Nepoistené vozidlá budú v roku 2023 stáť vodičov 10 mil. eur


			Nepoistené vozidlá budú v roku 2023 stáť vodičov 10 mil. eur
19.12.2022 Poistný trh

Poisťovne poskytujúce povinné zmluvné poistenie navyšujú pre rok 2023 garančný fond Slovenskej kancelárie poisťovateľov na 10 miliónov eur.

Podľa zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla (PZP) všetky poisťovne, ktoré na Slovensku vykonávajú toto povinné poistenie, musia byť členmi Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP).

Slovenská kancelária poisťovateľov je zriadená zákonom o PZP a medzi jej kľúčové a zákonom vymedzené úlohy patrí správa Poistného garančného fondu (PGF) určeného najmä na úhradu škôd spôsobených nepoistenými vozidlami, vedenie registra poistenia zodpovednosti, vykonávanie funkcie Kancelárie zelenej karty, vykonávanie hraničného poistenia motorových vozidiel a ďalšie.


Mohlo by vás zaujímať: TOP 30 poisťovacích maklérov za rok 2021 na Slovensku podľa oPoisteni.sk


Sumár vyplatených plnení za škody spôsobené nepoistenými vozidlami kontinuálne rastie. „Oproti roku 2021 očakávame 30-percentný nárast škôd, ktoré spôsobujú nepoistené vozidlá,“ uvádza Martin Kaňa, výkonný riaditeľ SKP.

Poisťovne prispievali do garančného fondu počas pandémie ročne sumou 5 mil. eur. V roku 2022 to už bolo 8 miliónov eur, čo však podľa odhadov pre rok 2023 nebude postačovať. Poisťovne sa na garančný fond v nasledujúcom roku zložia sumou 10 miliónov eur.

Z garančného fondu sú vyplácané predovšetkým plnenia za škody na zdraví a majetku, ktoré spôsobili
nepoistené vozidlá.

Súčasťou výdavkov fondu sú tiež súvisiace náklady – na vybavovanie škôd, náklady na zaistenie pre prípady extrémne vysokých škôd, vymáhanie uhradených plnení od prevádzkovateľov nepoistených vozidiel, informačné systémy a pod. Úspešnosť vymáhania vyplateného plnenia od motoristu bez poistenia je pritom iba cca 30-percentná.

Navýšenie prostriedkov v PGF je vyústením negatívneho trendu rastu škôd spôsobených nepoistenými vozidlami. Náklady na poistný garančný fond reálne vstupujú do ceny poistného pre každého jedného motoristu. Napriek tomu, že ceny PZP zatiaľ skokovo nerastú, vplyvom nutnosti neustáleho dopĺňania garančného fondu je takýto vývoj dlhodobo neudržateľný, pretože dopad zvyšujúcich sa škôd nepoistených vozidiel na poisťovne je enormný.

„Súčasný sankčný systém, ktorý prevádzkovateľovi vozidla bez PZP ukladá iba zaplatenie pokuty, je neefektívny a neplatičov nemotivuje, aby sa poistili,“ dodáva Martin Kaňa, riaditeľ SKP. Okresné úrady, ktoré sú oprávnené uložiť pokutu za nesplnenie povinnosti mať uzavreté PZP počas celej doby registrácie vozidla, vybavia iba približne 1 % podaní, ktoré zasiela SKP k správnemu konaniu. Počet podaní, ktoré SKP okresným úradom zasiela, ročne prevyšuje 400-tisíc.


Mohlo by vás zaujímať: Tržby TOP 30 maklérov vlani rástli najrýchlejšie od roku 2014. Dôvodov je viac


V roku 2021 vybrali okresné úrady na pokutách 583 630 eur a priemerná výška pokuty predstavovala 105 eur (zdroj: MV SR). Možnosti, ako túto situáciu zmeniť, existujú. SKP opakovane pripravila niekoľko návrhov legislatívneho riešenia sankčného systému, doposiaľ však nebola politická vôľa situáciu zmeniť. Na škody sa takto neustále skladajú vodiči, ktorí pravidelne a zodpovedne poistné platia.

Návrh SKP zaviesť tzv. príspevok osoby bez poistenia do garančného fondu – po vzore Českej republiky, kde takýto systém funguje od roku 2009 – sa stretáva s nepochopením štátu. Vlastník vozidla bez poistenia v ČR je povinný uhradiť príspevok do garančného fondu spravovaného Českou kanceláriou poisťovateľov.

Tak sa dlžné prostriedky vracajú späť tam, kde následkom absencie poistenia chýbali. Zmyslom príspevku je zabezpečiť férové a udržateľné financovanie škôd a znížiť počet nepoistených vozidiel. Odďaľovanie komplexného riešenia, ktoré môže urobiť iba štát, vnáša do celého systému PZP nestabilitu.

Ospravedlňovať nečinnosť možným rizikom chybovosti dát na strane registra vozidiel a registra poistných zmlúv nie je možné donekonečna. Kontrola správnosti dát v systémoch poisťovní prebieha intenzívne už niekoľko mesiacov. Odborníci z poistného trhu sú dlhodobo pripravení prispieť svojimi skúsenosťami k tvorbe spravodlivého spôsobu kontroly a výberu poplatku nepoistených do garančného fondu.

Plátanie dier v rozpočte garančného fondu totiž zodpovední platiaci vodiči tiež nebudú ochotní znášať
naveky. Navyše, práve v tomto čase štát má viac ako inokedy priestor na úpravu pravidiel. Slovensko musí do národného práva implementovať európsku legislatívu – smernicu o poistení motorových vozidiel.

Je to ideálna príležitosť pre ministerstvo financií upraviť zákon o PZP tak, aby zohľadnil aj lokálnu prax a zabezpečil spravodlivý systém povinného poistenia motorových vozidiel spôsobom, ktorý už za neďalekými hranicami úspešne slúži všetkým zodpovedným motoristom. Len treba chcieť...

Zdroj: SKP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články