Štyria z desiatich Rakúšanov v prieskume sú však umelej inteligencii v rôznej miere otvorení. Ich ochota je však spojená s podmienkami, pričom často sa spomínajú nasledujúce: žiadne dodatočné náklady, ľudský kontrolný orgán alebo dostupnosť skutočného poradcu. Pre tretinu je finančné poradenstvo s AI za akýchkoľvek okolností nepredstaviteľné.
Pokiaľ ide o finančné poradenstvo – napríklad v oblasti investícií, pôžičiek alebo dôchodkového zabezpečenia – majú rakúski spotrebitelia k poradenstvu prostredníctvom umelej inteligencie (AI) prevažne výhrady.
Mohlo by vás zaujímať: Toto je povinná výbava auta v roku 2024. Pozrite si, čo odporúča INSIA
Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť Teambank AG Austria. Agentúra pre výskum trhu Yougov vykonala tento rok v júli pre Teambank v Rakúsku on-line prieskum „Liquidity Barometer Austria“ medzi 1 521 osobami vo veku 18 až 79 rokov.
57 % respondentov dáva prednosť ľudskému finančnému poradenstvu
Viac ako polovica populácie (57 %) odmieta umelú inteligenciu ako poradenský nástroj a hovorí: „Dávam prednosť ľudskému poradcovi.“ Skepsa je viditeľná najmä u starších ľudí: 68 % osôb vo veku 50+ dáva prednosť konzultácii s človekom. Naopak, čím mladší sú respondenti, tým väčšia je ich dôvera v poradenskú AI: „Iba“ 41 % osôb vo veku 18 až 29 rokov ju odmieta v prospech „ľudského“ poradenstva.
Celkom 2 % respondentov uviedlo, že už AI pre finančné poradenstvo využívajú. Tu sa opäť ukazuje rozdiel v súvislosti so starobou respondenta: v tomto prípade ide o 5 % ľudí vo veku do 30 rokov a iba 1 % vo vekovej skupine nad 50 rokov.
Ďalších 41 percent je AI otvorených
Okrem 2 % existujúcich užívateľov existuje ďalších 41 %, pre ktorých je finančné poradenstvo prostredníctvom umelej inteligencie vcelku mysliteľné - ale v rôznej miere.
Mohlo by vás zaujímať: Prvá poisťovňa v Česku ponúkne PZP pre kolobežky. A čo Slovensko?
Napríklad 20 % všetkých respondentov by umelú inteligenciu využilo „ako doplnok“ k živým poradcom. 13 % by „využilo na konzultáciu umelú inteligenciu rovnako rado ako poradenstvo od človeka“. A konečne 8 % respondentov uviedlo: „Dokonca by som radšej používal AI, než aby mi radil človek.“
Umelá inteligencia ako poradca? Za určitých podmienok
Ochota nechať si poradiť od umelej inteligencie je však často spojená s mnohými podmienkami. Obzvlášť dôležitých je najmä niekoľko faktorov. Tretina z oslovených prikladá význam tomu, že umelá inteligencia v poradenskom procese nesmie stáť nič navyše.
Tiež chce, aby existovala ochrana proti manipulácii, aby živý odborný finančný poradca znovu skontroloval to, čo umelá inteligencia vymyslela, a aby bolo možné v prípade potreby predsa len stále privolať ľudského poradcu. Ako predpoklady pre zapojenie umelej inteligencie do poradenstva sú uvádzané aj ochrana údajov (zastúpenie 28 %) a transparentnosť procesu (podiel 26 % medzi účastníkmi štúdie).
AI ako doplnok, nie ako náhrada
„Štúdia ukazuje, že dôvera rakúskej populácie v poradenstvo podporované umelou inteligenciou je spojená s podmienkami týkajúcimi sa bezpečnosti, transparentnosti a ochrany dát,“ vyvodzuje zo zistenia závery generálny riaditeľ Teambank Frank Mühlbauer.
Štúdia zdôrazňuje význam vyváženého prístupu, v ktorom AI dopĺňa ľudské poradenstvo, avšak ho v žiadnom prípade úplne nenahrádza.
Komentáre
Pridať komentár