Priveľa malých škôd na firemných autách? Pocíti to vaša peňaženka


			Priveľa malých škôd na firemných autách? Pocíti to vaša peňaženka
3.2.2014 Produkty

Snaha firiem strážiť si výdavky a efektívne ich vynakladať sa dnes týka aj vozidlového parku a výbavy auta. Ak sú v rámci nej aj bezpečnostné prvky pre vodiča, je to pár bodov navyše, keďže hlavným aktívom firmy je vždy zamestnanec. No tým by záujem firmy o bezpečnosť rozhodne končiť nemal. Škodovosť, teda pomer poistného plnenia a platenia poistného, dokáže totiž firme poriadne načrieť do vrecka, ak si ju nestráži. Je doslova tichým žrútom poistného.

 

„Jednoznačne najčastejším typom škody sú poškodenia vozidla pri parkovaní. Tvoria viac ako polovicu vzniknutých škôd. Čo sa týka výšky škody, najväčšie škody vznikajú pri kolíziách s iným vozidlom vo väčšej rýchlosti,“ hovorí obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Urbanová. Práve za týmito škodami pritom okrem často nedostatočných bezpečnostných prvkov pre vodiča stojí jeho nedbanlivosť a znížená koncentrácia.

Kedy má zablikať „kontrolka“

Spoločnosti už bežne poskytujú svojim zamestnancom firemné auto na služobné, ale aj súkromné účely ako istú formu benefitu. Kontrolka by však mala zablikať v prípade, ak sa firme mesiac čo mesiac na stole zjavujú účty za servis pneumatík, za opravu vozidla spolu so žiadosťou o poskytnutie náhradného či na úhradu privysokej spotreby pohonných hmôt. Rozhodne príjemné nie je ani oznámenie o práceneschopnosti alebo žiadosť o úhradu nákladov na liečbu zamestnanca/vodiča pri nehodách s vážnejšími následkami na zdraví. Nehody sa, samozrejme, môžu stať, no ak sú pričasté a stále sa opakujúce v prípade jednotlivého vodiča, je čas na zisťovanie dôvodu.

„S klientmi napríklad aktívne riešime dôvody zvýšenej škodovosti ich vodičov. Či dôvodom vyššieho počtu poistných udalostí sú nehody, krádeže alebo drobné poškodenia ,“ hovorí Lucia Urbanová. S vysokou škodovosťou sú totiž spojené mnohé riziká. „Okrem ohrozenia bezpečnosti vodičov je častým dôsledkom zvýšenie poistných sadzieb, náklady spojené so spoluúčasťou, náklady na náhradné vozidlá, časové prestoje vodičov a strata času pri riešení poistných udalostí a v neposlednom rade aj imidž spoločnosti,“ vymenúva obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Urbanová.

Priemerná výška škodovosti pritom dnes na celom trhu dosahuje necelých 70 %. Ak firma presiahne túto hranicu, je podľa nej potrebné prijať ďalšie  opatrenia. „Je dôležité sledovať typy škôd a viesť štatistiky vodičov, ktorí viedli vozidlo v čase škody. Vtedy je možné ľahšie identifikovať príčiny vyššej škodovosti a je možné prijať náležité opatrenia,“ dodáva.

Čo „stojí“ škodovosť

Podľa údajov Business Lease Slovakia, ktorá firmám pomáha sledovať a znižovať škodovosť  vozidiel, prax ukazuje, že dnes firmy vynakladajú na riešenie poistných udalostí počas napríklad štvorročného operatívneho lízingu áut až šestinu všetkých nákladov na vozidlo. Firmy totiž nateraz málo zaostrujú napríklad už na spomínané „drobné“ kolízie pri cúvaní či celkovo parkovaní, a nešetrnú jazdu.

S poistnou udalosťou je však spojená nielen škoda na samotnom vozidle, ale aj náklady spoluúčasti či dodatočné náklady na náhradné vozidlá. „Nepozorní vodiči obvykle generujú aj dodatočné náklady spojené s pneumatikami, ich servisom a údržbou,“ vypočítava Urbanová.  Ako dodáva, pri agresívnej jazde sa zas vodič podpisuje pod vyššiu spotrebu pohonných hmôt. Nehovoriac o časových prestojoch, kedy je vodič bez firemného auta, alebo má dokonca zranenie a firma tak má nielen ušlý zisk, ale aj ďalšie náklady na jeho nemocenskú. V hre je i imidž firmy. A vyššie poistné.

Ak už totiž škodovosť firmy presiahne 100 %, kde sa štruktúra nehôd zakladá na frekvenčných škodách (veľa malých škôd), pre poisťovňu je to signál, že situácia so škodami nevyplýva iba z väčších, náhodných a málo častých škôd, ako napríklad krádež, väčšia havária na diaľnici a podobne. „Vtedy poisťovňa trvá na zvýšení poistného, pretože existuje predpoklad, že situácia sa nezlepší a vysoká škodovosť nebola iba náhodná, ale že je výsledkom celkovej disciplíny a schopností vodičov vozidiel. Pri tomto type vysokej škodovosti je dôsledkom navyšovanie nákladov na poistenie,“ upozorňuje Lucia Urbanová.

Ako sa účinne brániť

Hoci z celoslovenských štatistík vyplýva, že najčastejšie sa škody stávajú mladým a neskúseným vodičom, ktorí sú držiteľmi vodičského oprávnenia menej ako 5 rokov a najviac škôd vzniká vo väčších mestách (čo však zas vyplýva z hustoty premávky),  nehody sú zapríčinené hlavne spomínanou zníženou koncentráciou vodiča či jeho nedbanlivosťou, prípadne slabým zabezpečením auta a bezpečnostnými prvkami vodiča.

V takomto prípade pomáha školenie či kurzy. „Veľa vodičov napríklad stále nevie, ako si správne nastaviť sedadlo či volant pri šoférovaní. Niektorí dokonca podceňujú využívanie bezpečnostných pásov vo vozidle,“ vysvetľuje s tým, že pre vlastných klientov napríklad automaticky zabezpečujú jednotlivé typy školení s cieľom zvýšiť bezpečnosť vodičov pri využívaní vozidiel. „Stretávame sa aj s prípadmi, kedy  majú vodiči opakované poistné udalosti, nehody, ktoré sú spôsobené rýchlou jazdou resp. neschopnosťou včas vozidlo zabrzdiť,“ hovorí. Tam odporúča školenia defenzívnej bezpečnej jazdy, kde vodič dostane základné teoretické informácie. Prípadne tiež praktický tréning ako jazdiť bezpečnejšie a  šetrnejšie aj s ohľadom na spotrebu pohonných látok. V Európe sú napríklad tieto typy tréningov pre zamestnancov – vodičov už povinné. Veď podľa prepočtov Business Lease je podiel vodiča na spotrebe pohonných hmôt päť až desať percent.

Okrem kurzov sa pritom osvedčuje aj iný spôsob. Mnohé firmy už zapracovali do interných smerníc, že náklady spojené s poškodeniami vozidiel zavinených nedbanlivosťou zosobňujú vodičom a sťahujú im ich z miezd. „Toto riešenie nemusí byť vždy vo firme populárne, každopádne je najúčinnejším liekom na zvýšenú škodovosť.  Podobne sa osvedčilo riešenie vybaviť vozidlá parkovacím asistentom, či senzormi alebo kamerou,“ hovorí Urbanová.

Bezpečnostné opatrenia sú tak ďalšou možnosťou. Firmy totiž nie sú imúnne ani na krádeže áut. Napríklad najkradnutejším modelom na Slovensku je už dlhodobo Škoda Octavia. „Toto „prvenstvo“ ale vyplýva z rozšírenosti tohto modelu  a následne z ľahkej použiteľnosti pre páchateľa, teda jednoduchšieho predaja modelu resp. náhradných dielov. Čo sa týka luxusných vozidiel, v popredí figurujú SUV modely od BMW (hlavne X5) a limuzíny od AUDI (hlavne A6),“ podotýka.

Aj tu platí, že čím viac firma investuje do zabezpečenia vozidla, tým viac znižuje pravdepodobnosť krádeže. Štandardnými spôsobmi zabezpečenia sú mechanické zabezpečenie alebo alarm. „Tajný vypínač nie je poisťovňami akceptovaný ako spôsob zabezpečenia, no určite pri pokuse o krádež pomôže. Ako najúčinnejší no i finančne najnáročnejší sa javí monitorovací resp. vyhľadávací systém na báze GPS, GSM a Rádiolokácie,“ dodáva.

Prvky aktívnej bezpečnosti: ABS – protiblokovací systém bŕzd, ADM – automatické stmavnutie spätného zrkadla, ALC – tento systém umožňuje prispôsobiť orientáciu orientáciu svetelného lúča podľa potrieb vodiča, BAS – asistent brzdného účinku,  ASR – zabraňuje prekĺzavaniu kolies a zmene smeru pri akcelerácii vozidla, RDC – kontrola tlaku v pneumatikách, EBD, ESP, inteligentné pruženie, posilňovač riadenia, heads-up display, nočné videnie, signalizácia zle zavretých dverí a iné.

Prvky pasívnej bezpečnosti:airbagy, aktívne opierky hlavy, systém proti podkĺznutiu cestujúceho, bezpečnostné pásy, bočné výstuhy, skladací stĺpik riadenia, detská poistka, elektrický zámok s automatickým uzamknutím, parkovací asistent, oznámenie nehody cez satelit a iné.

 

oPoisteni.sk

 

10 TIPOV PRE BEZPEČNÚ JAZDU

1. Vždy používajte bezpečnostný pás a ubezpečte sa, že pás použijú aj všetci spolucestujúci.

2. Chráňte si Vašu hlavu a krk správnym nastavením sedadla a opierky.

3. Dodržujte bezpečnú vzdialenosť.

4. Spomaľte. Dodržujte povolenú rýchlosť a zvýšte opatrnosť v blízkosti škôl a v sychravom počasí.

5. Koncentrujte sa. Moment nepozornosti Vás môže stáť život.

6. Robte si prestávky. V prípade pocitov únavy zastavte. Na dlhých cestách zastavte každé dve hodiny aspoň na 15 minútovú prestávku.

7. Neposielajte smsky a netelefonujte, pokiaľ je telefonovanie nevyhnutné využite hands-free zariadenie.

8. Nepite alkoholické nápoje pred alebo počas jazdy.

9. Predvídajte a pozorujte.

10.Robte pravidelnú kontrolu vozidla – olej, voda, pneumatiky a svetlá. V sychravom počasí dbajte na dostatočné osvetlenie. Buďte na ceste viditeľní.

Zdroj: Business Lease Slovakia

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články