Máte poistenie ochrany práv? Či spor vyhráte, alebo prehráte, finančne neprerobíte


			Máte poistenie ochrany práv? Či spor vyhráte, alebo prehráte, finančne neprerobíte

Ak sa v živote potrebujete sa pobiť s krivdou, príde vám vhod získať odbornú radu od experta z praxe. Nemusíme mať obavy z toho, že vás to bude stáť veľa peňazí a nakoniec svoj boj prehráte.

Podľa slov vedúceho úseku likvidácie pobočky poisťovne D.A.S. Rechtsschutz AG — JUDr. Ilju Sulíka:Výhoda poistenia ochrany práv je v tom, že ak aj nebudeme v konaní úspešní, vás to nemusí stáť ani cent.“

 

Ilja Sulik_DAS

 

Pokiaľ ide o vašu poisťovňu D.A.S. Rechtsschutz AG, aké aktivity v nej máte na starosti?

Od októbra 2007 pôsobím v D.A.S. ako vedúci úseku likvidácie poistných udalostí. V roku 2013 sme sa pretransformovali na pobočku poisťovne z iného členského štátu, a sme tak súčasťou rakúskej D.A.S. Rechtsschutz, AG.

Tým, že na slovenský trh uvádzame vlastné produkty, je aj naďalej likvidácia poistných udalostí v kompetencii pobočky. Popri tejto funkcii sa podieľam na príprave nových produktov, plním úlohu firemného právnika, a rovnako mám na starosti oblasť compliance pre pobočku. A zastrešuje to moja funkcia prokuristu pobočky.

Povedzme, že klient má u vás uzatvorené poistenie, ako to funguje, ak dôjde k nejakej poistnej udalosti?

Poistenie právnej ochrany sa od bežného poistenia líši tým, že v prípade poistenia právnej ochrany klient nedostane poistné plnenie formou peňazí, ale formou právnych služieb. To znamená, že klient najskôr musí byť u nás poistený.

Nemôžeme poskytovať naše služby niekomu, kto nie je u nás poistený, hoci sa na nás obracajú aj takíto záujemcovia. Uzavretím zmluvy získava poistné krytie podľa poistných podmienok v rozsahu, aký si zvolí. Poistným plnením môže byť poradenstvo, analýza prípadu vrátane mimosúdneho zastupovania, alebo financovanie právnych služieb, ktoré pre klienta vykonáva poverený advokát.

Možností, ako nás kontaktovať pri poistnej udalosti, je viacero. Najčastejšie ide o telefonické právne poradenstvo, ktoré poskytujú naši právnici 24 hodín, 365 dní v roku pri takmer všetkých produktoch. Klienti môžu využiť aj poradenstvo prostredníctvom emailu. Novinkou, ktorá funguje už viac ako rok, je náš produkt D.A.S. PORADA, kde má klient možnosť za pár eur mesačne zavolať v jasne vymedzený čas na Linku právnej pomoci a získať právne rady, ktoré mu pomôžu v súkromnom živote.

Popíšte nám kolobeh aktivít, ktoré vykonávate v rámci právnej ochrany klientov...

Portfólio našej poisťovne – zhruba 16 000 klientov, sa skladá prevažne z privátnych zákazníkov. Klientom vieme poradiť, ako majú postupovať pri riešení udalostí, ktoré sú zahrnuté v ich balíku poistených služieb. Ak sa už nejaký problém vyskytne, snažíme sa nájsť pre nich ten najlepší spôsob, ako situáciu vyriešiť.

Pri nahlásení poistnej udalosti vždy skúmame, čí je dané poistenie kryté a žiadame si od klienta všetky potrebné podklady na posúdenie situácie. V rámci úseku likvidácie máme 7 dní na to, aby sme posúdili, či je daný prípad poistením krytý a ak áno, či existujú šance na úspech v danom konaní.

Keď bude klient úspešný, bude naším spokojným klientom, pokiaľ však prípadne prehrá, nemusí platiť žiadne trovy, ani odmenu advokáta protistrany. Aj to je zmysel poistenia ochrany práv.

Pokiaľ klientovi takto poradíte a je tam dostatočné poistné krytie, avšak on rozhodne sa využiť služby ďalších advokátov, je to správny postup?

Klient v zmysle európskej legislatívy má samozrejme možnosť zvoliť si vlastného advokáta, a my sa ho na túto požiadavku pred riešením poistnej udalosti pýtame. V praxi však len málo ľudí pozná dobrých advokátov so zodpovedajúcimi referenciami a dostatočnou praxou, na ktorých sa môže obrátiť, takže túto voľbu radi nechávajú na nás.

Ako funguje poisťovňa D.A.S. v regiónoch, v rámci spolupráce s advokátskymi kanceláriami? V čom je to výhodné pre klienta?
V rámci Slovenska máme pokryté všetky regióny. Fungujeme na princípe zazmluvňovania advokátov, ktorí preberajú zastupovanie našich klientov, ak je potrebné vec riešiť cez advokáta. Pokiaľ si teda klient zvolí na zastupovanie svojho advokáta, spojíme sa s ním, vysvetlíme mu, o aký prípad ide a či ho môže prevziať.

Následne kontaktujeme klienta, kde mu oznámime, ktorý advokát ho bude zastupovať v súlade s našimi poistnými podmienkami. Zabezpečíme mu, aby sa mohol domáhať svojich práv bez ohľadu na svoju finančnú situáciu. Dôležité je, že náklady na výkon práva platíme priebežne počas celého obdobia, teda klient nepotrebuje žiadne peniaze, aby ste šiel k súdu.

V rozsahu poistných podmienok financujeme jeho zastupovanie advokátom, komunikáciu s protistranou, podanie žaloby, až do ukončenia celého konania, ktoré môže trvať celé mesiace, až roky.

Čiže, klient nemá v tomto smere žiadne osobitné výdavky, pokiaľ vás tým poverí a platí si u vás poistenie...
Áno, klient v rámci svojho poistenia dostáva plnohodnotný právny servis. Uvediem to na príklade. Klient je hoci z Bratislavy, ale konanie prebehne v Košiciach, lebo tam sa dopustil napríklad priestupku, alebo tam sídli či žije jeho protistrana. My mu v rámci našej siete pridelíme advokáta podľa miesta sídla orgánu, ktorý bude v konaní rozhodovať.

Prirodzene, klient si môže povedať – chcem vlastného advokáta, ktorý mi bude po ruke, napríklad v hlavnom meste. Tomuto preplatíme odmenu za úkony, avšak prípadné cestovné náklady a náhradu za stratu času bude musieť klient advokátovi platiť z vlastného vrecka, nakoľko takéto náklady nie sú v zmysle poistných podmienok účelné a nehradíme ich.

Klient si teda v takýchto prípadoch môže zvážiť, či chce riešením prípadu poveriť vlastného advokáta, alebo mu pridelíme nášho spolupracujúceho experta, čo najbližšie k miestu, kde sa bude prípad riešiť. Databázu spolupracujúcich advokátov neustále dopĺňame.

Aká veľká je vaša sieť spolupracujúcich advokátov?

Aktuálne máme na celom Slovensku približne 70 zazmluvnených advokátskych kancelárií, a toto číslo sa mení každým mesiacom. Z nich približne štvrtina pôsobí priamo v bratislavskom kraji, keďže tu prebieha najviac súdnych sporov, týkajúcich sa napr. poistenia.

Aktívne spolupracujeme aj s ďalšími advokátmi v regiónoch a rozširujeme našu sieť spolupracovníkov. Vždy, keď vstúpime do spolupráce s novým advokátom, avizujeme mu, že mu nevieme garantovať určitý počet právnych prípadov do roka. Závisí to individuálne, prípad od prípadu. Môžeme mať na stole napríklad veľa prípadov od klientov z Bratislavy, ktoré sa však budú riešiť po celom Slovensku, alebo aj naopak.

Vaši advokáti majú na starosti nejakú určitú právnu oblasť či špecializáciu?

Snažíme sa vyhľadávať advokátov, ktorí sú istým spôsobom univerzálni, nie je to však pravidlom. Niektoré spolupracujúce advokátske kancelárie sú univerzálne, iné sú špecializované napr. na poistné spory.

Pokiaľ sme riešili poistné udalosti pri škodových udalostiach v rámci čelného skla, poverovali sme napríklad v 80 % prípadov advokáta, ktorý bol vo vzťahu k týmto škodám v súdnom konaní úspešný, mal svoju argumentáciu a perfektne ovládal problematiku. Nebol dôvod, aby sme na tom niečo menili.

Máte nejaké špeciálne nároky na advokátov, s ktorými spolupracujete?

Záleží nám na tom, aby klient, keď príde k advokátovi, mal pocit, že je v dôveryhodnej a fungujúcej advokátskej kancelárii. Pred pár rokmi sme si urobili s vedúcou pobočky D.A.S. Rechtsschutz AG pani Danou Štorovou „turné“ po niektorých advokátskych kanceláriách. Chceli sme vidieť, ako vyzerajú priestory, ktoré naši klienti navštevujú. Takže okrem odbornej stránky našich spolupracujúcich partnerov dbáme aj na to, aby sa klient mohol cítiť v ich priestoroch príjemne..

Pokiaľ advokát preberie prípad daného klienta, rieši všetky ďalšie kroky priamo s ním, alebo vás musí ako poisťovňu kontaktovať?

Advokát s nami musí konzultovať podstatnú úkony, t.j. také, ktoré sú pre vývoj prípadu podstatné a dôležité. V rámci poistných podmienok totiž hradíme len účelne vynaložené úkony, nie úplne všetky úkony zo strany advokáta, o ktoré ho napr. požiada klient.

Ak má advokát pochybnosť, či tento úkon bude z našej strany preplatený, konzultuje to s nami. Advokátov poverujeme spravidla v prípadoch, ak je tam aspoň 50 percentná šanca na to, že klient bude v spore úspešní. Ide o posúdenie tzv, vyhliadok na úspech v spore, nakoľko v zmysle poistných podmienok neposkytujeme poistné plnenie v prípadoch, kde je jasný predpoklad neúspechu.

Ak také niečo konštatujeme, nevyhliadky odborne vyargumentujeme a riadne zdôvodníme. Pre klienta je dôležitá aj naša nezávislosť v poskytovaní poistných služieb, teda aby právna ochrana nebola orientovaná len na určité cieľové skupiny.

Máme v poistení právnej ochrany dlhoročnú prax a know-how, a dotýka sa to aj našej spolupráce v rámci celého koncernu D.A.S. Rechtsschutz AG. Disponujeme sieťou zmluvných advokátov po celej Európe, respektíve v tých krajinách, kde poskytujeme poistné krytie.

Ak napríklad dôjde k poistnej udalosti v niektorej z krajín EÚ, kde D.A.S. Rechtsschutz AG pôsobí, pomôžete klientovi v rámci medzinárodných právnych služieb?

Áno, s kvalifikovanými pracovníkmi a rozvinutou sieťou zmluvných advokátov poskytujeme klientom potrebný právny servis podľa poistných podmienok, keďže pôsobíme v takmer 20 krajinách celého sveta. Sme tam, kde nás klient potrebuje.

Naše poistné produkty v oblasti poistenia právnej ochrany sú špecifické a za roky našej praxe sa cítime absolútne istí v tom, čo robíme. Klient má tak istotu, že ak má poistenie ochrany práv a rozhodne sa ísť do nejakého sporu, kde sú isté vyhliadky na úspech, nech to dopadne akokoľvek, nebude ho nič stáť. Potenciálne môže na tom iba získať, alebo spor vyhrať. V rámci tohto „konkurenčného“ pohľadu sme dlhé roky jasnou jednotkou na trhu.

 

Čo prezradili štatistiky D.A.S. poisťovne:

  • Od januára 1998 do 31. mája 2016 klientom poskytli 95 842 právnych porád (telefonických, písomných, osobných)
  • Vyriešili 31 787 právnych problémov (mimosúdnou alebo súdnou cestou)
  • Vynaložili 3 338 119 eur na zabezpečenie práv klientov

Úspešnosť riešenia poistných udalostí za obdobie 2011-2014:

  • 69 % (plný úspech, teda 90 až 100 % úspešnosť)
  • 16 % (prevažný úspech: 50 až 89 % úspešnosť)
  • 7 % (prevažný neúspech: 10 – 49 % úspešnosť)
  • 7 % (plný neúspech: 0 – 10 % úspešnosť)
  •  1 % (neurčené: ak dôjde k dohode s klientom, nejdú do sporu)

Zdroj: D.A.S. Rechtsschutz AG

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články