Celkovo sa správanie v súvislosti s poistením za posledných 10 rokov výrazne nezmenilo. Také sú výsledky prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť Helvetia Versicherungen AG v spolupráci s výskumnou agentúrou Ipsos. Štúdia sa uskutočnila koncom novembra 2021 v celom Rakúsku na vzorke 750 ľudí vo veku 16-75 rokov.
Pokiaľ ide o technologické inovácie, medzi najznámejšie patria elektronické podpisy, porovnávacie a vzorové kalkulačky alebo online rokovania o zmluvách. Skutočné používanie týchto formulárov je však stále pod úrovňou znalosti.
Záujem o poistenie a ponuky poistenia možno označiť za „stredný". Na stupnici od 1 (žiadny záujem) po 10 (veľký záujem) sa relatívne najväčšie skupiny nachádzajú na úrovni 5 (15,8 %) a 6 (16,0 %). Smerom k „pólom", t. j. extrémom, má podiel respondentov klesajúcu tendenciu. „Žiadny záujem" vykazuje podiel 7,1 %, zatiaľ čo „veľký záujem" má 4,6 % respondentov.
Mohlo by vás zaujímať: Jarná prognóza nemeckej ekonomiky v tieni ruskej agresie
Rakúšania neriskujú
Všeobecný osobný postoj Rakúšanov k rizikám je pomerne nízky. Aj v tomto prípade dal prieskum priestor pre odpovede od úrovne 1 („Snažím sa vyhýbať rizikám") až po 10 („Som človek otvorený rizikám").
Výsledok ukázal, že polovica respondentov (49,4 %) sa vidí v spodných 3 úrovniach. Celkovo 77,7 % účastníkov sa zaradilo do 5 najnižších úrovní, zatiaľ čo zvyšných 22,3 % účastníkov sa zaradilo do 5 najvyšších úrovní. Len 2,8 % respondentov si pre seba zvolilo úroveň 10.
Mohlo by vás zaujímať: Skupina Wüstenrot plánuje rozšíriť svoje obchodné zastúpenie v regiónoch
Vzťah k poisteniu
Ďalšou otázkou v tejto súvislosti bolo zistiť, či je účastník prieskumu vo všeobecnosti človek, ktorý je rád poistený čo najviac, alebo naopak niekto, kto nechce byť poistený vôbec alebo len zriedka.
A na základe predchádzajúcich zistení týkajúcich sa vlastného vystavenia riziku by sa dalo predpokladať, že v Rakúsku by v tomto ohľade mala byť škála odpovedí vlastne opačná, t. j. že väčšina respondentov by odpovedala, že chce byť čo najviac chránená poistením.
To sa však v praxi prieskumu úplne nepotvrdilo. Napriek tomu sa veľká časť respondentov zaradila na desaťbodovej škále od 1 („čo najmenej poistenia") po 10 („čo najviac poistenia") na úroveň 6 až 10, čo naznačuje pomerne vysokú motiváciu Rakúšanov uzatvárať rôzne poistenia.
Mohlo by vás zaujímať: Lucie Žulavská, ČAP: Poisťovať povinne, či nepoisťovať rýchle elektrobicykle?
Postoj Rakúšanov sa príliš nemení
Ďalšia otázka v prieskume sa týkala zmien v postojoch v priebehu času: „Zmenilo sa vaše správanie v súvislosti s poistením za posledných 10 rokov? Pre 62,3 % respondentov z dolnej časti škály od 1 do 5 sú to skôr menšie zmeny alebo žiadne zmeny. Podiel 37,7 % respondentov priznáva skôr zmenený alebo výrazne zmenený postoj k sebe a svojmu správaniu.
„Absolútne žiadna zmena" je typická pre správanie vo vzťahu k poisteniu u starších vekových skupín respondentov, zatiaľ čo charakteristika „väčšia zmena správania" bola častejšia u vekovej skupiny 25-34 rokov s väčším záujmom o digitálne riešenia.
Život s inováciami
Prieskum poisťovne Helvetia sa zaujímal aj o vnímanie inovácií a ich súčasné alebo budúce využitie.
Necelá polovica účastníkov prieskumu uviedla, že pozná tieto „inovácie" v súvislosti s poistením: elektronický podpis (46 %), online porovnávače, online uzatváranie poistných zmlúv a poistná kalkulačka v príkladoch (všetky možnosti po 44 %).
Viac ako tretina respondentov (37 %) pozná poistné aplikácie a 36 % pozná aj poistné platformy.
„Pandémia koronavírusu tu zafungovala," komentoval tieto zistenia Thomas Neusiedler, generálny riaditeľ poisťovne Helvetia.
„Počas výluk aj skupiny klientov s malou afinitou k digitálnym technológiám pristúpili k online riešeniam svojich potrieb a uspokojili ich aj týmto spôsobom." Vďaka tomu sa napríklad digitálne podpisy a komunikácia prostredníctvom videa stali štandardom a nie výnimkou.
Mohlo by vás zaujímať: Dôchodková reforma: Štyri najväčšie zmeny, ktoré čakajú naše dôchodky
Skutočné využívanie technologických inovácií a vymožeností je však stále menej rozšírené ako úroveň oboznámenia sa so všetkými uvedenými službami. A zatiaľ to vyzerá podobne aj so zamýšľaným využitím v budúcnosti.
Napríklad v prípade online dojednávania poistenia ho v súčasnosti využíva 14 % respondentov, pričom 22 % očakáva, že ho bude využívať v budúcnosti.
Približne štvrtina respondentov (24 %) navštevuje porovnávacie stránky v súčasnosti a 25 % ich bude využívať v budúcnosti. A z druhého konca: digitálni asistenti sú vo všeobecnosti "v nemilosti": 9 % ich pozná, 2 % ich v praxi používajú a 3 % respondentov s nimi plánujú v budúcnosti pracovať.
Očakávania týkajúce sa udržateľnosti
Záver prieskumu bol venovaný očakávaniam respondentov v oblasti ESG, t. j. pre kritériá environmentálne/sociálne/správne (ESG). Pätina opýtaných účastníkov podľa vlastného vyjadrenia očakáva "veľmi silné" zohľadnenie týchto aspektov vo vlastnom poistení.
Ďalších 39 % je „spokojných", ak je táto oblasť „pomerne silne" pokrytá ich poistením. Viac ako pätina (22 %) už nepociťuje takúto vzájomnú závislosť a ich poisťovne môžu venovať „skôr slabšiu" pozornosť ESG.
Komentáre
Pridať komentár