Slabí predajcovia sa najmenej báli predávať zložité produkty. Aj to prináša život


			Slabí predajcovia sa najmenej báli predávať zložité produkty. Aj to prináša život

Čo si myslíte o prísnosti zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve? Je z hľadiska prísnosti smerom k vzdelávaniu finančných agentov užitočný alebo kontraproduktívny? Na tieto i ďalšie otázky diskutovala na  konferencii  SIBAF® 2014 aj Jozefína Žáková – generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní. Nechajme teda hovoriť priamo ju samotnú.

 

 

To, čo je uvedené v terajšom zákone č. 186/2009 Z. z. ohľadom finančného vzdelávania, považujeme za základné minimum pre všetkých distribútorov. V právnej  úprave sprostredkovania Slovensko trochu predbehlo Európu, pretože zlúčilo všetky sektory finančného trhu pod jedny pravidlá , pričom vzorom  bolo sprostredkovanie v poisťovníctve, ktoré bolo už dávnejšie upravené špeciálnym zákonom. Na druhej strane v obsahu a rozsahu vzdelávania sme ďaleko za vyspelými krajinami a naše požiadavky na vzdelávanie možno považovať iba za akúsi štartovaciu čiaru pre osoby, ktoré sa chcú sprostredkovaniu venovať profesionálne.

 

Každý sprostredkovateľ /distribútor  by si mal byť vedomý toho, že jeho odborná spôsobilosť nie je žiadnym  samoúčelným naplnením zákona. Odborne zdatný sprostredkovateľ ochraňuje tak klienta ako aj seba  pred poskytnutím neodbornej služby. To súvisí s tým, že  zodpovednosť sprostredkovateľa  za spôsob a obsah poskytnutej finančnej služby je už teraz vysoká. No a v krátkej budúcnosti sa to zrejme ešte sprísni, pretože už je na spadnutie nová Smernica o sprostredkovaní v poisťovníctve (respektíve  o distribúcii), ktorá  bude klásť v oblasti poskytovania  informácií  klientovi  veľké nároky. No a všetky potrebné informácie a vysvetlenia môže poskytnúť iba dobre odborne pripravený  sprostredkovateľ.

 

Každý sprostredkovateľ by si mal byť vedomý toho, že jeho odborná spôsobilosť nie je žiadnym samoúčelným naplnením zákona.

Aj keď naša asociácia nemá kompetenciu vybavovať sťažnosti, predsa sa stáva, že k nám volajú nespokojní klienti ale prekvapujúco aj nespokojní sprostredkovatelia. Z rozhovoru s nimi často vyplynie, že produktu, ktorý predávali vôbec nerozumeli a keď vznikla škoda, ktorá ale podľa poistných podmienok nemohla byť poistnou udalosťou, hľadali pomoc a vysvetlenie kdekoľvek inde, iba nie u seba. Mnohí z nich vôbec neprečítali (v horšom prípade ani neboli schopní pochopiť) všeobecné poistné podmienky, ale to im nebránilo, aby  klientovi pri uzavretí  poistnej zmluvy sľubovali krytie každej škody.

 

Za najkurióznejšie (a zároveň najsmutnejšie)  považujem tie sťažnosti, ktoré som osobne zažila od pár sprostredkovateľov. Tí predávali produkty jednej poisťovacej spoločnosti, ktoré obsahovali veľmi sporné, a pre klientov nie veľmi výhodné, ustanovenia. Takýto produkt predali sprostredkovatelia nielen sami  sebe, ale aj celej svojej širokej rodine. Keď nastal problém, hľadali pomoc aj u nás a na našu  otázku, ako mohli ako odborníci na financie (čo by sprostredkovateľ mal byť) predať takýto produkt, odpovedali, že oni tomu vtedy veľmi nerozumeli. Bol tam  však výborný, viacstupňový  provízny systém, takže oni, aj ich  príbuzní na tom  vtedy slušne zarobili. Takže pri uzavretí poistnej zmluvy boli všetci šťastní, ale pri likvidácii poistnej udalosti zhrození a naštvaní.

 

Ešte pridám moju osobnú skúsenosť spred niekoľkých rokov, keď som aktívne pracovala na obchodnom útvare jednej poisťovne. S obavami som sledovala, že predajcovia, ktorých odborná spôsobilosť bola najslabšia, sa najmenej báli predávať aj zložité finančné produkty. Doba sa však rýchlo zmenila  a dnes si musí každý predajca uvedomiť, že mu neprofesionálnu službu môže  klient  kedykoľvek zrátať. Sprostredkovateľ je dnes samostatne zárobková osoba, samostatný podnikateľský subjekt s vlastnou zodpovednosťou. Aj keď ešte stále platí, že klienti  nespokojní s produktom  vinia  poisťovňu -  načo takéto produkty predáva. Zatiaľ sa iba sporadicky obracajú na sprostredkovateľa, ktorý im produkt predal, či skôr vnútil.  Ich vysvetlenie je občas veľmi zábavné, keď  tvrdia, že im to predal kamarát alebo príbuzný a že si ho nechcú pohnevať.

 

Každý predajca si musí uvedomiť, že mu neprofesionálnu službu môže  klient  kedykoľvek zrátať.

Poisťovne si pochopiteľne  prajú, aby sa dobre ich produkty predávali, na druhej strane však musia čoraz viac vyžadovať od svojich distribučných kanálov, aby každému klientovi predali to, čo vyhovuje jeho poistným potrebám  a dokázali mu to aj náležite vysvetliť. Aj slovenský klient si už postupne uvedomuje, kto za čo zodpovedá – poisťovňa za svoje produkty a sprostredkovateľ za to, aby mu z portfólia  produktov ponúkol to, čo mu (t.j. klientovi)  najviac vyhovuje.

My v SLASPO sme pripravení akémukoľvek ďalšiemu vzdelávaniu v oblasti poisťovníctva  napomôcť. Už teraz poskytujeme  vzdelávanie pre základný a stredný stupeň odbornej spôsobilosti formou e-learningu a sme pripravení v tom pokračovať aj v prípade zväčšenia obsahu a rozsahu vzdelávania.

oPoisteni.sk

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články