Ropná katastrofa na mori: Peru žiada odškodnenie od poisťovní


			Ropná katastrofa na mori: Peru žiada odškodnenie od poisťovní
27.6.2022 Zahraničie, Škody

V januári 2022 došlo pri pobreží Peru neďaleko metropoly Lima k ropnej havárii. 

Podľa mediálnych správ teraz peruánske orgány zažalovali španielsku ropnú spoločnosť Repsol o náhradu škody vo výške 4,3 miliardy EUR. Španielska poisťovňa Mapfre Global Risks a jej peruánska dcérska spoločnosť Mapfre Perú Companías de Seguro y Reaseguros sú tiež dotknuté ako dlžníci.

Po tejto katastrofe vyhlásila peruánska vláda 21. januára 2022 90-dňový „stav ekologickej núdze" v pobrežnej oblasti, ktorú predtým poškodil únik ropy z tankerovej lode pri peruánskom hlavnom meste.

Cunami spôsobené výbuchom podmorskej sopky na súostroví Tonga spôsobilo únik až šesťtisíc barelov ropy do mora, pričom zničilo najmenej 21 pláží a zabilo desiatky vtákov a iných živočíchov. Ropa unikla do mora pri vykládke z ropného tankera Mare Doricum, ktorý sa plaví pod talianskou vlajkou, v rafinérii La Pampilla neďaleko Limy. 


Mohlo by vás zaujímať: Prečo nemať peniaze odložené pod matracom postele? Tu sú dôvody


Po nehode peruánsky regulačný orgán Osinergmin dočasne zastavil prevádzku rafinérie. Peruánska vláda okamžite požiadala o odškodnenie španielsku ropnú spoločnosť Repsol, do ktorej rafinérie sa ropa vykladala. Vláda a ochrancovia životného prostredia obvinili spoločnosť z oneskorenej a nedostatočnej reakcie.

„Ťažké kovy z ropy zostanú v ekosystéme mnoho rokov, čím sa ryby a iné morské živočíchy z tejto oblasti stanú nebezpečnými pre spotrebiteľov," citoval denník The Guardian Christel Scheskeovú z Peruánskej spoločnosti pre environmentálne právo.   

Spoločnosť Repsol však tvrdí, že ju miestne úrady pred cunami nevarovali. Tanker vykladal ropu v rafinérii, keď tisícky kilometrov od pobrežia Južnej Ameriky vybuchla sopka. Veliteľstvo peruánskeho námorníctva ubezpečilo vedenie spoločnosti, ktorá rafinériu prevádzkuje, že v dôsledku erupcie neočakáva cunami.


Mohlo by vás zaujímať: Ako vlani fungoval dohľad NBS nad finančným a poistným trhom? 


Tanker preto neprerušil vykládku. Keď 15. januára 2022 udrela vlna cunami, vytlačila loď Mare Doricum na breh a do mora uniklo približne 960 000 litrov ropy. Hovorkyňa spoločnosti Repsol pre peruánsky rozhlas uviedla, že spoločnosť sa necíti byť zodpovedná za únik ropy.  My sme nespôsobili ekologickú katastrofu. Nemôžem povedať, kto je za to zodpovedný. Je nám to ľúto," dodala. Znečistenie postihlo 174 hektárov mora, pláží a prírodnej rezervácie.

Podľa najnovších informácií chce miestny Národný inštitút na ochranu hospodárskej súťaže a duševného vlastníctva zažalovať dve poisťovne a rafinériu Rafínería La Pampilla so sídlom v Peru, ako aj spoločnosti Transtotal Agencia Marítima (Peru) a Fratelli d'amico Armatori (Taliansko) za poškodenie spotrebiteľa a kolektívnu nemajetkovú ujmu.

Podľa médií sa predseda inštitúcie Julián Palacín odvolal na príslušné ustanovenia občianskeho zákonníka. V nich sa uvádza, že ten,  „kto prepravuje nebezpečný náklad alebo vykonáva rizikovú činnosť a spôsobí pri tom škodu inému, je povinný ju nahradiť". 


Mohlo by vás zaujímať: Ako vlani fungoval dohľad NBS nad finančným a poistným trhom? 


Ropná skupina Repsol podľa očakávania žalobu zamietla ako neopodstatnenú, nespravodlivú a neprimeranú. Podľa jej zástupcov sa žaloba údajne nezaoberá skutočnými príčinami katastrofy, čistiacimi a obnovovacími činnosťami, ktoré sa už doteraz vykonali na kontaminovaných miestach, a spoluprácou ropného gigantu s peruánskou vládou pri odstraňovaní následkov katastrofy v prospech postihnutých.

Okrem toho reálne odhady nie sú ani v najmenšom základom pre údaje uvedené v žiadosti. Vláda tejto juhoamerickej krajiny však považuje ropnú spoločnosť za spoluzodpovednú za katastrofu, pretože je vlastníkom ropovodov.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články