Konkurencia pri súkromných penziách. Rozhodne lepšia ponuka


			Konkurencia pri súkromných penziách. Rozhodne lepšia ponuka
17.7.2014 Rozhovory

Len 12 percent ľudí si budú môcť zvoliť penziu cez programový výber, teda poisťovňa im bude vyplácať penziu doživotne, ak prekročia hranicu celkového dôchodku  530 eur. Takýto človek mohol zarábať viac ako 1030 eur celý život - prečo je hranica takto vysoko nastavená, keď priemerné penzie sa pohybujú o viac ako polovicu nižšie?

 

 

 

Odpovedá Jana Kolesárová, generálna riaditeľka Sekcie sociálneho poistenia a dôchodkového sporenia rezortu práce.

Dôchodok z 2. piliera nahrádza časť dôchodku z 1. piliera, ktorú sporiteľ stratil rozhodnutím odkloniť časť povinných odvodov do 2. piliera. Preto je podľa anuitnej novely prioritou, aby bol dôchodok z 2. piliera vyplácaný vo forme doživotného dôchodku. 

Sporiteľ, ktorý bude mať záujem o výplatu dôchodku programovým výberom alebo formou dočasného dôchodku bude musieť splniť súčasne nasledujúce dve podmienky:

  • súčet súm doživotných dôchodkov z dvojpilierového systému musí byť vyšší ako dôchodok, na ktorý by mal sporiteľ nárok, ak by nikdy v 2. pilieri nebol a zároveň
  • súčet súm jeho doživotných dôchodkov z dvojpilierového systému musí byť vyšší ako cca 550 eur.

Programový výber sa teda v zásade umožňuje tomu sporiteľovi, ktorý je doživotne zabezpečený v primeranej výške, relatívne aj absolútne. Relatívne minimálne vo výške dôchodku, ktorú by mal, ak by do 2. piliera nevstúpil a absolútne vo výške, ktorá neumožní, aby mu mohol vzniknúť nárok na dávku v hmotnej núdzi. Zároveň mať nárok na programový výber sa  v zásade umožňuje tomu sporiteľovi, ktorý  v 1. pilieri solidarizuje s  nízko príjmovými poistencami, ktorí odchádzajú do -dôchodku.

 

Všetci ostatní sporitelia, mimo cca 12 percent, si budú musieť zvoliť životné poisťovne. Nastavujete im ako ministerstvo nejaké jednotné pravidlá, alebo si každá bude môcť tento poistný produkt nastaviť podľa vlastných predstáv? 

 

Na výpočet dôchodku môžu poisťovne používať vlastné metódy, zákon ich v tejto oblasti nelimituje. Podľa nášho názoru by regulácia spôsobu výpočtu dôchodku ako aj jeho jednotlivých parametrov nemala zmysel, a to z dvoch dôvodov. 

Ak by sa reguloval len jeden parameter výpočtu dôchodku (napríklad náklady), a neregulovali by sa všetky ostatné parametre (teda aj úmrtnostné tabuľky a spôsob výpočtu dôchodku), nič by sme tým nedosiahli. Striktná regulácia jedného parametra by viedla k nadhodnoteniu iného parametra. Okrem toho by štát na seba prebral riziko vyplácania dôchodkov z 2. piliera. Ale to by bolo popretie jedného z cieľov 2. piliera.

Na výpočet dôchodku môžu poisťovne používať vlastné metódy, zákon ich v tejto oblasti nelimituje.

Druhým dôvodom je nepotrebnosť tejto regulácie z dôvodu existencie Centrálneho informačného ponukového systému. Sporiteľ z tohto systému dostane všetky ponuky, ktoré mu za jeho nasporenú sumu môžu ponúknuť poisťovne na jednom prehľadnom dokumente – ponukovom liste. Môže si ich v pohodlí domova prezrieť a vzájomne porovnať.

Zároveň sa takýmto riešením posilní aj konkurencia – poisťovne budú musieť predkladať ponuky transparentným spôsobom. Sporiteľ ľahko uvidí, že napríklad ponuka jednej poisťovne je výrazne nižšia ako ponuka všetkých ostatných poisťovní. Poisťovňa s nižšou ponukou jednoducho ňou ponúknutý dôchodok „nepredá“.

oPoisteni.sk

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články