Ako hodnotíte za portál FinStat vývoj finančných výsledkov poisťovacích maklérov v roku 2024? Ktoré makroekonomické alebo iné faktory mali najvýraznejší vplyv na ich výkonnosť?
Paradoxne, aj napriek tomu, že sa slovenským domácnostiam stále veľmi nedarí – miera úspor v roku 2024 klesla a reálna mzda stúpla len mierne (podľa správy o finančnej stabilite NBS) – sprostredkovatelia zlepšili svoje výsledky. Tržby celého sektora podrástli o 13 % na 653 miliónov eur. EBITDA (zisk pred zdanením, úrokmi, znehodnotením a amortizáciou) vzrástol o 9 % na takmer 86 miliónov eur.
Všimli ste si v rebríčku TOP 30 nové dynamiky, ako napríklad konsolidáciu trhu, zmenu obchodných modelov alebo posun v preferenciách klientov?
V roku 2024 nenastali zásadné zmeny. O konsolidácii by som nehovoril, keďže sprostredkovateľom sa podarilo navýšiť zisky aj tržby. Z TOP 30 klesli tržby len trom firmám, ostatným sa darilo. Veľmi výrazne vystrelil Finportal, ktorý sa prvýkrát dostal na čelo rebríčka. Tržby zvýšil o vyše 16,7 milióna eur a stal sa jednotkou vo všetkých segmentoch okrem investícií a životného poistenia.
Ktoré spoločnosti zaznamenali najvýraznejší posun v rámci prvej desiatky – či už smerom nahor alebo nadol? Čím si tieto zmeny vysvetľujete?
Ako som už spomínal, najlepším príbehom je Finportal. Okrem neho nenastali v rámci TOP 10 výrazné posuny. Partners Group si polepšila o 9 miliónov eur na tržbách a posunula sa zo štvrtého na tretie miesto. Podobne Universal maklérsky dom – vďaka nárastu tržieb o takmer rovnakú sumu sa posunul z 11. miesta na 6. priečku.
Objavili sa v rebríčku nové subjekty, ktoré predtým nefigurovali medzi TOP 30? Ak áno, aké stratégie alebo inovácie im pomohli presadiť sa?
Z rebríčka vypadli dve menšie spoločnosti – CAPITOL, a.s. a C&C Insurance service, s.r.o. Obom medziročne klesli príjmy z činnosti, a tak sa nedostali medzi najväčších sprostredkovateľov.
Miesto nich sa v rebríčku ocitli FinCloud, s.r.o., ktorá len v posledných dvoch rokoch vykazuje tržby zo služieb a vznikla v roku 2022, a Tatra Leasing Broker, s.r.o., ktorá takmer zdvojnásobila tržby z 1,8 milióna v roku 2023 na vyše 3 milióny v roku 2024. Firma sa venuje primárne sprostredkovaniu neživotného poistenia.
Aké legislatívne, regulačné alebo technologické zmeny v roku 2024 najviac ovplyvnili činnosť poisťovacích maklérov? Ako sa jednotlivé firmy prispôsobili?
Pokiaľ mám informácie, spoločnosti nepodstúpili žiadne zásadné zmeny. Skôr sa im podarilo rásť aj v ťažších časoch, keď majú domácnosti problémy. Čiastočne im pomohlo aj oživenie realitného trhu, v rámci ktorého narástlo poskytovanie hypotekárnych úverov.
Vnímate zmenu v správaní klientov – napríklad v oblasti digitalizácie, personalizácie služieb alebo dôvery voči maklérom? Ako na tieto zmeny reagujú firmy?
Vnímam, že rozbehnutím rôznych finančných influencerov sa aj na Slovensku rozbehlo povedomie o peniazoch, poisteniach a investíciách. Myslím si, že to do značnej miery poradcom pomáha, hoci nepriamo – práve cez finfluencerov.
Komentáre
Pridať komentár