Skupina Allianz poistila jeden z najväčších stavebných projektov sveta


			Skupina Allianz poistila jeden z najväčších stavebných projektov sveta

Gotthardský tunel dlhý 57 kilometrov skráti cestu vlakom z Zurichu do Milána o celú hodinu. Z vyťažených skál pri jeho stavbe by sa dalo postaviť päť Cheopsových pyramíd. Tunel od začiatku výstavby poistila skupina Allianz.

Začiatkom júna otvorili v Švajčiarskych Alpách najväčší železničný tunel na svete. Gotthardský tunel, ktorý je považovaný za jeden z divov modernej techniky a architektúry, od začiatku výstavby v roku 1999 poistila skupina Allianz. Výstavba 57-kilometrového tunela trvala celých 17 rokov.

 

Spolu so všetkými križovatkami a prístupovými tunelmi je celý tunelový systém dlhý až 152 kilometrov. Na výstavbe najdlhšieho tunela sveta pracovalo vyše 2400 robotníkov, ktorí vŕtali až do hĺbky 2300 metrov pod zemou, kde teplota dosahovala 50 stupňov Celzia. Pri výstavbe bolo vyťažených neuveriteľných 28,2 milióna ton skál. Pre porovnanie - takéto množstvo skál by stačilo na postavenie piatich Cheopsových pyramíd v Gíze.

Gotthardský tunel_2

Komplikácie počas výstavby

Počas takmer dvoch dekád stavebných prác sa konštruktéri tejto obrovskej stavby museli vysporiadať s viacerými neočakávanými komplikáciami. Napríklad v rokoch 2005 až 2007 vyvolala seizmická aktivita otrasy s intenzitou asi 2,4 stupňa Richterovej stupnice. Horský masív niekoľkokrát stlačil profil tunela a na niektorých miestach spôsobil zrútenie stropu. Oprava asi 200-metrového poškodeného úseku trvala približne dva roky.

Takýto gigantický stavebný projekt, ako je Gotthardský tunel, je vystavený obrovským rizikám ako sú zrútenie, požiar, únik vody, únik plynu, zemetrasenie, ťažká technika, výbušniny, ale aj ľudskému zlyhaniu. Akékoľvek poškodenie môže byť veľmi nákladné, v krajných prípadoch sa môže suma vyšplhať až na niekoľko sto miliónov frankov. Bez adekvátnej poistnej ochrany by všetky rizika výstavby tohto obrovského projektu boli na pleciach samotného správcu tunela, prípadne zúčastnených stavebných spoločností,“ vysvetľuje vedúci tímu poisťovacích špecialistov Allianz Suisse Beat Guggisberg.

Významné ekonomické prepojenie

Gotthardský tunel nahradil starší železničný tunel, dlhý „len“ 15 kilometrov, ktorý bol otvorený ešte v roku 1882. Tunel cez alpský masív Gotthard prepojil dve európske veľkomestá, Zurich a Miláno a skrátil cestu vlakom medzi oboma mestami o celú hodinu na aktuálne 2 hodiny a 40 minút.

Osobný vlak prechádzajúci tunelom môže ísť maximálnou rýchlosťou až 250 km za hodinu. V prípade nákladných vlakov je maximálna rýchlosť 160 km za hodinu. Trať by mala pomôcť presunúť veľkú časť nákladnej dopravy z ciest na železnicu a odľahčiť tak cestnú dopravu v tejto oblasti.

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články