Prečo je potrebné reformovať náš dôchodkový systém


			Prečo je potrebné reformovať náš dôchodkový systém
12.4.2016 Poistný trh

Slovensko zatiaľ urobilo iba čiastkové a nedostačujúce reformy systému dôchodkového zabezpečenia. Odkladanie skutočných reforiem bude mať však za následok nutnosť zmeniť celý systém od základu. SLASPO pri každej príležitosti pripomína nevyhnutnosť aspoň minimálnej reformy dôchodkového systému v III. pilieri.

Štruktúra dôchodkových systémov v EÚ

V roku 2012 vydala Európska komisia Bielu knihu o udržateľných a adekvátnych dôchodkoch. Z nej je zrejmé, že jednotlivé členské štáty EÚ majú výrazne odlišné systémy dôchodkového zabezpečenia, avšak problémy súvisiace s demografickou krízou sa týkajú každého z nich (aj keď v rôznej miere).

Jednoznačným odporúčaním Bielej knihy je v budúcnosti sa orientovať na súkromné dôchodkové schémy. Napriek odliš- nostiam jednotlivých systémov je možné definovať základnú štruktúru, ktorá je v každej krajine podobná.

Pozostáva z troch základných pilierov:

I. pilier

Zahŕňa štátny systém (obvykle priebežný, pay as you go). Z neho sa dnešným dôchodcom vyplácajú dôchodky z príspevkov dnešných pracujúcich s prísľubom, že keď dosiahnu dôchodkový vek, budú sa im vyplácať dôchodky z peňazí budúcich pracujúcich.

A štátom organizovaný systém súkromných dôchodkových fondov, ktoré vyplácajú dôchodky iba z peňazí, ktoré si dôchodca nasporil počas aktívneho života – tento systém sa nazýva prvý pilier bis (first pillar bis – u nás je známy ako II. pilier).

II. pilier

Ide o penzijné schémy organizované zamestnávateľom (ZPS) s individuálnymi účtami. Na nich sa akumuluje kapitál, z ktorého sa bude konkrétnej osobe v budúcnosti vyplácať dôchodok.

Schému riadi buď priamo zamestnávateľ, alebo jej manažment outsourcuje na súkromného správcu (asset manažment). Spoločnosti pôsobiace v tejto sfére sú
v Európe regulované smernicou IORP, ktorá má nižšie požiadavky na kapitál podľa Solvency I.

Je otázne, či sa to v blízkej budúcnosti zmení tak, aby sa prísnosť regulácie vyrovnala s prísnejšou smernicou Solvency II, ktorou sú viazané poisťovne.

Hlavné črty tohto systému v Európe zahŕňajú:

  • Príspevky spravuje zamestnávateľ v rámci svojho hospodárenia, alebo ich presúva do osobitných inštitúcií (penzijný fond, poisťovňa, podielový fond atď.), prípadne schému zabezpečuje prostredníctvom hromadných alebo individuálnych poistných zmlúv.
  • Výplata: doživotný dôchodok (anuita), dočasný dôchodok (programový výber), jednorazová platba, prípadne mix týchto možností.
  • Úloha poisťovní v ZPS je buď priama (vykonávanie funkcie akumulovania aj vyplácania) alebo nepriama (výkon činností, ktoré jej outsourcujú iné oprávnené subjekty – asset manažment, výplata, poistenie biometrického rizika atď.)

III. pilier

Výlučne súkromný a dobrovoľný systém, v rámci ktorého si obyvatelia sporia prostredníctvom rôznych produktov (zväčša ide o životné poistenie, podielové fondy, individuálne investovanie do cenných papierov či iné súkromné penzijné schémy).

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že I. pilier je všeobecne povinný a vypláca sa z neho doživotný dôchodok, II. pilier je povinný alebo čiastočne povinný – vypláca sa z neho tiež doživotný dôchodok, III. pilier je dobrovoľný a vypláca sa z neho buď doživotný, alebo dočasný dôchodok (v závislosti od toho, aký významný je tento pilier v tej-ktorej krajine).

Výplata nasporeného kapitálu „na ruku“ je ojedinelá, resp. povolená skôr iba čiastočne, prípadne pod určitou sankciou.

Realita na Slovensku

Štruktúra dôchodkového systému je v niečom podobná ako v okolitých krajinách. Avšak vládne tu najmä chaos v názvosloví a iný uhol pohľadu na jeho jednotlivé časti:

  • za I. pilier sa považuje iba štátny systém administrovaný Sociálnou poisťovňou,
  • za II. pilier sa považuje to, čo je inde súčasťou prvého – označovaného ako first pillar bis, administrovaný DSS v akumulačnej fáze a komerčnými poisťovňami vo výplatnej fáze,
  • za III. pilier sa považuje iba doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré má v niečom spoločné črtys európskymi spoločnosťami IORP, ale podobá sa aj na iné formy súkromného dôchodkového zabezpečenia v rámci III. piliera,
  • životné poistenie, sporenie prostredníctvom podielových fondov, investovanie do cenných papierov a podobne štát dnes vôbec nevníma ako súčasť dôchodkového systému, neposkytuje mu žiadnu podporu a – čo je najhoršie – ani štát, ani verejnosť netušia, že vo svete ide o základný kameň dôchodkového systému,
  • poisťovne nemajú zákonom povolené angažovať sa v penzijných schémach, naopak, zákonom sú zriadené špecializované inštitúcie (DSS a DDS).

Reformy v dôchodkovom systéme na Slovensku

Slovensko zatiaľ urobilo iba čiastkové a nedostačujúce reformy systému dôchodkového zabezpečenia. Odkladanie skutočných reforiem bude mať však za následok nutnosť zmeniť celý systém od základu.

SLASPO pri každej príležitosti pripomína nevyhnutnosť aspoň minimálnej reformy dôchodkového systému v III. pilieri, aby bolo obyvateľstvo podnecované (materiálne, alebo aspoň mentálne) vyhľadávať súkromné možnosti zabezpečenia sa na starobu.

Hlavné argumenty možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:

  • Opätovné zavedenie možnosti zníženia základu dane o príspevky na životné poistenie vo výške, ktorá umožňuje v dlhodobom horizonte nasporiť sumu potrebnú na výplatu dodatočného dôchodku v zmysluplnej výške. Efektívne by znížila tlak a nároky občanov na sociálny systém štátu v budúcnosti a odľahčila by verejné financie.
  • V zmysle zásady level playing field, používanej na európskej úrovni, je žiaduce, aby produkty, ktoré plnia podobný alebo rovnaký cieľ, mali v zákone garantované rovnaké zaobchádzanie, aby tak nedošlo k neprimeraným konkurenčným výhodám jedného typu produktu na úkor iných. Aj Biela kniha o dôchodkoch Európskej komisie vyzýva členské štáty na razantnejšiu podporu III. dôchodkového piliera.
  • Zákon o dani z príjmu od 1. 1. 2011 neumožňuje občanom zníženie daňového základu o zaplatené príspevky na životné poistenie (či iné účelové sporenie na dôchodok), ktoré je významným prvkom dobro- voľného III. dôchodkového piliera. Význam tohto piliera výrazne stúpol najmä po 1. 9. 2012 s novelou zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení, ktorá znížila výšku príspevkov do II. dôchodkového piliera z deviatich na štyri percentá hrubej mzdy, resp. vymeriavacieho základu. Bremeno dôchodkového zabezpečenia občanov v budúcnosti sa tak výrazne presunulo opäť na plecia štátu, a to bez dostatočných kompenzačných opatrení, ktoré by motivovali občanov dobrovoľne si prispievať na svoj dôchodok.

Je potrebné zdôrazniť, že potreba reforiem sa nemôže zúžiť len na tretí pilier. Zásadnou zmenou bude musieť prejsť systém zamestnaneckých dôchodkov (u nás buď nefunkčný, alebo fungujúci inak, než by bolo žiaduce), ale najmä prvý pilier: v tom sa síce v ostatných rokoch uskutočnili viaceré zmeny, najlepšou z nich je asi naviazanie veku odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia (a súčasného odpútania tejto vysoko citlivej otázky od rozhodnutí politikov).

No odpoveď na blížiace sa obrovské demografické zmeny si bude
vyžadovať podstatne viac než zavedenie takýchto akiste správnych, avšak nedostatočných reforiem.

Ako by tieto reformy mali vyzerať a aký rozsah by mali mať, bude náplňou hlavného článku venovaného náčrtu modelu zreformovaného a udržateľného dôchodkového systému.

Miroslav Čamek, manažér pre životné poistenie a ekonomiku, SLASPO

Článok z časopisu Poistné rozhľady, vydavateľ SLASPO, info a objednávky na www.slaspo.sk 

Zdroj: SLASPO, oPoistení.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články