Mladí Slováci vedia o investovaní menej ako Česi. Čo im robí najväčšie problémy?


			Mladí Slováci vedia o investovaní menej ako Česi. Čo im robí najväčšie problémy?
6.9.2023 Spektrum

Dňa 8. septembra si pripomíname Medzinárodný deň gramotnosti. Hoci problém s čítaním a písaním máme na Slovensku v podstate vyriešený, v posledných rokoch sa upriamuje pozornosť aj na iné druhy gramotnosti.

Reč je o finančnej alebo investičnej gramotnosti. V aktuálnej analýze sa preto Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, aké vedomosti a sebavedomie v oblasti investovania majú mladí Slováci a Slovenky, ako sú na tom v porovnaní s mladými Čechmi, ale aj na to, prečo je dôležité sa v oblasti financií či investícií systematicky vzdelávať.

Analýza vychádza z dát Indexu investičnej gramotnosti (IIG) investičnej platformy Portu zo záveru roka 2022.

Mladá generácia si v investovaní verí, ale jej investičná gramotnosť je slabšia

Nielen v súvislosti s rekordne vysokou infláciou sa počas posledných rokov hovorí o investovaní ako o prevencii pred stratou hodnoty úspor. Aký postoj má k investovaniu mladá generácia? Podľa Indexu investičnej gramotnosti* (IIG) si v otázkach investovania verí 51,1 % respondentov vo veku 18 – 26 rokov, čo je viac oproti údaju za celú populáciu SR (vo veku 18 – 65 rokov) na úrovni 39,4 %.


Mohlo by vás zaujímať: Podvody: Počet sporných pohľadávok UNIQA sa v prvej polovici roka výrazne zvýšil


Napriek tomu, že sebavedomie mladým Slovákom nechýba, v prípade vedomostí tomu už tak nie je. Práve táto veková kategória vo väčšej miere nepozná správne odpovede na otázky týkajúce sa investovania a v indexe investičnej gramotnosti dosahuje podpriemernú úroveň  97,1 bodu (v porovnaní s indexom za SR na úrovni 100,6 bodu). Pozitívom je, že záujem mladých o investovanie na Slovensku rastie.

Najväčší nedostatok znalostí má mladá generácia Slovákov a Sloveniek v 5 kľúčových oblastiach:

  • Nepoznajú rozdiel medzi investovaním a sporením
  • Pomerne často si neuvedomujú, že výnosy pri investovaní nie sú zaručené
  • Majú mylné očakávania, že ak v minulosti výnosy rástli, bude to tak aj naďalej
  • Problémy im robí aj počítanie percent
  • Prejavili sa u nich aj nedostatky v problematike zloženého úročenia

Zdroj: Index investičnej gramotnosti

 
 
 
 

Mladí Česi rozumejú investovaniu lepšie ako Slováci

V investičnej gramotnosti mladí ľudia zo Slovenska (s hodnotou indexu na úrovni 97,1) významne zaostávajú za rovesníkmi z Česka (s hodnotou 114,7). Dokonca práve vo vekovej kategórii 18 – 26 rokov je tento rozdiel najpriepastnejší.

Navyše, kým mladí Česi si v investičnej gramotnosti oproti roku 2021 polepšili, Slováci v tomto veku dosiahli medziročne slabšiu úroveň indexu. V Českej republike zároveň mileniáli dosahujú najvyššie úrovne investičnej gramotnosti spomedzi všetkých vekových kategórií, čo sa o Slovensku povedať nedá.

Podľa odborníčky by sme s edukáciou detí nemali príliš vyčkávať

Zuzana Mora, odborníčka na investície z WOOD & Company poukazuje na tri aspekty týkajúce sa financií, ktorým sa pri výchove detí v rodine či v škole nevenuje dostatočná pozornosť:

1) Bezpečnosť vo svete financií. Odborníčka upozorňuje najmä na to, aby sa mladí ľudia dokázali orientovať v pôžičkách, úveroch či hypotékach, aby poznali ich nástrahy a vedeli rozlíšiť na čo, kedy a od akého subjektu je rozumné si požičať.

2) Zhodnocovanie finančných prostriedkov. Zuzana Mora konštatuje: „Dnes už nestačí sporiť si do pokladničiek a hovoriť deťom napríklad iba o stavebnom sporení. Musíme sa posunúť v edukácii ďalej a postupne mladým predstavovať celú škálu možností, ako zhodnocovať svoje finančné prostriedky.”

3) Orientácia vo verejných financiách. Mladí ľudia by mali mať prehľad aj o tom, ako krajina, v ktorej žijú, hospodári s verejnými financiami, aký je jej verejný dlh a aký môže mať rozpočtová (ne)zodpovednosť dopad na ich budúcnosť.


Mohlo by vás zaujímať: Legendárny Goran Ivaniševič je novým ambasádorom značky UNIQA na Balkáne


S edukáciou ohľadom financií podľa Zuzany Mora nie je potrebné vyčkávať. Investičné základy na príklade každodenných situácií treba citlivo vysvetlovať už v útlom veku dieťaťa a postupne mu informácie a vedomosti „dávkovať”.

Ako príklad môžeme uviesť nasledujúcu situáciu: Hoci v súčasnosti prevláda bezhotovostný platobný styk, hotovostná forma peňazí je pre deti viac pochopiteľná a zrozumiteľná.

„Dajte deťom 10 – 20 eur a nechajte ich samých občas nakúpiť. Minimálne takto môžeme menším deťom na úplnom začiatku ozrejmiť hodnotu peňazí. A na tom sa potom ľahšie stavia všetko ostatné,” poradila na záver Zuzana Mora.

Metodika pre výpočet IIG:

Index sleduje úroveň investičnej gramotnosti na Slovensku a zostavený je na základe dotazníkového priekumu. Obsahovo pokrýva dôležité oblasti investičnej gramotnosti: vplyv inflácie, vzťah riziko – výnos, finančná matematika, princíp zloženého úročenia, princíp diverzifikácie a vplyv menových kurzov.

 

Výsledok indexu je zhotovený na základe vopred stanovenej metodiky hodnotenia odpovedí respondentov. Otázky sú testované na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie: internetová populácia 18-65 rokov, počet respondentov = 1 050, termín zberu dát: november 2022.

 

Východisková hodnota Indexu bola pri prvom meraní v novembri 2021 natavená pre SR na úroveň 100 bodov. Záväzok zo strany Portu je minimálne 1x ročne aktualizovať stav IIG.

Zdroj: Index investičnej gramotnosti, Portu

 

 

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články