď ľudia budú AI bezhranične veriť, ale keď niekto – či už úmyselne, alebo náhodou – systém ohne, nikto na to nemá šancu prísť.
Zaujímajú ma aj najnovšie trendy v poisťovníctve, okrem spomínanej AI. Čo je pre vás a poisťovne aktuálne?
Trhom samozrejme hýbe digitalizácia, to nás čaká aj do budúcnosti. Verím, že makléri majú svoje nezastupiteľné miesto na trhu ako v retailovom, tak korporátnom poistení. Už nie toľko v transakčnej časti, aj keď zohnať niekedy špecifické poistenie dá prácu. Vstupuje do toho totiž ESG, takže napríklad baňu alebo elektráreň na uhlie len tak niekto nepoistí. Pritom elektrárne poistené byť musia, inak by ich nikto nestaval a neprevádzkoval, tam idú prípadné škody do miliárd eur.
Dôležitá je aj práca s klientmi na risk manažmente a edukácii. Makléri majú aj konzultačnú úlohu, nie vždy musí ísť o poistenie samotné. Len tak mimochodom, risk manažment je dôležitý aj v osobnom živote, to si ľudia vôbec neuvedomujú.
Napríklad nedávno som čítal o prípade, keď niekoho okradli o telefón – čo potom? Dnes tam ľudia majú takmer všetko, karty, lístky, prístup do banky. A keď je človek bez telefónu, ani si nezavolá, aby karty zablokoval, nemá žiadne telefónne čísla, prístupy... Proti tomu je strata peňaženky tak trochu zábava. A toto by mali poradcovia a makléri hovoriť svojim klientom, aby sa na podobné krízové situácie organizačne aj mentálne pripravili.
V biznise sa tomu hovorí „Business Continuity Planning“. Plánuje sa napríklad, čo sa stane, keď firma vyhorí, aká bude úloha jednotlivých ľudí, čo kto zaistí. Ako príklad klientom uvádzame plánovanie u hasičov alebo v armáde pre prípad útoku – tam majú jasne dané, čo kto urobí, kde je aká záloha a podobne. Alebo mestá a obce majú krízové plány pri povodniach. A všetci to cvičia.
Takže podľa vás v tomto ohľade žiadna AI makléra a poradcu nezastúpi?
Určite nie, to je niečo, čo ľudia počuť nechcú. Stojí to peniaze navyše, musíte mať na to ľudí. A osvietených klientov veľa nie je. Na druhej strane, v niektorých odboroch firma, ktorá krízový plán má, môže mať poistenie lacnejšie, a tú bez plánu možno ani nikto nepoistí.
Môže predstavovať poradenstvo v retailovom poistení aj nejakú príležitosť?
Samozrejme, vezmite si napríklad kybernetickú bezpečnosť. Koľko ľudí už prišlo o dáta a peniaze napríklad cez podvodnú SMS. Nové riziká jednoducho prinášajú aj nové šance.
Ešte posledná otázka, čo vám osobne prinieslo poistenie?
Je to moja životná kariéra! Vlani som spoločne s firmou oslávil 30 rokov v odbore. Poisťovníctvo má obrovský potenciál pre osobné zadosťučinenie, keď to robíte dobre. Je to budovanie dlhodobého vzťahu s klientom a na to je potrebná trpezlivosť.
Keď dobre nastavíte poistenie a niečo sa naozaj stane, tak vďaka vám tá firma neskrachuje. Alebo ľudia nebudú musieť robiť zbierku, aby si mohli kúpiť nové vybavenie bytu a opraviť strechu nad hlavou. Ste s klientom dlhé roky, máte jeho dôveru a môžete ho podržať aj psychicky, pretože viete, že je dobre poistený a nehrozí podpoistenie.
Rozhovor vyšel v časopise PROFI Poradenství & Finance
Jana Chuchvalcová
PROFI Poradenství & Finance
Komentáre
Pridať komentár