Čoho sú Nemci ochotní vzdať sa kvôli klíme?


			Čoho sú Nemci ochotní vzdať sa kvôli klíme?
23.12.2022 Zahraničie

Nemecká populácia je znepokojená klimatickými zmenami. Aspoň také obavy z vývoja vyjadrilo v ankete osem z desiatich respondentov (presne 84 %).

A niektorí sú pripravení z dôvodu ochrany klímy rezignovať na niektoré vymoženosti.

Štvrtina opýtaných má dokonca „veľmi silné obavy“, necelá pätina (19 %) je „čiastočne“ znepokojená, 40 % má „veľké obavy“. Tieto závery ukázal reprezentatívny výskum agentúry Bitkom, uskutočnený medzi 1000 obyvateľmi Nemecka vo veku od 16 rokov, ktorého výsledky boli zverejnené začiatkom novembra.

Účastníci dostávali aj otázku, akých digitálnych a akých analógových bežných súčastí života by sa v záujme ochrany klímy boli ochotní vzdať, a bez čoho si naopak ďalší život predstaviť nedokážu.  

Internet

Využívanie internetu je pre väčšinu našich západných susedov nezastupiteľné. Len 13 % by sa ho teoreticky mohlo vzdať, ale medzi samotnými reálnymi používateľmi sú to len 2 %. Najmä mladí ľudia nechcú žiť bez internetu. Iba 1 % osôb vo veku 16-29 rokov by sa internetu vzdalo, aby chránili klímu.


Mohlo by vás zaujímať: Tržby TOP 30 maklérov vlani rástli najrýchlejšie od roku 2014. Dôvodov je viac


Využívanie a výroba koncových aparátov a zariadení, prevádzka výpočtových centier a prenosových sústav spotrebúva energiu a stojí za nimi uhlíková stopa. Podľa odhadov pripadá na tento „zdroj“ medzi 1,8 až 3,9 % celosvetovo vypusteného CO2.

Inteligentné telefóny

Podiel 15 % respondentov by bol schopný vzdať sa smartfónu v mene ochrany klímy. Len 6 % je podiel medzi oslovenými vo veku 16-29 rokov, zatiaľ čo u vekového segmentu nad 65 rokov to je skoro tretina (32 %). 

Nákupy on-line

Až 35 % účastníkov ankety uviedlo, že by mohli teoreticky žiť bez nákupov v online priestore, pričom vekové rozloženie tohto podielu je viac-menej rovnomerné. Je tomu tak preto, že aj staršie vekové skupiny si zvykli na nákup cez internet, s cieľom obmedziť dlhšie cesty za obstaraním tovaru a služieb.

Streamovanie

Viac ako tretina (38 %) respondentov si vie predstaviť život bez streamovacích služieb, filmov, seriálov alebo klipov. Pritom ale platí, že účinky streamovania sa medzi sebou silne líšia a možno ich redukovať iba málo opatreniami.

Ako pomôcť klíme?

Bitcom odporúča na obmedzenie produkcie CO2 z internetu a napojených zariadení preskúmanie vlastného prístupu a spotrebného správania každého z nás. Napríklad spotreba energie pri streamovacích službách záleží podstatne na voľbe koncového zariadenia a rozlíšení dát.

Streamovanie videí na smartfóne alebo na tablete zapríčiňuje každú hodinu produkciu 30-35 g CO2. Kvalitnejšie rozlíšenie na veľkom monitore alebo obrazovke znamená naproti tomu 880 g CO2 za hodinu. Pokiaľ sledujúci deaktivuje tlačidlo automatického pokračovania, zamedzí tomu, aby videá bežali aj v čase, keď sa už nikto nepozerá.


Mohlo by vás zaujímať: TOP 30 poisťovacích maklérov za rok 2021 na Slovensku podľa oPoisteni.sk


Pomáha aj redukcia svetlosti monitora, využitie funkcie úspory energie na zariadení, výmaz nadbytočných nepotrebných dát a vypnutie funkcie stand-by. U smartfónov pomôže, keď predĺžite ich životnosť pred zaobstaraním nového, prípadne prístroja alebo zariadenia postúpiť ďalej záujemcom a zhotovovať staršie renovované aparáty. 

Auto

Podľa ankety by sa mnohí teoreticky vedeli vzdať lietania (37 %), alebo úplne vynechať v stravovaní mäso (34 %). Podiel 12 % opýtaných pripustilo, že si vie predstaviť aj život bez auta. Pri tejto položke zaznamenali analytici najväčší posun od vlaňajška (2021: 6 %).

Všeobecne 8 % oslovených je údajne ochotných vzdať sa všetkých vymožeností, ak by to viedlo k podstatnému zlepšeniu klimatických pomerov a spomaleniu klimatickej zmeny. Na druhej strane, 11 % účastníkov čestne priznalo, že nie sú ochotní sa vzdať úplne žiadnych vymožeností.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články