„Jarná údržba nie je len o prezutí pneumatík. Okrem toho, aj tam si treba všímať opotrebenie pneumatík, kedy je z hľadiska bezpečnosti nevyhnutné ich vymeniť za nové. Opotrebenie sa počíta pri letných pneumatikách na 2 milimetre dezénu, no napríklad pri vozidlách na operatívny lízing sa pneumatiky vymieňajú ešte skôr. Dôvod je, že hĺbka dezénu pod 3 mm môže výrazne znížiť ich výkon a bezpečnosť,“ konštatuje technický riaditeľ Business Lease Slovakia Peter Kundlák.
Pneumatikám doprajte náležitú hĺbku dezénu
Ak sa už nechystáte lyžovať a ortuť vonkajšieho teplomera u vás prekračuje hranicu 8 stupňov Celzia, je čas vymeniť zimné pneumatiky za letné. A to aj vtedy, ak si svoje síce odžili, ale pred vyhodením ich chcete nechať v lete dojazdiť. „Vyššie teploty majú negatívny vplyv na brzdné vlastnosti zimných pneumatík, priľnavosť a skracuje sa aj ich životnosť,“ upozorňuje Peter Kundlák.
Okrem toho, opotrebenie či neopraviteľné poškodenia sú vždy dôvod, aby ste si zaobstarali nové pneumatiky. Pri letných pneumatikách sa opotrebenie počíta na 2 milimetre dezénu (zákonný limit je 1,6 milimetrov), v prípade áut na operatívny lízing sa vyžaduje ešte väčšia hĺbka. Už hĺbka dezénu pod 3 mm môže výrazne znížiť výkon a bezpečnosť pneumatík.
Pokiaľ ide o výmenu pneumatík, mnohí ju vedia urobiť sami, no v pneuservise vám skontrolujú aj ich tlak a vyvážia ich. Podobne uskladňovať sezónne prezutie doma je lacnejšie, no v pneuservise garantujú správnosť uskladnenia pneumatík a zaistia tak ich maximálnu životnosť. V prípade áut na operatívny lízing tieto starosti odpadajú. „Potrebné je jedine rezervovať si termín prezutia v servise či pneuservise, kde má firma letné „obutie“ uskladnené,“ dodáva.
Ťahá vám auto do strany? Skontrolujte geometriu
V zime trpí náprava zvýšenou záťažou. Ak zbadáte, že sú pneumatiky nerovnomerne opotrebené a auto vám začína „plávať“, je to neklamný signál zlej geometrie. Tá skracuje nielen životnosť pneumatík, ale aj celkovo podvozkových častí a má vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. „Zlá geometria môže byť doslova otázkou bezpečnosti,“ podotýka Kundlák.
V servise si ju nechajte skontrolovať a nastaviť aj vtedy, ak treba po zime meniť tlmiče. Pri autách na operatívny lízing vás na to upozorní priamo pneuservis pri prezutí a kontrole opotrebenia pneumatík a v prípade potreby navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie.
Na pískanie tu nie sú brzdy
Aj brzdy si počas zimy užili svoje. Nemali by ste čakať, kým začnú pískať, vtedy už upozorňujú na kritické opotrebenie. „Mnohé vozidlá disponujú signalizáciou opotrebenia bŕzd, ktoré vodiča na potrebu návštevy servisu upozornia. U ostatných vozidiel môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny. Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov,“ konštatuje Peter Kundlák. Funkčnosť brzdového obloženia, doštičiek aj tlmičov si nechajte skontrolovať radšej v servise.
Doprajte autu parný kúpeľ či dôkladnú sprchu
Solením a posýpaním ciest auto v zime trpí. Popri soli sa však často na podvozok prilepia aj malé kamienky či piesok z vozovky, ktoré je potrebné v rámci jarnej očisty odtiaľ vymyť. Pred strojovou autoumyvárňou je lepšie uprednostniť šetrnejší kúpeľ, napríklad dôkladné ručné umývanie, ktoré z podvozku a neprístupných miest vymyje aj kamienky, no nepoškriabe lak. Alternatívou je čoraz obľúbenejší parný kúpeľ, ktorý auto dôkladne vyčistí, no je ekologický a takisto šetrný k vozidlu.
„Napríklad aj v Business Lease už ponúkame firmám mobilnú autoumyváreň Blue Car Wash. Hlavnou výhodou je, že naši partneri prídu vyčistiť vozidlo do firmy alebo domovv pracovných dňoch od ôsmej do sedemnástej hodiny,“ hovorí. Pozornosť tiež treba venovať interiéru. Vyčistiť a vytepovať treba hlavne koberčeky pod nohami a batožinový priestor auta. V dôsledku prenášania lyží či korčúľ tam môže byť jednak cítiť zápach z vlhka a jednak hrozí vznik plesní.
Klimatizáciu čaká zaberák
Klimatizácia si cez zimu oddýchla, no v lete ju čaká zaberák. Na sezónu ju môžete pripraviť už teraz. „Pred letom ju treba dať minimálne dezinfikovať,“ radí Peter Kundlák. Klimatizačné filtre zachytávajú nielen prach a alergény, ale sa tam usádzajú aj baktérie a plesne, ktorých sa inak ako dezinfekciou nezbavíte. Dezinfikovať by ste mali hlavne odparovač a vyčistiť treba aj trubky. Je však lepšie to zveriť do rúk odborníkov v autoservise.
Stierače si dali zabrať
Stierače si dali v zime zabrať. Nepriateľom je hlavne mráz, ktorý oslabuje pružnosť stieracích líšt a tie sa stávajú nefunkčné. V podstate to vidíte voľným okom, ak vám lišta necháva po zotretí šmuhy či nadskakuje po čelnom skle. Aby ste neohrozili aj vlastnú bezpečnosť na ceste, radšej ich vymeňte. Zvládnete to aj sami.
Meniť kvapalinu v ostrekovači?
Pri jarnej údržbe nemusíte za každú cenu meniť vodu v ostrekovači. „Tá sa vymení postupným dolievaním letnej. Dôležité je však skontrolovať stav ostrekovača a v prípade potreby kvapalinu doplniť,“ hovorí Peter Kundlák.
Svietiť sa musí. Vždy
Hoci po zime nemusíte špeciálne kontrolovať stav osvetlenia, urobte tak, ak ste menili čo len jednu žiarovku v svetlometoch. Prekontrolujte aj stav náhradných.
Komentáre
Pridať komentár