Vo vekovej skupine do 30 rokov sú recenzie relevantné dokonca pre takmer 70 % spotrebiteľov. A vo finančnom sektore vrátane poistenia na ne dá viac ako 40 % účastníkov štúdie.
Agentúra Marketagent.com Online ResearchGmbH vykonala vo februári 2023 anketu medzi 1001 osobami vo veku 14 až 75 rokov formou webových interview, keď zisťovala, aký vplyv majú skúsenosti zdieľané na internete na ich rozhodovacie a nákupné správanie. Štúdia je reprezentatívna pre celú rakúsku populáciu.
Informácie z osobnej schôdzky, odporúčania známych a blízkych príbuzných, ako aj webové stránky príslušných firiem, sú podľa uskutočneného výskumu na prvých troch miestach, ak ide o to, akým spôsobom si človek obstaráva poznatky o nejakej firme, poprípade produktoch.
Mohlo by vás zaujímať: Ako riešiť storno v cestovnom poistení pri prírodných katastrofách? INSIA radí
Pre 52,7 % opýtaných v ankete sú relevantné hodnotenia zákazníkov na webových stránkach (pre 19 % dokonca veľmi relevantné, pre ďalších 33,8 % skôr relevantné). A 57,9 % účastníkov považuje internetové recenzie pri získaní informácií o produktoch „úplne zásadne“ za veľmi dôležité alebo skôr dôležité.
Pritom sa prejavuje zreteľne generačný trend, ako zdôrazňuje agentúra Marketagent: on-line recenzie sú pre 78,8 % príslušníkov generácie narodené medzi rokmi 1994 až 2010 (generáciu Z), a tiež pre 69,8 % mileniálov narodených v rokoch 1980 až 1983, dôležité, zatiaľ čo v generácii babyboomers (1946-1964) im ľudia prikladajú významnú váhu „len“ z 36,7 %.
Na spoľahlivosť sa nedá staviť
Dôvera v on-line recenziách však nie je jednoznačná, ako ukazuje štúdia. 15,8 % respondentov uvádza, že k nim má len malú dôveru alebo vôbec žiadnu, zatiaľ čo ďalšia zhruba tretina (31,1 %) sa vyjadrila, že on-line hodnotením skôr alebo veľmi verí.
To môže súvisieť aj s tzv. „fake recenziami“, pretože 54,6 % oslovených pripustilo, že už najmenej raz odhalilo falošné hodnotenie. Podiel falšovaných recenzií sa v priemere odhaduje na 37,4 %.
Mohlo by vás zaujímať: Jakub Mertl doplnil zloženie predstavenstva finančnej skupiny UNIQA
Na druhej strane už je vysoko zastúpená populácia, ktorá na základe zlej recenzie na internete od svojho zámeru nakúpiť už niekedy ustúpila (86,1 %). A viac ako pätina (21,8 %) tak urobila už „často“. Obzvlášť mladá generácia opakovane kvôli nedobrým hodnoteniam svoje rozhodnutie kúpiť zmenila; v generácii Z je to dokonca podiel 32,5 %.
Recenzie v poistení
V oblasti financií a poistenia sú považované on-line recenzie za „veľmi dôležité“ 16,4 % účastníkov ankety, a ďalších 26,0 % ich berie ako „skôr dôležité“. Pre sektor to znamená z hľadiska dôležitosti on-line ocenenia služieb šieste miesto medzi všetkými opýtanými odvetviami.
Mohlo by vás zaujímať: Petra Vlhová o duševnom zdraví: Som tiež len normálny človek, mám dni, keď plačem na izbe
Ako najvýznamnejšie sa v štúdii ukázali internetové recenzie pri cestovaní (64,1 % opýtaných sa vyjadrilo, že sú pre nich veľmi alebo skôr dôležité). Namiesto druhej si vyslúžila oblasť „techniky“ (62,0 %) a tretiu priečku obsadil odbor gastronómie (59,4 % respondentov považuje internetové ocenenie spotrebiteľov ako relevantné).
Takmer 4/5 všetkých účastníkov ankety už sami tiež nejakou recenziou alebo hodnotením, prípadne osobnou skúsenosťou a poznatkom, on-line prispeli. A viac ako polovica oslovených tak robí stále znovu opakovane, najmenej raz ročne (54,4 %).
Vo sfére financií sa takto na internete vyjadrilo v uplynulých 12 mesiacoch 6,6 % opýtaných. Výsledok nie je nijako závratný v porovnaní s gastronómiou (38,6 %), všeobecne nakupovaním (34,1 %) alebo cestovaním a dovolenkou (30,6 %).
Komentáre
Pridať komentár