10 fenoménov, ktoré môžu v poisťovníctve spôsobiť zemetrasenie: Akvizície


			10 fenoménov, ktoré môžu v poisťovníctve spôsobiť zemetrasenie: Akvizície
12.2.2020 Zahraničie, Spektrum

Redaktori nemeckého odborného portálu Versicherungswirtschaft preskúmali potenciál zlučovania a fúzií spoločností na trhu ako dôsledok rýchleho vývoja v odvetví poisťovníctva.

Všetci sme zaznamenali veľký tresk, o ktorý sa tento rok postarali zvesti o fúzii dvoch velikánov medzi nemeckými finančnými domami Deutsche Bank a Commerzbank. Veľa sa diskutovalo o všetkých pre a proti.
 
Nakoniec si zachovali obaja hráči odstup a zo spojenia zatiaľ zišlo. Na jednej strane by bývali určite ušetrili náklady, na strane druhej by však prvotné masové prepúšťanie spôsobilo enormné výdavky. Nákladná by určite bola aj potrebná integrácia niekoľkých IT systémov do jedného.
 
Tento príklad ukazuje komplexitu a mnohostrannosť takéhoto procesu zlúčenia. Vždy je to proces na zváženie. Avšak rámcové podmienky takému pohybu nahrávajú. „Na pozadí historicky nízkych úrokov sa konkurencia presúva stále viac do oblasti nákladových kvót a zisku z vyššej efektivity. A zdá sa, že tu je ešte stále priestor," komentuje vývoj Michael Klüttgens zo spoločnosti Willis Towers Watson. 
 
Tiež špecializácia zohráva svoju rolu. „Naozaj len veľmi málo spoločností dokáže byť úspešnými vo všetkých regiónoch, vo všetkých poisťovacích odvetviach, vo všetkých zákazníckych segmentoch alebo všetkých obchodných kanáloch. Mnoho firiem sa snaží zamerať sa na kľúčový obchod, prípadne niekde niečo prikúpiť alebo sa naopak oddeliť od okrajového businessu. Ďalším motívom pre fúzie je snaha navýšiť svoju trhovú silu a podiel. Aj keď fúzie v sebe skrývajú riziká a prevzatie iných subjektov často stojí vysokú cenu, pomáha to konsolidácii trhu. Posilnenie významných hráčov často vedie aj k ozdraveniu a navýšeniu marží." 
 
A práve z týchto pohnútok v Nemecku v roku 2018 prevzala Axa spoločnosť XL. Pri francúzskom koncerne nešlo ani tak o krok z núdze, ako skôr smerom k strategickému dobývania trhu. Vďaka získaniu XL sa môže teraz spoločnosť zameraná skôr skôr na životné poistenie a správu aktív sústrediť viac aj na majetkové a úrazové poistenie.
 
Kriticky však bola komentovaná vysoká kúpna cena 15,3 miliardy USD. To zaťažilo podstatne dlžnú kvótu. CEO Thomas Buberl si je toho vedomý, avšak spolieha sa perspektívne na enormný posun firmy v porovnaní s konkurenciou. „Rok 2018 bol štrukturálnym rokom, v roku 2019 spočívala naša priorita v integrácii XL a zníženie nášho dlhu. Nič iné sme nerobili."
 
Príde teda do budúcnosti v Nemecku  k nejakej gigafúzii obrov? Asi si to nedokážeme úplne predstaviť. Nebezpečná ale bude situácia, ak mocní budú stále mocnejší a odstup ku zvyšku trhu porastie. To sa však nedá vylúčiť. 
Zdroj: versicherungswirtschaft-heute.de

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články