Reč je o finančnej alebo investičnej gramotnosti. V aktuálnej analýze sa preto Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, aké vedomosti a sebavedomie v oblasti investovania majú mladí Slováci a Slovenky, ako sú na tom v porovnaní s mladými Čechmi, ale aj na to, prečo je dôležité sa v oblasti financií či investícií systematicky vzdelávať.
Analýza vychádza z dát Indexu investičnej gramotnosti (IIG) investičnej platformy Portu zo záveru roka 2022.
Mladá generácia si v investovaní verí, ale jej investičná gramotnosť je slabšia
Nielen v súvislosti s rekordne vysokou infláciou sa počas posledných rokov hovorí o investovaní ako o prevencii pred stratou hodnoty úspor. Aký postoj má k investovaniu mladá generácia? Podľa Indexu investičnej gramotnosti* (IIG) si v otázkach investovania verí 51,1 % respondentov vo veku 18 – 26 rokov, čo je viac oproti údaju za celú populáciu SR (vo veku 18 – 65 rokov) na úrovni 39,4 %.
Mohlo by vás zaujímať: Podvody: Počet sporných pohľadávok UNIQA sa v prvej polovici roka výrazne zvýšil
Napriek tomu, že sebavedomie mladým Slovákom nechýba, v prípade vedomostí tomu už tak nie je. Práve táto veková kategória vo väčšej miere nepozná správne odpovede na otázky týkajúce sa investovania a v indexe investičnej gramotnosti dosahuje podpriemernú úroveň 97,1 bodu (v porovnaní s indexom za SR na úrovni 100,6 bodu). Pozitívom je, že záujem mladých o investovanie na Slovensku rastie.
Najväčší nedostatok znalostí má mladá generácia Slovákov a Sloveniek v 5 kľúčových oblastiach:
Zdroj: Index investičnej gramotnosti |
|
Mladí Česi rozumejú investovaniu lepšie ako Slováci
V investičnej gramotnosti mladí ľudia zo Slovenska (s hodnotou indexu na úrovni 97,1) významne zaostávajú za rovesníkmi z Česka (s hodnotou 114,7). Dokonca práve vo vekovej kategórii 18 – 26 rokov je tento rozdiel najpriepastnejší.
Navyše, kým mladí Česi si v investičnej gramotnosti oproti roku 2021 polepšili, Slováci v tomto veku dosiahli medziročne slabšiu úroveň indexu. V Českej republike zároveň mileniáli dosahujú najvyššie úrovne investičnej gramotnosti spomedzi všetkých vekových kategórií, čo sa o Slovensku povedať nedá.
Podľa odborníčky by sme s edukáciou detí nemali príliš vyčkávať
Zuzana Mora, odborníčka na investície z WOOD & Company poukazuje na tri aspekty týkajúce sa financií, ktorým sa pri výchove detí v rodine či v škole nevenuje dostatočná pozornosť:
1) Bezpečnosť vo svete financií. Odborníčka upozorňuje najmä na to, aby sa mladí ľudia dokázali orientovať v pôžičkách, úveroch či hypotékach, aby poznali ich nástrahy a vedeli rozlíšiť na čo, kedy a od akého subjektu je rozumné si požičať.
2) Zhodnocovanie finančných prostriedkov. Zuzana Mora konštatuje: „Dnes už nestačí sporiť si do pokladničiek a hovoriť deťom napríklad iba o stavebnom sporení. Musíme sa posunúť v edukácii ďalej a postupne mladým predstavovať celú škálu možností, ako zhodnocovať svoje finančné prostriedky.”
3) Orientácia vo verejných financiách. Mladí ľudia by mali mať prehľad aj o tom, ako krajina, v ktorej žijú, hospodári s verejnými financiami, aký je jej verejný dlh a aký môže mať rozpočtová (ne)zodpovednosť dopad na ich budúcnosť.
Mohlo by vás zaujímať: Legendárny Goran Ivaniševič je novým ambasádorom značky UNIQA na Balkáne
S edukáciou ohľadom financií podľa Zuzany Mora nie je potrebné vyčkávať. Investičné základy na príklade každodenných situácií treba citlivo vysvetlovať už v útlom veku dieťaťa a postupne mu informácie a vedomosti „dávkovať”.
Ako príklad môžeme uviesť nasledujúcu situáciu: Hoci v súčasnosti prevláda bezhotovostný platobný styk, hotovostná forma peňazí je pre deti viac pochopiteľná a zrozumiteľná.
„Dajte deťom 10 – 20 eur a nechajte ich samých občas nakúpiť. Minimálne takto môžeme menším deťom na úplnom začiatku ozrejmiť hodnotu peňazí. A na tom sa potom ľahšie stavia všetko ostatné,” poradila na záver Zuzana Mora.
Metodika pre výpočet IIG:Index sleduje úroveň investičnej gramotnosti na Slovensku a zostavený je na základe dotazníkového priekumu. Obsahovo pokrýva dôležité oblasti investičnej gramotnosti: vplyv inflácie, vzťah riziko – výnos, finančná matematika, princíp zloženého úročenia, princíp diverzifikácie a vplyv menových kurzov.
Výsledok indexu je zhotovený na základe vopred stanovenej metodiky hodnotenia odpovedí respondentov. Otázky sú testované na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie: internetová populácia 18-65 rokov, počet respondentov = 1 050, termín zberu dát: november 2022.
Východisková hodnota Indexu bola pri prvom meraní v novembri 2021 natavená pre SR na úroveň 100 bodov. Záväzok zo strany Portu je minimálne 1x ročne aktualizovať stav IIG. Zdroj: Index investičnej gramotnosti, Portu |
Komentáre
Pridať komentár