Prieskum odhalil alarmujúcu finančnú situáciu spotrebiteľov


			Prieskum odhalil alarmujúcu finančnú situáciu spotrebiteľov
2.10.2023 Spektrum

Výsledky 11. ročníka Európskeho prieskumu platobného správania spotrebiteľov 2023 (European Consumer Payment Report 2023), potvrdzujú nepríjemný stav finančného blahobytu spotrebiteľov tvárou v tvár dvojitému šoku v podobe rastúcich úrokových sadzieb a vysokej inflácie.

Najnovšie zistenia rozsiahleho prieskumu dnes prvýkrát uverejňuje spoločnosť Intrum, popredný európsky poskytovateľ služieb správy a vymáhania pohľadávok. Analyzované boli odpovede 20 000 spotrebiteľov z 20 európskych krajín, z toho bolo 1 000 Slovákov.

„Náš prieskum jednoznačne potvrdzuje, že finančná pohoda klesla v celej Európe. Väčšina domácností má vážne problémy s rozpočtom. Tri štvrtiny Slovákov minú každý mesiac buď úplne celý príjem, alebo ešte viac. To sa odzrkadľuje aj na tretinovom náraste počtu ľudí, ktorí meškajú s úhradami účtov,“ informuje Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.

Slováci nemajú dostatočné príjmy na pokrytie všetkých svojich mesačných výdavkov

Až tri štvrtiny (76 %) spotrebiteľov na Slovensku každý mesiac minú celý svoj príjem alebo siahajú na úspory, či idú do dlhu. Len 24 % uviedlo, že má nižšie výdavky ako príjmy. Situácia u nás zodpovedá európskemu priemeru.


Mohlo by vás zaujímať: Ivan Špirakus: Automatizácia je kľúčová téma


Najvážnejšie problémy s domácimi financiami majú Gréci (87 % minie všetko alebo viac) a Nemci (83 %). U tých, ktorí každý mesiac nadmerne míňajú, sa minutá suma nad príjem v priemere mesačne rovná 184 eurám, v celoeurópskom hľadisku je to 232 EUR. 

Osobné financie sú pod tlakom. Spotrebitelia prestávajú cítiť vinu, ak zaplatia neskôr

Štvrtina (25%) respondentov zo Slovenska uviedla, že neuhradili včas minimálne jeden účet za posledných 12 mesiacov. V porovnaní s ostatnými sledovanými európskymi krajinami je to jeden z najlepších výsledkov. Avšak medziročne došlo k nárastu až o tretinu. Najvýraznejšie vzrástol podiel tých, ktorí neuhradili 2-4 účty. Toto potvrdzuje, že aj na Slovensku sa aktuálna hospodárska situácia výrazne dotýka domácich financií.

Hlavným dôvodom zlyhania včasných platieb je jednoducho to, že ľudia nemajú peniaze potrebné na zaplatenie. Udávajú to 4 z 10 spotrebiteľov (38%) z tých, ktorí meškali aspoň raz s platbou za posledných 12 mesiacov.


Mohlo by vás zaujímať: Párty sa skončila, je tu uťahovanie opaskov, ukázala štúdia Allianz


Zároveň prieskum odhalil 4,5-násobný medziročný nárast skupiny respondentov, ktorí uviedli, že vynechali platbu z vlastného rozhodnutia - účet uhradiť nechceli. Je to síce len asi 10 % respondentov, takýto vysoký nárast je však znepokojujúci. A to o to viac, že ďalších 10 % uviedlo ako dôvody neuhradenia účtu, že podniky aj tak nebudú voči neplatičom konať, resp. že ak je dlžná suma účtu nízka, nebude záležať na tom, či bude zaplatený alebo nie.

„Naše zistenia naznačujú, že ľudia berú odsúvanie platieb ako prirodzený a nevyhnutný dôsledok náročného ekonomického prostredia. Zlepšenie platobnej disciplíny a aktívne upratovanie osobných financií z obdobia korona krízy je preč. Navýšené úspory ľudia výrazne alebo úplne minuli a nie sú schopní ich dopĺňať kvôli aktuálnym hospodárskym podmienkam,“  dopĺňa Martin Musil.

O prieskume 

Európsky spotrebiteľský platobný report 2023 (European Consumer Payment Report 2023 - ECPR 2023) je nástrojom na získanie prehľadu o každodennom živote európskych spotrebiteľov; o ich výdavkoch a schopnosti riadiť svoje domáce financie na mesačnej báze. ECPR 2023 vychádza z externého prieskumu, ktorý pre skupinu Intrum uskutočnila spoločnosť Longitude v 20 krajinách Európy.

Na prieskume sa v roku 2023 zúčastnilo celkovo 20 000 spotrebiteľov, z toho 1000 Slovákov. Zber dát sa uskutočnil v období 19.07. až 01.09. 2023. Spoločnosť Intrum vydáva European Consumer Payment Report každoročne už od roku 2013.

Zdroj: Intrum Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články