Koronakaranténa síce mnoho spoločností dala do „stand-by“ režimu a veľa zamestnancov využilo prácu z domu, zimnú údržbu firemného fleetu by ste rozhodne opomínať nemali. Nikdy neviete, kedy budete musieť zamestnanca vyslať na služobnú cestu. Prichádzajúce zimné počasie je pritom nevyspytateľné a rovnako vzhľadom na karanténne obmedzenia je otázne, či v prípade potreby dostane termín v servise a pneuservise.
Pred zimou je potrebné nielen prezuť pneumatiky, ale pravidelne počas zimy aj kontrolovať ich stav a správne nahustenie. Rovnako dôležité je skontrolovať stav kvapalín, funkčnosť bŕzd, autobatérie a svetiel, ktoré budú častejšie v prevádzke.
„Pokiaľ je vozidlo pravidelne servisované u spoľahlivého servisného partnera, vozidlo by malo byť na zimu zodpovedne pripravené. Ak firmy nevyužívajú operatívny lízing, prípadne profesionálnu správu vozidlového parku, je potrebné, aby na kontrolu technického stavu a prevádzkových kvapalín vozidla mysleli v predstihu,“ zdôrazňuje Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia.
1. Zimné obutie
Dôležité je nielen prezutie vozidla do zimných pneumatík, ale aj kontrola ich stavu. Najmä, ak ich máte uskladnené vo vlastnej réžii, v sklade či v inej miestnosti, nie v ideálnych podmienkach a používali ste ich už niekoľko sezón. „Jazdiť na opotrebovaných pneumatikách je nebezpečné. Práve dostatočná hĺbka lamiel zabraňuje väčšiemu usádzaniu snehu a ľadu v dezéne pneumatiky, čím sa znižuje riziko šmyku vozidla na ceste,“ upozorňuje Vladimír Guštafik.
Okrem toho, v prípade nehody poisťovňa v prvom rade skúma stav a typ pneumatík. Zimné obutie je zo zákona povinné, ak je na ceste súvislá vrstva snehu a ľadu. Odborníci ho však odporúčajú už pri vonkajšej teplote pod 7 stupňov Celzia.
„Keďže zimné pneumatiky majú väčšiu hĺbku dezénu, lepšie držia v prípade zasneženej vozovky smer, prípadne vďaka inej zmesi pneumatík lepšie priľnú k vozovke aj v prípade nízkych teplôt alebo zľadovatenému povrchu, tým majú výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu auto udržať na ceste aj v extrémnych podmienkach,“ spresňuje Vladimír Guštafik.
2. Stabilita na vozovke
Alfou a omegou stability na zimnej vozovke je správny tlak v pneumatikách, ako aj správna geometria náprav. „V prípade tlaku platí, že pneumatiky nemôžu byť ani podhustené, ani prehustené. Pri podhustení hrozí jej prerazenie na výtlkoch, ktorú pod vrstvou snehu nemusí vodič zbadať, ako aj riziko nestability vozidla,“ upozorňuje Vladimír Guštafik.
V prípade prehustenej pneumatiky rovnako hrozí nebezpečie nehody, keďže pneumatika sa dotýka vozovky len stredom dezénu. „Nemá tak potrebnú trakciu a hrozí šmyk pri potrebe náhleho brzdenia alebo pri prejazde zákrut,“ vysvetľuje. Pri nesprávne nastavenej geometrii zase hrozí „plávanie“ v zákrutách, čo je na zasneženej a namrznutej vozovke rizikom, a to najmä pri starších vozidlách.
„Nerovnomerné opotrebovanie dezénu pneumatiky z dôvodu zlej geometrie alebo zlého hustenia môže spôsobiť nedostatočný kontakt vozidla s vozovkou a nebezpečenstvo nehody,“ konštatuje Vladimír Guštafik. Kým tlak v pneumatikách si viete skontrolovať aj sami, nastavenie geometrie zverte odborníkom.
Pri profesionálnej správe vozidlového parku navrhne kvalitný pneuservis v prípade potreby automaticky aj kontrolu geometrie a v prípade použitia snímačov tlaku na vozidle tieto aj správne nakalibrovať, aby plnili stopercentne svoju funkciu a vodiča upozornili v prípade straty tlaku v pneumatike.. „Napríklad všetky naše partnerské pneuservisy majú vybavenie, aby boli schopné skontrolovať správnu funkčnosť snímačov tlaku v pneumatikách a ich kalibráciu po výmene pneumatík,“ dodáva Vladimír Guštafik.
3. Defenzívna jazda
Práve v extrémnych zimných podmienkach je defenzívna jazda a predvídanie na ceste dôležité. Ak máte firemné vozidlo pravidelne servisované, nemusíte pred zimou za každú cenu kontrolovať brzdy. No ak už pri brzdení pískajú či trasú alebo sa vozidlo pri brzdení správa nestabilne, riziko dopravnej nehody najmä v zimnom období sa výrazne zvyšuje.
„V takýchto prípadoch ide často o kritické opotrebenie bŕzd, kde návštevu servisu určite neodkladajte,“ podotýka odborník. Funkčnosť bŕzd skontrolujte aj vtedy, ak nemáte na paneli prístrojov indikátor opotrebenia brzdového obloženia, ktorý by na potrebu výmeny včas upozornil. „Väčšie opotrebenie brzdového obloženia a kotúčov často spôsobuje aj pokles stavu brzdovej kvapaliny, na čo v mnohých prípadoch môže upozorniť aj rozsvietenie kontrolky na prístrojovom paneli,“ podotýka Vladimír Guštafik.
Nezabudnite tiež skontrolovať funkčnosť svetiel, najmä hmloviek, keďže skracujúce sa dni a rýchlejšie stmievanie, sťažuje viditeľnosť. Pri jazde v hmle či hustom snežení totiž denné svietenie nestačí a je potrebné prepnúť na stretávacie svetlá, prípadne hmlovky. Obdobne tak je nevyhnutné mať dobrú viditeľnosť aj pokiaľ ide o predné sklo. Na zimu tak zvoľte vhodnú kvapalinu do ostrekovačov. Nechať v chladnom počasí len letnú s tým, že sa „zohreje od motora“, je veľmi nebezpečné.
„Nebude stierať nečistoty, ako napr. posypovú soľ, a ak by voda v ostrekovačoch zamrzla, okrem znefunkčnenia mechanizmu ostrekovania môže mráz poškodiť nádobu na kvapalinu alebo hadičky k ostrekovačom,“ upozorňuje odborník. Podľa počasia môžete zvoliť buď prechodnú zmes, s bodom mrazu do -5 stupňov Celzia, alebo pri nižšej nočnej teplote aj s bodom mrznutia do -20 stupňov Celzia.
4. Zimná výbava
Aj cesta na krátku vzdialenosť v hustom snežení môže vášmu zamestnancovi skomplikovať jazdu, ak nemá vo vozidle zimnú výbavu. Nehovoríme teraz o kontrole stavu náhradných kvapalín, žiaroviek, pneumatiky alebo opravnej sady či kontrolu stavu a exspirácie lekárničky (najmä ak si nie ste istí, či ste ju používali aj v lete). V zime je dôležité mať vo vozidle aj škrabku na sklo, metličku a lopatku na sneh, prípadne v horských oblastiach zimné reťaze.
V lete sa nepoužívali a pravdepodobne sú odložené kdesi v sklade alebo garáži. Podľa predpisov však musí byť vozidlo pred každou jazdou očistené tak, aby sa z neho počas jazdy žiadne kusy snehu či ľadu neuvoľňovali a neohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Inak vám hrozí pokuta. Sneh a ľad na aute okrem toho zbytočne zvyšujú spotrebu paliva.
5. Majte to pod kontrolou
Rada na záver: Aj vzhľadom na karanténne opatrenia a home office v mnohých firmách je tak dôležité, aby mal starostlivosť o vozidlový park pod palcom jeden fleetový manažér. Inak sa môže stať, že niektoré firemné vozidlá neprejdú nielen „prezutím“ zimných pneumatík, ale aj kontrolou technického stavu. Odkontrolovať to je určite náročné, najmä ak parkujú vozidlá na parkoviskách pred domami zamestnancov.
„Aj preto je najlepšie, ak je firemný vozidlový park pod profesionálnou správou, a to aj v prípade, že sú vozidlá v majetku. Pri profesionálnej správe neopomeniete termín v pneuservise, prípadne servise, máte zaručenú odbornú kontrolu stavu vozidiel a rovnako máte správne sezónne uskladnenie pneumatík, čím firma šetrí náklady na vlastné priestory,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik.
V prípade, že firma využíva operatívny lízing, odpadá dokonca nielen celá starostlivosť, ale aj administratíva. „Dátum prezutia našim klientom odporúčame rezervovať v predstihu a jediná povinnosť vodiča je vybrať si termín a pristaviť v stanovený čas vozidlo do jedného z partnerských pneuservisov,“ dodáva odborník Business Lease Slovakia. Okrem toho, ušetrený čas a peniaze môžete vo firme použi na vlastný biznis, čo je v čase pandémie o to dôležitejšie.
Komentáre
Pridať komentár