Svet poisťovateľov po korone: Štyri základné trendy


			Svet poisťovateľov po korone: Štyri základné trendy

V auguste sa konal v Rakúsku Insurance Innovation Day. Priniesol štyri základné vývojové linky pre poisťovníctvo v čase po korona kríze.

Na podujatí predniesol Roger Peverell, spoluzakladateľ v Holanďanku sídliacej Digital Insurance Agendy Community (DIA) príspevok, v ktorom zhrnul štyri základné vývojové linky pre poisťovníctvo v pokoronakrízovej dobe.

Šiesty ročník stretnutia bol virtuálny – príznačne pre súčasný svet, ktorý si práve preto žiada veľa zmien. Roger Peverell z platformy DIA definoval pri tejto príležitosti štyri oblasti, kde budú inovácie v sektore poisťovníctva obzvlášť žiadané. 

Trend 1: Zdravie

Kvôli, alebo možno vďaka pandémii je podľa Peverelliho každému jasné, že nič nie je dôležitejšie ako zdravie. Počas núdzového stavu vzrástol odbyt fitness náradia, bicyklov, vzrástlo odvetvie on-line wellness, fitness, Workout, jogy alebo dištančných tanečných kurzov. Veľkému záujmu sa tešili aj on-line kurzy varenia a zdravej stravy.

Stúpol trend „self-tracking", totiž sebapozorovanie, ako jeme, koľko zjeme, ako sa hýbeme, športujeme pod. Zjavnejšia bola aj zvýšená ochota na zdieľanie osobných dát. Ľudia si inštalovali aplikácie na zistenie nebezpečných miest nákazy a varovanie, ak sa človek dostal do ich blízkosti. Ukázalo sa, že ak správca dát ponúkne recipročne užitočné informácie alebo pokyny, je na správnej ceste, ako zaobchádzať s témami okolo ochrany údajov. 

Peverell preto počíta na základe tohto vývoja s tým, že v nadchádzajúcich rokoch dôjde k zväčšeniu dopytu po životnom a zdravotnom poistení. Súčasne vidí v týchto odvetviach dosť priestoru pre inovácie. Heslá proaktivita a prevencia sú príkladom správneho smeru, ako servis pre klientov obohatiť.

Pretože je stále nejasné, či a kedy bude všeobecne k dispozícii vhodná očkovacia látka, mali by sa poisťovatelia aktívne sústrediť na to, aby podporili konkrétnymi pomôckami zdravý životný štýl. Platforiem pre self-tracking, analýzu osobných dát a motiváciu pre zdravší život bude pribúdať a ich význam porastie. Podľa Peverelliho môže ísť dokonca o úplne nový obchodný model poisťovní. Základný posun a veľká nová perspektíva spočíva podľa neho v aktívnej účasti každého na riadení vlastného zdravia, čo posilňuje osobnú zodpovednosť. 

Trend 2: Prepojené životné potreby

Celá planéta prekonala počas celkového útlmu a obmedzenia osobných kontaktov krízový rýchlokurz dištančného prepojenia. Základnými pojmami, ktorými sme sa riadili, boli Home office, virtuálne konferencie, streamovanie, on-line športy, súkromné stretnutia na čete alebo donáškové služby s on-line objednávkou. Celkovo to znamenalo zmenu spôsobu nášho života a práce naozaj od základov.

Podľa Peverelliho to prinesie do budúcnosti podstatné zmeny tiež v mobilite. Napríklad, ak je vlastné auto po určitú dobu odstavené a používa sa menej, stane sa mainstreamom poistenie založené na najazdených kilometroch a ďalších konkrétnych parametroch zohľadňujúcich skutočné riziká. 

Pretože priebežne pribúda každý deň do života rad nových technológií, stávajú sa domácnosti čoraz prepojenejšie o a múdrejšie. Vďaka prepojeným spotrebičom a zariadeniam by mohli poisťovne ponúkať tiež viac personalizované služby zohľadňujúce redukciu rizík nižšou cenou, pretože klient bezpečnejšie „ovláda" svoju domácnosť.

Počas súčasných opatrení trávia ľudia doma oveľa viac času. Preto je dôležitejší taký servis, ako je rozšírenie poistnej ochrany pre dom a domácnosť. A spektrum poistenia pre nich bude musieť zahŕňať aj aspekty, ako sú internet vecí, kybernetická bezpečnosť a kybernetický servis - aj vzhľadom na to, že sa z domova teraz oveľa viac pracuje. Poistenie musí reagovať aj na to, že vlády zakazujú osobné kontakty medzi poradcami a sprostredkovateľmi s ich zákazníkmi. Ako účinné sa ukazujú digitálne modely, takže podľa Peverelliho môže do budúcna stúpnuť význam a váha technologických startupov. 

Trend 3: Neistota

Súčasný rok ukázal, ako málo je vlastne na svete istôt. Peverell to opisuje slovami: „Náhle sme sa prebudili do reality, v ktorej je náš svet oveľa zraniteľnejší, než sme si kedy predtým mysleli." Panuje veľká potreba informácií o korona situácii, súčasne ale zažívame „infodémiu" plnú chybných alebo protichodných údajov, predpovedí a tiež dezinformácií.

Korona naplno ukázala tiež Achillovu pätu ekonomiky. Zrazu je chybou závislosť na vzdialených krajinách alebo nestabilné hospodárske systémy, ktoré nedokážu odolávať potrebný čas. Ekonomické šoky a nezamestnanosť sú obvykle sprevádzané finančnou neistotou, klesajúcou dôverou zákazníkov a znižujúce sa spotrebnou náladou – aj keď situácia v Európe je vďaka stabilizačným programom ešte o niečo pozitívnejšia než napríklad v USA.  

Istoty a spoľahlivosť sú významnejšími hodnotami ako kedykoľvek predtým. Klienti nejdú do rizika, držia sa späť, z čoho možno usudzovať, že ich záujem o poistnú ochranu stúpne. Peverell tak odporúča poisťovateľom, aby vo vzťahu k zákazníkom kládli dôraz na to, že sa môžu stať tou žiadanou istotou. A klienti zasa očakávajú, že poistná ochrana bude už rovno zahrnutá do produktov, ktoré si kupujú, ako doplnková služba. 

Trend 4: Empatia

Globalizácia všeobecne nebola ani v pokojných časoch prijímaná mnohými ako požehnanie – a v čase pandémie každý pocítil nevýhody. Ako rýchlo sa vírus rozšíril a akým tempom boli zlikvidované doterajšie dodávateľské reťazce – to je v očiach mnohých pociťované práve ako dôsledok prílišnej globalizácie.  „Nevideli sme príliš veľa medzinárodnej solidarity a koordinácie," konštatoval Peverell.

Výhody a úžitky globalizácie v posledných mesiacoch vybledli a odklon od nej už začal. Tým je napríklad myslený Brexit a obchodná vojna vedená z Bieleho domu. A v nasledujúcich rokoch budú štáty i firmy hľadať riešenie s vyhliadkou na zníženie zraniteľnosti. Rezonujúcim heslom dneška je tak „self-reliance", teda snaha spoliehať sa na seba. 

Toto bude mať svoje prejavy aj v osobnej rovine: zákaz vychádzania povzbudil obnovu dlho zanedbávané domáce tradície, ako je hranie stolových hier, pečenie chleba alebo trávenie viac času so svojimi blízkymi. „Hodnota rodiny je opäť na vzostupe," pripomenul Peverellini.

A v čom môže tu spočívať väčšia rola poisťovateľov? V čase ohrozenia, ktorú so sebou korona priniesla, rastie záujem o inštitúcie, ktoré „sa starajú", podporujú zákazníkov, aby sa popasoval s ťažkosťami. Peverell odporúča preto proaktívny prístup – ísť za klientom a ukázať im, že poisťovne im poskytnú starostlivosť a nezabúdajú na ne. Empatia sa môže stať významným konkurenčným faktorom, podľa ktorého budú spoločnosti na trhu rozoznávané.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články