Okrem iného bol v minulom roku zarážajúci podiel nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu – so 7,5 % išlo o druhú najvyššiu hodnotu za posledné tri desaťročia.
V roku 2023 bolo na rakúskych cestách pri dopravných nehodách zranených 44 585 osôb (+3,1 % oproti roku 2022). Čerstvé údaje priniesol Rakúsky spolkový štatistický úrad Štatistik Austria. Pri dopravných nehodách prišlo vlani o život 402 osôb (+8,6 percenta) - prvýkrát od posledného predcovidového roku 2019 ich bolo znovu viac ako 400.
Zranených alebo usmrtených bolo 6 479 osôb starších ako 65 rokov. Ide o najvyšší počet postihnutých seniorov od začatia digitálnych záznamov v roku 1992. Zatiaľ čo celkový počet nehôd na rakúskych cestách od roku 1992 klesol o 24 %, počet ľudí 65+, ktorí sa stali účastníkmi nehôd, vzrástol o 36 %.
Účastníci nehôd s ujmou podľa druhu dopravného prostriedku
Najpočetnejšou kategóriou vozidiel zapojených do nehôd so zraneniami sú osobné automobily (44,4 %), druhou najpočetnejšou kategóriou sú bicykle, vrátane elektrických kolobežiek (28,5 %).
Mohlo by vás zaujímať: Pillow poisťovňa oslavuje dvojnásobný miliardový úspech
V roku 2023 bolo zranených alebo usmrtených 11 226 jazdcov na bicykloch a e-kolobežkách, čo predstavuje nárast o 2,8 % oproti roku 2022 a najvyšší počet od začatia digitálnych záznamov v roku 1992.
„Tento nárast, ktorý je pozorovaný ako trend už niekoľko rokov, je spôsobený predovšetkým stúpajúcim počtom osôb so zranením alebo úmrtím za účasťou elektricky poháňaných bicyklov alebo e-kolobežiek,“ vysvetľujú jav zástupcovia Štatistik Austria. V roku 2023 bolo na elektrobicykli alebo e-kolobežke zranených alebo usmrtených 4 095 osôb, čo je približne štyrikrát viac ako v roku 2018 (vtedy 1 042 osôb s ujmou na zdraví).
610 zranených alebo usmrtených jazdcov na e-kolobežkách.
V roku 2023 sa e-kolobežky prvýkrát objavujú v štatistikách Rakúska ako samostatná kategória: 1 607 jazdcov na e-kolobežkách bolo zranených a ďalší 3 boli usmrtení. Najčastejším druhým účastníkom nehôd jazdcov na e-kolobežkách bol automobil (40 %), 35 % tvorili nehody s jedným účastníkom, teda samotným jazdcom na elektrickej kolobežke.
Väčšina jazdcov na e-kolobežkách, ktorí boli účastníkmi nehôd, boli muži (70 %). Vysoký podiel (13 % účastníkov nehôd) bol v čase nehody pod vplyvom alkoholu. Chodci boli ako obete dopravných nehôd so zranením alebo usmrtením zaregistrovaní vlani v 3 434 prípadoch. To bol najvyšší počet od roku 2019.
7,5 percenta nehôd spôsobených alkoholom
Celkovo predstavoval podiel dopravných nehôd spôsobených alkoholom v Rakúsku v roku 2023 vysokých 7,5 %, čo je druhá najvyššia hodnota od roku 1992 (2022: 8,0 %). Pod vplyvom alkoholu sa v roku 2023 stalo účastníkom nehody so zranením 1 739 vodičov motorových vozidiel, z toho 86 % mužov.
To znamená, že z celkového počtu vodičov motorových vozidiel mužov, ktorí sa stali účastníkmi nehody, bol každý dvadsiaty ovplyvnený alkoholom, ale iba každá 56. vodička. Zo všetkých vodičov, u ktorých bola nameraná hladina alkoholu, malo 75 % hladinu alkoholu v krvi najmenej 1 promile, 13 % viac ako 2 promile, uvádza Štatistický úrad Rakúska.
KFV: Problém drog v cestnej premávke
Rakúske Kuratórium pre bezpečnosť prevádzky (KFV) minulý týždeň oznámilo: pravdepodobnosť, že sa v rakúskej cestnej premávke stretneme s vodičmi pod vplyvom drog, je vysoká. Napriek tomu, že v roku 2023 bolo polícii nahlásených iba 8 676 osôb za riadenie pod vplyvom drog, KFV na základe svojej „štúdie o skrytých drogách okolo nás“ predpokladá vysoký počet nenahlásených prípadov.
Mohlo by vás zaujímať: Pillow poisťovňa prekonala slávnu americkú Lemonade
Podľa tejto štúdie 5 % z 1 004 respondentov uskutočnenej štúdie pripustilo, že šoférovalo v posledných dvanástich mesiacoch auto, hoci boli pod vplyvom drog. Extrapolovane by to podľa KFV bolo približne 250 000 osôb v Rakúsku. Od porovnávacej štúdie z roku 2021 by sa tak počet zdrogovaných vodičov hypoteticky zvýšil približne o štvrtinu (2021: 204 000 osôb).
Komentáre
Pridať komentár