Čo si o rizikách myslia Rakúšania? Ukázal to aktuálny prieskum


			Čo si o rizikách myslia Rakúšania? Ukázal to aktuálny prieskum
11.5.2022 Zahraničie

Všeobecná osobná akceptácia rizika je skôr nízka. Približne polovica obyvateľov Rakúska má tendenciu zabezpečiť sa skôr väčším ako menším poistným portfóliom. 

Celkovo sa správanie v súvislosti s poistením za posledných 10 rokov výrazne nezmenilo. Také sú výsledky prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť Helvetia Versicherungen AG v spolupráci s výskumnou agentúrou Ipsos. Štúdia sa uskutočnila koncom novembra 2021 v celom Rakúsku na vzorke 750 ľudí vo veku 16-75 rokov.

Pokiaľ ide o technologické inovácie, medzi najznámejšie patria elektronické podpisy, porovnávacie a vzorové kalkulačky alebo online rokovania o zmluvách. Skutočné používanie týchto formulárov je však stále pod úrovňou znalosti.

Záujem o poistenie a ponuky poistenia možno označiť za „stredný". Na stupnici od 1 (žiadny záujem) po 10 (veľký záujem) sa relatívne najväčšie skupiny nachádzajú na úrovni 5 (15,8 %) a 6 (16,0 %). Smerom k „pólom", t. j. extrémom, má podiel respondentov klesajúcu tendenciu. „Žiadny záujem" vykazuje podiel 7,1 %, zatiaľ čo  „veľký záujem" má 4,6 % respondentov.


Mohlo by vás zaujímať: Jarná prognóza nemeckej ekonomiky v tieni ruskej agresie


Rakúšania neriskujú

Všeobecný osobný postoj Rakúšanov k rizikám je pomerne nízky. Aj v tomto prípade dal prieskum priestor pre odpovede od úrovne 1 („Snažím sa vyhýbať rizikám") až po 10 („Som človek otvorený rizikám").

Výsledok ukázal, že polovica respondentov (49,4 %) sa vidí v spodných 3 úrovniach. Celkovo 77,7 % účastníkov sa zaradilo do 5 najnižších úrovní, zatiaľ čo zvyšných 22,3 % účastníkov sa zaradilo do 5 najvyšších úrovní. Len 2,8 % respondentov si pre seba zvolilo úroveň 10.


Mohlo by vás zaujímať: Skupina Wüstenrot plánuje rozšíriť svoje obchodné zastúpenie v regiónoch


Vzťah k poisteniu

Ďalšou otázkou v tejto súvislosti bolo zistiť, či je účastník prieskumu vo všeobecnosti človek, ktorý je rád poistený čo najviac, alebo naopak niekto, kto nechce byť poistený vôbec alebo len zriedka.

A na základe predchádzajúcich zistení týkajúcich sa vlastného vystavenia riziku by sa dalo predpokladať, že v Rakúsku by v tomto ohľade mala byť škála odpovedí vlastne opačná, t. j. že väčšina respondentov by odpovedala, že chce byť čo najviac chránená poistením.

To sa však v praxi prieskumu úplne nepotvrdilo. Napriek tomu sa veľká časť respondentov zaradila na desaťbodovej škále od 1 („čo najmenej poistenia") po 10 („čo najviac poistenia") na úroveň 6 až 10, čo naznačuje pomerne vysokú motiváciu Rakúšanov uzatvárať rôzne poistenia.


Mohlo by vás zaujímať: Lucie Žulavská, ČAP: Poisťovať povinne, či nepoisťovať rýchle elektrobicykle?


Postoj Rakúšanov sa príliš nemení

Ďalšia otázka v prieskume sa týkala zmien v postojoch v priebehu času: „Zmenilo sa vaše správanie v súvislosti s poistením za posledných 10 rokov? Pre 62,3 % respondentov z dolnej časti škály od 1 do 5 sú to skôr menšie zmeny alebo žiadne zmeny. Podiel 37,7 % respondentov priznáva skôr zmenený alebo výrazne zmenený postoj k sebe a svojmu správaniu.

„Absolútne žiadna zmena" je typická pre správanie vo vzťahu k poisteniu u starších vekových skupín respondentov, zatiaľ čo charakteristika „väčšia zmena správania" bola častejšia u vekovej skupiny 25-34 rokov s väčším záujmom o digitálne riešenia.

Život s inováciami

Prieskum poisťovne Helvetia sa zaujímal aj o vnímanie inovácií a ich súčasné alebo budúce využitie.

Necelá polovica účastníkov prieskumu uviedla, že pozná tieto „inovácie" v súvislosti s poistením: elektronický podpis (46 %), online porovnávače, online uzatváranie poistných zmlúv a poistná kalkulačka v príkladoch (všetky možnosti po 44 %).

Viac ako tretina respondentov (37 %) pozná poistné aplikácie a 36 % pozná aj poistné platformy.

„Pandémia koronavírusu tu zafungovala," komentoval tieto zistenia Thomas Neusiedler, generálny riaditeľ poisťovne Helvetia.

„Počas výluk aj skupiny klientov s malou afinitou k digitálnym technológiám pristúpili k online riešeniam svojich potrieb a uspokojili ich aj týmto spôsobom." Vďaka tomu sa napríklad digitálne podpisy a komunikácia prostredníctvom videa stali štandardom a nie výnimkou.


Mohlo by vás zaujímať: Dôchodková reforma: Štyri najväčšie zmeny, ktoré čakajú naše dôchodky


Skutočné využívanie technologických inovácií a vymožeností je však stále menej rozšírené ako úroveň oboznámenia sa so všetkými uvedenými službami. A zatiaľ to vyzerá podobne aj so zamýšľaným využitím v budúcnosti.

Napríklad v prípade online dojednávania poistenia ho v súčasnosti využíva 14 % respondentov, pričom 22 % očakáva, že ho bude využívať v budúcnosti.

Približne štvrtina respondentov (24 %) navštevuje porovnávacie stránky v súčasnosti a 25 % ich bude využívať v budúcnosti. A z druhého konca: digitálni asistenti sú vo všeobecnosti "v nemilosti": 9 % ich pozná, 2 % ich v praxi používajú a 3 % respondentov s nimi plánujú v budúcnosti pracovať.

Očakávania týkajúce sa udržateľnosti

Záver prieskumu bol venovaný očakávaniam respondentov v oblasti ESG, t. j. pre kritériá environmentálne/sociálne/správne (ESG). Pätina opýtaných účastníkov podľa vlastného vyjadrenia očakáva "veľmi silné" zohľadnenie týchto aspektov vo vlastnom poistení.

Ďalších 39 % je „spokojných", ak je táto oblasť „pomerne silne" pokrytá ich poistením. Viac ako pätina (22 %) už nepociťuje takúto vzájomnú závislosť a ich poisťovne môžu venovať „skôr slabšiu" pozornosť ESG.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články