Alica Kršáková, Osobnosť Sibaf: „Maklér musí klienta dokonale poznať“


			Alica Kršáková, Osobnosť Sibaf: „Maklér musí klienta dokonale poznať“
23.12.2013 Rozhovory

V posledných 12 rokoch tímovo pracovala v nadnárodnej skupine poisťovacích a zaisťovacích maklérov pôsobiacich vo viac ako 20 štátoch strednej a východnej Európy. Zameriavala sa  najmä na poistenie priemyselných a podnikateľských rizík. Ing. Alica Kršáková, CSc., Osobnosť SIBAF® award 2013, spolupracovala s poisťovňami na Slovensku i v zahraničí, pracovala aj vo vedení firiem ako konateľka štatutárnych či dozorných orgánov. Vie, čo obnáša práca  poisťovacieho makléra. Spolu s ňou sme si zaspomínali na jej profesionálne začiatky a dôležité momenty, ktoré ju najviac ovplyvnili.

 

 

Aká bola vaše cesta k poisťovníctvu? Skúste zaspomínať na vaše začiatky v tejto oblasti?

V polovici 90-tych rokov vznikla príležitosť  uviesť  a posilniť na trhu poisťovňu Ergo, neskôr ČSOB Poisťovňa. Zúčastnila som sa uvádzania  produktov neživotného poistenia tejto poisťovne na poistný trh. Po krátkom čase ma zlákala možnosť nezávisle,  od jednej alebo viacerých poisťovní, radiť a pomáhať firmám pri ich nie ľahkom rozhodovaní o poistení ich rizík.  V tom období bolo prostredie pre sprostredkovanie poistenia relatívne liberálne, s pomerne ľahkým vstupom na trh a s minimálnou reguláciou zo strany štátu a tým aj nízkymi nákladmi pre maklérske spoločnosti. Aj samotné firmy hľadali pri úspore svojich nákladov služby, ktoré by im pomohli zorientovať sa v zložitých otázkach poistenia v silnejúcej konkurencii poisťovní a za rozumnú cenu.

V poisťovníctve ste sa pohybovali 17 rokov - ktoré dôležité momenty vás  ovplyvnili najviac?

Bolo to niekoľko momentov, ktoré  ovplyvňovali  podnikateľské prostredie. Tie prvé prichádzali ešte skôr ako som vnikla do poistenia.  Išlo o rozvoj  trhovej ekonomiky, zahraničných investícii, prenikanie zahraničných skúseností aj  do poistenia, pomerne nenáročné právne prostredie v poisťovníctve a v neposlednom rade aj klienti  spolupracovali s maklérmi čoraz viac. Táto pozitívna klíma netrvala dlho a zmeny postupne prichádzali v podobe striktnejších právnych úprav a regulácie podnikania a k tomu bolo potrebné, aby sa makléri prispôsobili novému trhu (úpravy právnych foriem svojich firiem, ich štruktúr, tvorbou nových predpisov, prístupmi ku klientom a pod.)

Ste bývalou prezidentkou SASP. Čím vám bola blízka táto práca a na aké úspechy na čele tejto asociácie ste najviac hrdá?

V čase, keď som bola prezidentkou bolo dôležité rozširovanie počtu členov asociácie, prezentovať spoločné záujmy a postupy na ochranu a rozvoj sprostredkovania poistenia. Bolo potrebné ustanoviť nové zloženie orgánov na podporu „zviditeľňovania“ maklérskej profesie  a jej význam pre verejnosť, rozširovať kontakty s poisťovňami doma i v zahraničí a so Slovenskou asociáciou poisťovní.

Zapojili sme  záujmy našej asociácie do medzinárodného rozmeru, keď sme sa stali  členom BIPAR, ktorá združuje asociácie poisťovacích maklérov jednotlivých štátov.  Snažili sme sa presadiť medzi členmi asociácie aj medzi nečlenmi zverejňovanie najlepších maklérskych spoločností, akési TOP 20 medzi maklérmi, ktoré by bolo dobrou informáciou pre zahraničný poistný trh a ktoré sa, žiaľ, dodnes nenaplnilo. Uvedené činnosti boli výsledkom práce všetkých členov Prezídia, odborných komisií i zástupcov členov asociácie.

Ako sa pozeráte na dnešnú situáciu na maklérskom trhu. Čo vás teší, prípadne čo vám chýba? 

Etický kódex v sprostredkovaní poistenia je jedným zo základných dokumentov SASP, ktorý vznikol na začiatku činnosti asociácie, upravuje vzťahy maklérov ku klientom, poisťovniam a súvisiacim subjektom. V súčasnosti ma teší, že sa zvyšuje odborná úroveň maklérskych spoločností, ktoré dnes nie sú zamerané len na získanie klienta za každú cenu, ale presvedčia klientov o spolupráci svojim profesionálnym prístupom k riešeniu jeho poistných potrieb. V práci makléra zohráva veľkú úlohu  hlavne dokonalé poznanie klienta a zhodnotenie rizík, s ktorými pracuje.

Tu má zásluhu aj Slovenská asociácia rizikového manažmentu (SARM) so svojim dobre  cieleným vzdelávacím programom pre maklérov. Teší ma tiež rastúce uznanie  poisťovní, ktoré prejavujú voči najlepším maklérom ako svojim obchodným partnerom, v priebehu uplynulých 20 rokov sa zlepšila ich  spolupráca, napríklad obmedzili sa, respektíve zanikli vzájomné nekalé praktiky brania si klientov. Účasť maklérov prostredníctvom SASP na tvorbe a úprave právnych noriem o oblasti  poistného trhu je ďalším pozitívom. 

Čo chýba maklérom, je to väčšia transparentnosť  v prehľade veľkosti a významu (čo do počtu klientov, sprostredkovaného poistného apod.) jednotlivých maklérskych firiem očami nezávislých subjektov – poisťovne, NBS, ktorá disponuje podkladmi, prípadne médiá.  Zverejňovanie výsledkov  rozsahu a kvality maklérov rôznymi rebríčkami, zostavenými nezávislými subjektmi, chýba hlavne zahraničným maklérom a poisťovniam, ktorí tak nemajú potrebný transparentný prehľad o poistných makléroch na Slovensku.

Koniec I. časti

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články