Operatívny lízing? Využívajú ho hlavne firmy so zahraničnou účasťou


			Operatívny lízing? Využívajú ho hlavne firmy so zahraničnou účasťou

Popri výrobných sektoroch rastie podiel firiem z IT, farmácie a prekvapivo zo stavebníctva. Skúsenosti materských firiem zo zahraničia, dôraz na inovácie či celkovo snaha viac investovať do vlastného biznisu než áut. To sú hlavné dôvody firiem na Slovensku, ktoré sa pri správe vozidlového parku rozhodnú radšej pre jej outsourcing a uprednostňujú tak operatívny lízing pred vlastnením áut.

 

 

 

Vyplýva to z údajov spoločnosti Business Lease Slovakia,  ktorá momentálne spravuje viac ako 3 200 áut malých, stredných a veľkých firiem na Slovensku.

Kde je najväčší podiel firiem

Podľa týchto údajov najväčší podiel spoločností využívajúcich operatívny lízing je z petrochemického (19%) a potravinárskeho priemyslu (14 %), kde má zároveň väčšina firiem aj zahraničnú účasť. No takmer 12-percentný je aj podiel stavebného sektora, kde zas prevažuje slovenský kapitál. „Spoločným menovateľom týchto firiem tak je, že buď preberajú skúsenosti svojich materských spoločností vo svete, kde je operatívny lízing áut bežnou záležitosťou. Alebo majú síce slovenský kapitál, no tiež si uvedomujú, že je efektívnejšie uvoľniť prostriedky do core biznisu a na inovácie,“ vysvetľuje  obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Urbanová.

Čo umožňuje operatívny lízing

Operatívny lízing v podstate umožňuje prenájom a správu vozidlového parku, pri ktorom si firma síce nechá kúpiť auto podľa svojich potrieb a predstáv, no nevlastní ho. Počas zmluvného vzťahu ho využíva spolu so službami a platí za to rovnomerné, pravidelné a dopredu stanovené platby. To je rozdiel v porovnaní s firmami, ktoré nakupujú autá do majetku, kde musia rátať aj s nákladmi takzvanej obetovanej príležitosti.

Ide o dostupný kapitál, ktorý sa „utopí“  vo vozidlách. Napríklad len pri najpredávanejšej značke a modeli  na Slovensku predstavuje táto obetovaná príležitosť pri výnosnosti kapitálu 5,5 % za štyri roky takmer štyritisíc eur. Počítať musia tiež  s finančnými a prevádzkovými rizikami. Celkový rozdiel v nákladoch na auto tak môže za dané obdobie aj pri úvahe o zisku z neskoršieho predaja  predstavovať v porovnaní s autom na operatívny lízing niekoľko tisícok eur. „Výška generovaných úspor pri operatívnom lízingu v porovnaní s klasickým vlastníctvom auta závisí od typu vozidla, percentuálne hovoríme o úspore 20 – 25 % na vozidlo,“ vysvetľuje  Lucia Urbanová.

Firmy pritom za hlavný benefit považujú nielen zníženie a kontrolu nákladov, ale hlavne zjednodušenie interných procesov, pokles administratívnej záťaže, lepšiu kontrolu skutočného využívania firemných áut a spotreby paliva, zabezpečenie mobility v prípade poruchy auta, ako aj komfort pre vodičov. V neposlednom rade je to aj zlepšenie imidžu firmy.

Motívy sa rôznia

„Motívom malých spoločností je obvykle najmä možnosť získať lepšie cenové podmienky pri nákupe vozidiel, rovnako možnosť získať výhodné ceny servisných a pneuservisných služieb či poistenia,“ hovorí Urbanová. Rovnako v týchto spoločnostiach obvykle ani nie je osoba, ktorá by sa venovala správe vozidiel.  „Pri stredných a veľkých spoločnostiach je často motívom efektivita vynakladaného kapitálu, ktorý chcú investovať do vlastnej činnosti, mať vyrovnaný cashflow a fixné náklady kvôli plánovaniu rozpočtu,“ dopĺňa. Motívom je tiež efektivita interných procesov a vedomie, že aj keď v spoločnosti pracuje osoba zodpovedná za správu vozidiel, pri veľkom vozidlovom parku je veľmi ťažké ustrážiť oprávnenosť a výšku servisných či pneuservisných nákladov.

 „Čo sa týka nadnárodného prepojenia, je pravda, že u nás boli práve zahraničné spoločnosti prvé, ktoré začali využívať služby operatívneho lízingu, nakoľko ich materské spoločnosti toto riešenie už dávno poznajú. Operatívny lízing na Slovensku je stále pokladaný za novú formu financovania a správy vozidiel, stále pretrváva tradícia financovania vozidiel v hotovosti alebo na finančný lízing,“ hovorí.

Slovensko totiž stále zaostáva v penetrácii operatívneho lízingu  za regiónom V4 o takmer 25 percent. „Na druhej strane treba povedať, že od začiatku roka čoraz viac našich, ale aj zahraničných spoločností podnikajúcich na Slovensku ohlasuje masívne investície do vlastných aktivít.  Z toho nám logicky vyplýva, že spoločnosti potrebujú zdroje na vlastné investície a uvedomili si, že viazať kapitál vo vlastných autách nemá zmysel a znamená pre nich stratu v podobe nákladov obetovanej príležitosti,“ dodáva Urbanová.  

Business Lease Slovakia

 

Zdroj: Business Lease Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články