Podľa najnovších údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat za posledných osem rokov sa počet podnikateľov na sociálnych sieťach zdvojnásobil. Najviac tento typ podpory biznisu využívajú podniky na Malte (83 %), v Dánsku a Holandsku (obe 73 %) či Cypre (71 %). Pandémia koronavírusu ešte viac urýchlila presun biznisu do online priestoru.
„Slovenskí podnikatelia sú na chvoste vo využívaní sociálnych sietí v biznise v rámci 27 krajín Európskej únie, ale sú na tom o čosi lepšie v porovnaní s krajinami V4. Predbehla nás v tomto smere len susedná Česká republika, vlani až 45 % českých podnikateľov využívalo v biznise sociálne siete. Na druhej strane tak robí 35 % poľských a 37 % maďarských firiem,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.
Slovenskí podnikatelia najčastejšie využívajú sociálne siete na posilnenie značky a propagáciu svojich produktov. Mnohí sa snažia preraziť navonok – smerom k zákazníkom, biznis partnerom a ostatným firmám a organizáciám. Je to však aj o komunikácii dovnútra firmy a posilňovaní lojálnosti súčasných zamestnancov. Aktuálne mnohí uskutočňujú prostredníctvom sociálnych médií nábory do práce.
V únii využíva sociálne siete 51 % firiem. Až 86 % z nich prostredníctvom sociálnych médií, kde sa zaradzujú okrem sociálnych sietí aj firemné blogy či Youtube videá, buduje imidž firmy. Je to takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2013.
Druhým najčastejším dôvodom pre využívanie sociálnych médií je komunikácia navonok (45 %), najmä z konkurenčného pohľadu. Štvrtina podnikateľov využíva sociálne médiá k získaniu a reagovaniu na zákaznícke podnety, otázky či sťažnosti. Ich počet sa takmer zdvojnásobil za ostatných osem rokov.
Využívanie sociálnych médií ako takých využíval na hľadanie potenciálnych nových zamestnancov v roku 2013 takmer každý desiaty európsky podnikateľ, vlani už každý štvrtý.
„Najčastejšie využívajú sociálne médiá európske firmy pôsobiace v turizme, v oblasti sprostredkovania nehnuteľností a v maloobchode. Podobný trend je aj na Slovensku, nakoľko 12 % percent firiem pôsobiacich v maloobchode využíva na propagáciu sociálne médií, 10 % firiem v turizme a 4 % firiem pôsobiacich v oblasti nehnuteľností. Najviac, až 88 % firiem práve z oblasti turizmu využíva na propagáciu sociálne siete ako Facebook, Twitter či LinkedIn,“ doplnila Buchláková.
Veľkosť firmy zohrávala úlohu v tom, do akej miery sú sociálne médiá využívané. V roku 2017, viac ako dve tretiny EÚ firiem, ktoré zamestnávajú 250 a viac ľudí, malo účet na sociálnych sieťach (68 %). Pre porovnanie, sociálne siete na svoju propagáciu využívalo 43 % malých firiem (od 10 do 49 zamestnancov).
Trend posilňovania sociálnych médií nadväzuje aj na väčšiu aktivitu Slovákov na internete. Na Slovensku stúpol vlani počet užívateľov medziročne až o 6 percent na vyše 90 %.
Pritom ešte v roku 2007 využilo internet iba 53 % Slovákov, najmä na posielanie emailov. Aktuálne sa do popredia dostáva aj chatovanie a využívanie sociálnych sietí, ktoré boli počas lockdownu náhradou za obmedzený sociálny kontakt.
Najvyššie využívanie internetu na Slovensku je vo vekovej kategórii 16- až 19-ročných, kde dosahuje až 99 %. Naopak, zo seniorov vo veku 65 až 74 rokov využíva internet iba niečo vyše tretina. V rámci 27 krajín Európskej únie 74 % ľudí využívalo vlani internet na odosielanie a prijímanie mailov, na vyhľadanie informácií o tovaroch a službách (69 %), na zasielanie okamžitých správ (68 %) či online správy (65 %).
V rámci únie väčšina ľudí tiež využívala internet na internetové bankovníctvo (57 %), počúvanie hudby (56 %), využívanie sociálnych sietí (56 %) a na vyhľadanie informácií o zdraví (55 %).
V dôsledku protipandemických opatrení, ktoré zahŕňali najmä sociálnu izoláciu, ktoré sú vo väčšine členských štátov EÚ v platnosti od marca 2020, boli jednými z možností, ako zostať v kontakte, telefonické alebo videohovory cez internet. Internet vlani využívali na telefonovanie alebo video hovory 60 % Európanov.
U nás bolo využívanie internetu na telefonovanie a video hovory za vlaňajšok vyššie ako priemer EÚ, a to na úrovni 63 %. Vo všetkých internetových činnostiach zaznamenali telefonické alebo videohovory najväčší nárast v porovnaní s rokom 2019 (52 %), ako aj od začiatku ich zhromažďovania údajov (17 % v roku 2008).
Komentáre
Pridať komentár