Poisťovniam hrozí 8 % zdanenie neživotného poistenia. Toto sú výhrady


			Poisťovniam hrozí 8 % zdanenie neživotného poistenia. Toto sú výhrady
1.8.2016 Poistný trh

Štát si chce od poisťovní získať cez osobitný odvod viac ako doteraz. Navrhuje to rezort financií v rámci novely zákona o poisťovníctve, ktorá rozširuje 8-percentný odvod na celú škálu neživotných poistiek.

Poisťovne majú podľa návrhu ministerstva platiť odvod vo výške osem percent z predpísaného poistného. To je takmer dvojnásobné zvýšenie oproti terajšiemu stavu.

Extra daň pre poisťovne sa má zdvojnásobiť

Poisťovne platia osobitný odvod už dnes, podľa súčasného znenia zákona mal byť posledným odvodovým obdobím december 2016. Po novom sa má uplatňovať aj po tomto termíne bez ďalšieho časového obmedzenia.  Sadzba odvodu je v súčasnosti 0,363 percenta na mesačne a má sa zvýšiť na 0,726 percenta.

Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO) kategoricky nesúhlasí s iniciatívou  rezortu financií (MF SR) zaviesť nepriame, skryté zdaňovanie vo forme takzvanej odvodovej povinnosti určenej ako časť z prijatého poistného alebo výnosov bez zohľadnenia príslušných nákladov v súlade zo zákonom o dani z príjmov. Toto sú jej pripomienky a výhrady k uvedenému zdvojnásobeniu odvodov a k forme ich zdaňovania.

5 dôležitých všeobecných výhrad k novele zákona o poisťovníctve

Takáto forma zdaňovania je podľa presvedčenia SLASPO:

1. V rozpore s ústavou

Finančné hospodárenie štátu spravuje štátnym rozpočtom, ktorý je schvaľovaný zákonom a jeho príjmom sú dane a poplatky. Ústava nepozná žiadne „odvody“ a už vôbec nie odvody, ktoré by mohli ísť priamo na účet nejakého ministerstva, mimo štátneho rozpočtu. Podľa medializovaných informácií agentúry  TASR napríklad v prípade slovenského prepravcu zemného plynu spoločnosti Eustream, legitimita osobitných odvodov je spochybňovaná aj súdnymi orgánmi SR.

Podľa bratislavského krajského súdu sa napríklad osobitný odvod zaplatený Eustreamom totiž „javí byť v rozpore s princípom rovnosti a zákazom diskriminácie. V určitom ohľade sa rozsudok môže vzťahovať vo všeobecnosti na legitimitu osobitného odvodu,", ako to skonštatoval predseda senátu súdu Viliam Pohančeník. (Zdroj: TASR)

2. V rozpore s pravidlami férového zdaňovania

Férové pravidlá zdaňovania definuje napríklad OECD. Problémom je, ak sa namiesto štandardného aplikovania príslušných právnych noriem (zákona o dani z príjmov) aplikuje daň priamo na výnosy spoločnosti bez zohľadnenia oprávnených nákladov určených predovšetkým zákonom o dani z prímov.

3. Diskriminačná voči vybraným subjektom

Pretože je aplikovaná na jeden sektor (v tomto prípade odvetvia neživotného poistenia), bez preukázania existencie relevantných nákladov (negatívnych javov) vyvolaných týmto sektorom, ktoré by mala pokrývať.

4. Zavádza dvojité zdanenie

Spĺňa definíciu dvojitého zdanenia (opakované zdaňovanie rovnakého objektu v rovnakých
zdaňovacích obdobiach), ktoré bolo aj Slovenskou republikou identifikované ako nežiadúce.

5. Znižuje transparentnosť právnej i daňovej legislatívy

Znižuje transparentnosť legislatívneho a daňového prostredia a predvídateľnosť konania
zákonodarcu. Vyššie uvedené faktory vedú k nižšej efektivite výberu daní, a teda nižším daňovým príjmom štátu a majú škodlivý dopad na kapitál, technologický rozvoj a ekonomickú a sociálnu stabilitu.

Koniec I. časti článku

Zdroj: SLASPO, oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články