Ženy uvádzajú nižšiu finančnú pohodu ako muži a sú si menej isté svojou finančnou gramotnosťou.
Vyplýva to z najnovšieho a najrozsiahlejšieho prieskumu platobného správania spotrebiteľov - European Consumer Payment Report 2022 (ECPR 2022). Prieskumu sa zúčastnilo 24 011 Európanov z 24 európskych krajín, z toho 1000 Slovákov.
„Nie len Slováci, ale spotrebitelia v celej Európe sa boria s dôsledkami vysokej inflácie a rýchlo rastúcich úrokových sadzieb. Finančná pohoda je veľmi oslabená. Týka sa to ako schopnosti platiť účty včas, tak aj schopnosti sporiť do budúcna.
Porovnanie odpovedí medzi ženami a mužmi opätovne potvrdilo finančnú nerovnosť. Kríza životných nákladov tak zvyšuje tlak obzvlášť na ženy. Znepokojujúce však je, že v porovnaní s prieskumom v roku 2021 sa rodový rozdiel zväčšil,“ informuje Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia.
Ženy sú citlivejšie na zvyšovanie nákladov
Schopnosť žien sporiť v medziročnom porovnaní poklesla, kým u mužov naopak vzrástla. Muži dokážu mesačne odložiť bokom vyššiu sumu. Zároveň sú ženy výraznejšie zastúpené v skupine, ktorá uviedla, že nedokáže sporiť vôbec. Dôsledkom toho sú u nich klesajúce finančné rezervy. Tie sú nižšie ako u mužov. Obavy z rastúcich účtov prirodzene trápia obe pohlavia, výraznejšie zastúpenie však majú ženy.
Mohlo by vás zaujímať: Slováci trpia ekonomickou situáciou. Najviac šetria na luxuse, najmenej na finančných produktoch
- Až 71 % žien vs. 63 % mužov uviedlo, že majú obavy z rastúcich účtov, čo negatívne ovplyvňuje ich celkovú pohodu.
- Až 40 % žien vs. 20 % mužov uvádza, že má v úsporách k dispozícii menej ako jeden mesačný plat na pokrytie nepredvídanej udalosti.
- Ženám rástli účty rýchlejšie ako príjmy v porovnaní s mužmi (72 % žien vs. 62 % mužov).
- Spomedzi Slovákov, ktorí uviedli, že počas posledného roka nezaplatili jeden alebo viacero účtov načas, 63 % žien vs. 38 % mužov uviedlo, že tak urobili, pretože nemali dostatok peňazí. V roku 2021 to bolo 47 % žien vs. 43 % mužov.
Ženy žiadajú o zvýšenie platu menej často ako muži
V prieskume Slováci potvrdili, že v dôsledku prudkého nárastu životných nákladov chcú zmeniť spôsob, akým míňajú peniaze. Tlak na zmenu výdavkov viacej pociťujú ženy ako muži (68% žien vs. 60% mužov).
Ak sa pozrieme na dlhodobejší horizont, rodový rozdiel je ešte výraznejší. Až 76% žien vs. 62% mužov sa obáva, že si nebudú môcť dovoliť pohodlný dôchodok.
Napriek relatívne väčším obavám o svoju finančnú budúcnosť ženy menej často žiadajú výraznejšie zvýšenie platu, než je bežné. V nadchádzajúcom roku tak plánuje urobiť 29% žien, kým mužov až 43%.
Finančné vzdelávanie - vedomosti alebo sebadôvera?
Z Európskeho reportu platobného správania spotrebiteľov 2022 skupiny Intrum tiež vyplýva, že muži sú si celkovo istejší svojou finančnou gramotnosťou ako ženy. U oboch pohlaví väčšina respondentov tvrdí, že majú potrebné vedomosti na bežné spravovanie domácich financií (51 % žien vs. 58 % mužov), súčasne 2 z 10 (16% žien vs. 21 % mužov) verí, že dokážu zvládnuť komplexné finančné záležitosti vrátane investícií na burze a plánovania dôchodku.
Pri testovaní znalostí základných finančných pojmov muži častejšie správne odpovedali na otázku o vplyve inflácie na účty za energie. Správne odpovedalo 44 % mužov v porovnaní s 38 % žien. Podobné rozdiely boli zaznamenané, keď sme sa respondentov pýtali na vplyv inflácie na úspory na bankovom účte, pričom na otázku správne odpovedalo 80 % mužov v porovnaní so 73 % žien.
Mohlo by vás zaujímať: Martin Žáček ako riaditeľ poisťovne Uniqa končí. Nahradí ho Rastislav Havran
Pri praktických otázkach, kde sme skúmali finančné schopnosti, sme u žien zistili nižšiu sebadôveru. Neprimerane častejšie si zo zoznamu možností odpovedí vyberali možnosť "neviem", avšak pritom často volili správnu odpoveď, keď táto možnosť nebola k dispozícii.
Uvedené výsledky naznačujú, že ženy sú menej pripravené orientovať sa v súčasnom búrlivom ekonomickom prostredí, ale nie sú pasívne. Napriek tomu viacej mužov vníma aktuálnu náročnú situáciu ako príležitosť zlepšiť svoje finančné znalosti. 64 % mužov vs. 58 % žien tvrdí, že obavy z inflácie a/alebo úrokových sadzieb ich motivujú k zlepšeniu svojich finančných znalostí.
„Na Slovensku zaznamenávame rodové rozdiely vo finančnej situácii zodpovedajúco celoeurópskym trendom. Finančná situácia a pohoda u Sloveniek je však horšia ako je celoeurópsky priemer u žien.
Nepríjemné je, že medziročné zhoršenie finančnej pohody u žien na Slovensku je až o 10 percentuálnych bodov silnejšie ako je celoeurópsky priemer. Rovnako zaznamenávame nižšiu praktickú úroveň finančných zručností.
Naše údaje naznačujú, že cesta k finančnej rovnosti je ešte dlhá. Riešenie vidíme v správnom a praktickom finančnom vzdelávaní, nezávisle od pohlavia. To je určite jeden z veľmi dôležitých aspektov, ktorý môže výrazne znížiť finančné rozdiely medzi mužmi a ženami," dodáva na záver Martin Musil.
O prieskume - European Consumer Payment Report 2022 - ECPR 2022
(Európsky spotrebiteľský platobný report 2021)
Tento report je nástrojom na získanie prehľadu o každodennom živote európskych spotrebiteľov; o ich výdavkoch a schopnosti riadiť svoje domáce financie na mesačnej báze. ECPR 2022 vychádza z externého prieskumu, ktorý pre skupinu Intrum uskutočnila spoločnosť Longitude v 24 krajinách Európy.
Na prieskume sa v roku 2022 zúčastnilo celkovo 24 011 spotrebiteľov, z toho 1000 Slovákov. Zber dát sa uskutočnil v období júl až september 2022. Spoločnosť Intrum vydáva European Consumer Payment Report každoročne už od roku 2013.
Komentáre
Pridať komentár