Životné poisťovne dostali voľnú ruku. Konkurencia môže zamávať cenami


			Životné poisťovne dostali voľnú ruku. Konkurencia môže zamávať cenami
16.1.2014 Produkty

V roku 2014 čakajú životné poisťovne ťažké časy. Musia sa pripraviť na novú európsku reguláciu, ktorá zvýši tlak na kapitál a zároveň zvýši požiadavky na rozsah a štruktúru zverejňovaných informácií. Neprospieva im ani nízkych úrokových sadzieb. A v II. a III. dôchodkovom pilieri možno očakávať ďalšiu konsolidáciu dôchodkových fondov i správcov na trhu. Čo ešte prezradil v rozhovore Ján Šebo, z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici?

 

Dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) si v súčasnosti účtujú poplatky za správu dôchodkového účtu (0,3 % ročne z majetku dôchodkového fondu pri dlhopisovom, zmiešanom aj akciovom fonde), za vedenie dôchodkového účtu 1 % zo sumy príspevku na účte sporiteľa i za zhodnotenie majetku v dôchodkovom fonde (ak 3 roky dozadu dosiahol maximálnu hodnotu dôchodkovej jednotky).

Je už jasné, akým spôsobom si budú účtovať poplatky poisťovne pri výplate penzie?

Životné poisťovne v návrhu novely zákona o SDS dostali voľnú ruku pri cenovej politike. Konkurenciu by mal zabezpečiť centrálny elektronický ponukový systém (CEPS), kde životné poisťovne predložia svoje ponuky. Ak si životná poisťovňa „A“ nahodí vysoké poplatky, zrejme vyššiu anuitu sporiteľovi poskytne životná poisťovňa „B“ a získa tak klienta. Konkurencia by mala teda tlačiť na znižovanie poplatkov. Fungovalo to v Čile a pozitívne príklady sú aj z menej regulovaných trhov, kde existuje takýto centralizovaný systém predkladania ponúk.

Ale na druhej strane je nutné povedať, že oligopolne usporiadaný trh v SR by mohol potlačiť takúto zdravú konkurenciu. To je však otázka na regulátora trhu, aby strážil jeho funkčnosť, zdravé konkurenčné prostredia a férové podmienky pre účastníkov trhu. Do akej miery je to priorita regulátora ukáže len čas. Samozrejme, existujú aj regulačné mechanizmy, ktoré fungujú. Nie je nutné okamžite limitovať výdavky a nahadzovať stropy na poplatky.

Viete uviesť nejaký porovnateľný príklad z praxe, ako by to vyzeralo?

Vezmime si príklad z povinného zmluvného poistenia. Každý rok máte možnosť vypovedať zmluvu a uzatvoriť novú. Takže spotrebiteľ má k dispozícii dokonca 1-ročný reset. Ak sa mu počas roka nepáči produkt poisťovne, môže ukončiť zmluvu a kúpiť si nový produkt. Tak ceny klesali tak rýchlo a tak prudko, že v súčasnosti poisťovne hľadajú spôsob ako obmedzovať poistné krytie, len aby si udržali klientov. Tento príklad by bolo možné využiť aj pri anuitách, avšak menší problém by bol pri určovaní technickej hodnoty poistného a zrejme by sa musela obmedziť platnosť niektorých ustanovení Občianskeho zákonníka. Takže riešenie je, dokonca je už aj overené.

Iným príkladom sú spojené anuity, ktoré by si mohli kupovať manželia a odchádzať tak spolu na dôchodok s nákupom jednej anuity. Staršieho partnera by to udržalo na trhu práce a zároveň by druhý partner mal automaticky pozostalostné krytie vo výške 100 % dôchodku. Ďalším dobrým príkladom je možnosť nákupu zabezpečeného termínovaného vkladu v banke. Je to jednoduchý produkt, ktorý pozná väčšina ľudí, bankomaty sú dostupné a platenie debetnou kartou v obchodoch nie je problém. Príkladov je veľa. Otázkou je len voľba a priority.

Na čo by sa mali budúci penzisti pripraviť? Nezhltnú im všetky úspory poplatky?

Budúci žiadatelia o dôchodok z II. piliera si zmluvou o poistení dôchodku nakúpia poistný produkt, len ak zmluvu uzatvoria. Preto by si mali pozrieť nielen ponuky, ale veľmi (naozaj veľmi) precízne preštudovať aj návrh zmluvy, ktorý obdržia. Pretože na rozdiel od akéhokoľvek tovaru, tento finančný produkt nepozná reklamáciu a ak sporiteľovi začalo plynúť poistné plnenie, nie je možné od zmluvy odstúpiť. Je nutné si uvedomiť, že tento produkt budete vlastniť priemerne 16 rokov a až do vašej smrti. Preto by som veľmi pozorne študoval každú vetu návrhu zmluvy.

Čo môžeme čakať od II. piliera v roku 2014? Kam bude smerovať trh so súkromným penzijným pripoistením, či už na Slovensku, alebo aj v okolitých krajinách? 

Vo väčšine krajín sa pomaly uzatvárajú garantované schémy (tzv. DB schémy) pre nových členov (sporiteľov). Príspevkovo definované penzijné schémy (DC schémy), ktorými je náš II. aj III. pilier, sú momentálne v kurze. Tieto schémy prenášajú maximum rizík na sporiteľa. Náš III. pilier zažil zmenu v roku 2013, pričom účinnosť novely nastane v roku 2014. Uvidíme, či tieto zmeny, ktoré vo väčšine prípadov hodnotím ako pozitívne, pomôžu zvýšiť mieru sporenia na Slovensku. Pretože Slováci si sporia málo.

Zo širšieho uhla pohľadu je nutné konštatovať, že ťažšie časy čakajú skôr životné poisťovne. Musia sa pripraviť na novú európsku reguláciu, ktorá zvýši tlak na kapitál a zároveň zvýši požiadavky na rozsah a štruktúru zverejňovaných informácií. Tiež poisťovniam neprospieva obdobie nízkych úrokových sadzieb, ktoré sa dosť výrazne podpisuje na ich ziskovosti. Majú síce rezervy z nerozdelených ziskov minulých období, ale tie tiež nebudú trvať večne. Takže rok 2014 bude skôr rokom životných poisťovní. Uvidíme ako sa to prejaví na hospodárení slovenských dcér veľkých zahraničných spoločností a ako sa pomenia poistné produkty. Bude zaujímavé sledovať tento trh.

Rok 2014 bude tiež rokom veľkých zmien fungovania finančných produktov a zamestnaneckých dôchodkových schém na európskej úrovni. Finalizujú sa prípravy na smernici PRIPs a IORPII, ktoré budú mať výrazný dopad aj na slovenský trh s finančnými produktmi, najmä podielovými fondmi a tiež finančnými produktmi v rámci III. piliera. V rámci II. aj III. piliera na Slovensku je možné očakávať ďalšiu konsolidáciu dôchodkových fondov a možno aj správcov na trhu.

Predstavme si, že je rok 2015, sporiteľom sa otvárajú možnosti súkromnej penzie. Aká je vaša osobná vízia - budú sporitelia sklamaní, prípadne vláda môže opäť otvoriť II. pilier ...? 

Nedokážem predpovedať budúcnosť. Sporitelia, ktorí budú v roku 2015 žiadať o dôchodok z II. piliera nebudú mať prečo byť sklamaní. Vedia koľko si sporili, ako dlho si sporili a prečo tam majú takú výšku úspor. A ich dôchodok bude tvoriť maximálne 10% ich celkového dôchodku. Vízie o II. pilieri veľmi nemám, ale mám osobnú túžbu, aby raz vláda otvorila I. pilier.

oPoisteni.sk

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články