Peter Socha: Zvyšovanie kvality v poistení je jediná cesta do budúcnosti


			Peter Socha: Zvyšovanie kvality v poistení je jediná cesta do budúcnosti
9.10.2014 Rozhovory

Dnešný rozhovor s riaditeľom životného poistenia a sporenia AXA v ČR / SR, Petrom Sochom je nielen o samoregulačných opatreniach, ale aj o zvyšovaní kvality smerom ku klientom ...

 

 


 

Ako by ste momentálne hodnotili trh so životným poistením?
V poslednom období trh životného poistenia stagnuje. Tento vývoj je primárne ťahaný segmentom jednorazovo platených zmlúv, ktorý je významne ovplyvnený nízkou úrovňou trhových úrokových sadzieb. Čo sa týka bežne platených zmlúv, tak tento trh je relatívne stabilný. Pri porovnaní s ukazovateľmi vyspelých ekonomík, vidíme ďalší rastový potenciál trhu životného poistenia do budúcnosti. V tomto smere bude samozrejme veľmi záležať na ďalšom vývoji českej ekonomiky.

Čo sa týka iných ako makroekonomických faktorov ovplyvňujúcich trh životného poistenia, tak by som spomenul dva kľúčové. Po prvé, je to cesta postupného zvyšovania kvality služieb poskytovaných klientom. Ide nielen o kvalitné vyhodnotenie potrieb klienta a výber správneho produktu zo strany poisťovacieho poradcu, ale aj o služby poskytované poisťovňou po celú dobu trvania zmluvy (napr. On-line prístup k zmluve 7/24, zjednodušená / rýchla likvidácia ...).

 
Druhým významným faktorom sú rozhodne legislatívne zmeny, ktoré významne ovplyvňujú logiku a nastavenie produktov životného poistenia. Aktuálna (a rozhodne nie posledná) je zmena podmienok daňového zvýhodnenia zmlúv životného poistenia, platná od roku 2015.

 

NOZ od nového roka kladie dôraz na lepšiu informovanosť a ochranu klienta? Čo v tejto oblasti už AXA urobila?
My sme v júni tohto roku predstavili našej spoločnú iniciatívu s Delloite, tzv. Štandard kvality, ktorým sme sa jednoznačne k potrebe zvyšovania kvality v poisťovníctve prihlásili, pretože veríme, že je to jediná cesta do budúcnosti. Naša spoločnosť však už roku 2012 postupne prijala viacero opatrení smerujúcich ku kvalite. Tento rok sme napr. uviedli na trh novú generáciu produktu IŽP Kumulativ MAX s počiatočnými nákladmi hradenými poplatkom v prvých dvoch rokoch trvania zmluvy namiesto systému počiatočných jednotiek. K produktom investičného životného poistenia sme tiež vytvorili dokument Informácie pre klienta, ktoré obsahujú kľúčové informácie o produkte. Ide o informácie, ktoré musia byť poistníkovi oznámené / odovzdané pred uzavretím zmluvy. Cieľom je umožniť klientovi správne pochopiť nielen výhody, ale aj riziká spojené so zmluvou. Všetky tieto kroky viedli k tomu, že napr. Počet sťažností sa oproti minulému roku znížil o 70% (porovnanie 1. polrok 2013 a 2014). Storna celkovo sa znížila zo 17% v roku 2013 na súčasných 15,5%. Tieto čísla nepochybne dokazujú, že ideme správnym smerom.

S tým súvisí aj ďalšia otázka. Od 1. 1. 2015 budú poisťovne zavádzať samoregulačné opatrenia. Môžete čitateľov priblížiť, o aké kroky sa jedná?
Ide vlastne o štyri prvé lastovičky uľahčenie orientácie v ponuke poistných produktov pre klientov. Je to rozšírenie rozsahu tzv. predzmluvných informácií. Ako som už spomenul vyššie, ide o kľúčové informácie, ktoré klientovi pomôžu nielen pochopiť výhody produktu, ale upozornia ho tiež na úskalia produktu, napríklad na výluky produkty, riziká spojené s predčasným ukončením zmluvy atď. Klient si tak bude môcť podľa jasných parametrov porovnať produkty na trhu a vybrať si pre seba ten najlepší. Ďalej sa jedná o dva štandardy, ktoré mu s výberom takisto môžu pomôcť, a to je modelácia vývoja poistenie. Klient tak napríklad už pri uzavretí zmluvy uvidí, aká suma mu bude vyplatená, ak by zmluvu kedykoľvek v priebehu poistenia zrušil. Tomu pomôže aj grafické znázornenie zhodnotenie. Druhým je potom informácia o kľúčových nákladoch IŽP, tzv. ukazovateľ nákladovosti, aby klient vedel, koľko v rámci svojho poistného zaplatí na poplatkoch a odmenách a aká veľká suma sa bude zhodnocovať v investičnej zložke. Zjednotený bude tiež rozsah informácií uvádzaných vo výročných listoch, ktorých súčasťou bude aj rekapitulácia stavu poistnej zmluvy.

 

Aké možnosti majú klienti, ak sa rozhodnú dojednať životné poistenie u AXY?
Klienti by sa mali predovšetkým rozhodnúť, či majú záujem len o krytie rizík a úrazov alebo si zároveň chcú vytvárať finančnú rezervu do budúcnosti. AXA ponúka celý rad produktov, okrem rizikového a investičného životného poistenia, aj jednorazové investičné poistenie a detské investičné poistenie. Nastaviť správne poistnú ochranu podľa všetkých aktuálnych potrieb rodiny však nie je úplne jednoduché. S tým im ale môžu poradiť naši poradcovia, na ktoré sa môžu obrátiť na ktorékoľvek obchodné miesto, ktorých máme v ČR takmer 125 alebo môžu vyplniť kontaktný formulár na webových stránkach AXA a náš poradca ich bude obratom kontaktovať.

Chystáte nejaké produktové novinky?
V oblasti životného poistenia sme tento rok už uviedli na trh novinku, novú generáciu investičného životného poistenia. Ako som spomenul vyššie, je to investičné životné poistenie Kumulativ MAX, s počiatočnými nákladmi hradenými poplatkom v prvých dvoch rokoch trvania zmluvy namiesto systému počiatočných jednotiek. Toto poistenie ponúka takmer 30 pripoistenie a umožňuje tiež veľkú variabilitu vykonávania zmien na zmluve. Ďalšou novinkou je potom Extra bonus, ktorý sa vypočíta z hodnoty bežných podielových jednotiek a pripisuje sa na podielový účet každých 5 rokov.

Máte na starosti aj sporenie. Ako sa pozeráte na momentálnej zmeny v penzijnom pripoistení? Čo z toho pre AXU vyplýva?
Vývoj v tejto oblasti samozrejme priebežne sledujeme. Vzhľadom k tomu, že ide o trh dlhodobého sporenia na starobu, je zásadný dôveryhodnosť, konzistentnosť a kontinuita celého systému. Kľúčové v tomto smere budú závery / výstupy odbornej komisie pre dôchodkovú reformu, ktorá v tomto roku začala svoju činnosť na základe koaličnej zmluvy a programového vyhlásenia vlády.

Je nejaká oblasť, kde by sa AXA chcela angažovať?
Určite by sme chceli nadviazať na naše úspechy v oblasti „Protection“, tzn. ďalej rozvíjať našu ponuku krytie životných, nemocenských a úrazových rizík. V ďalšom období chceme viac zohľadniť potreby rôznych cieľových skupín zákazníkov / segmentov trhov a tým prispôsobiť (ušiť na mieru) poistnú ochranu. Máme ale aj ďalšiu oblasť, v ktorej sa chceme veľmi angažovať a to je téma kvality v poisťovníctve. V tomto roku sme jej venovali veľa pozornosti, máme pripravený nový interný štandard kvality a detailný akčný plán, ako ho naplniť. Samozrejme, sme pripravení naše skúsenosti diskutovať a zdieľať s každým, kto bude mať záujem. Naším jediným cieľom je stále zvyšovanie kvality a hodnoty pre klienta a čím viac nás na tom bude pracovať, tým lepšie.

 

oPojištění.cz

Zdroj: oPojištěni.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články