Operatívny lízing vzrástol viac, než sa predpokladalo


			Operatívny lízing vzrástol viac, než sa predpokladalo
24.2.2015 Produkty

Operatívny lízing je na Slovensku v porovnaní so západnou Európou stále novou formou financovania a správy firemných vozidiel. No hoci odvážnejšie predpovede hovorili o desaťpercentnom medziročnom náraste, vlani trh operatívneho lízingu a outsourcingu správy firemných vozidiel vzrástol až o 12 %.

 

 

Dokonca v roku 2014 bolo medziročne obstaraných o 44 % viac vozidiel na operatívny lízing. Spoločnosť Business Lease vymenúva jednotlivé trendy.

„Pozorujeme tri hlavné trendy. Postupný prechod spoločností z finančného na operatívny lízing, čo súvisí aj so zmenou legislatívy, hlavne zákona o dani z príjmu. Ďalej pozorujeme zvýšený prechod už aj malých spoločností do operatívneho lízingu. A do tretice, obľúbenosť operatívneho lízingu rastie aj u čisto slovenských firiem bez zahraničného kapitálu,” vysvetľuje dôvody Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia.

Samotnej spoločnosti Business Lease, ktorá v počte fleetu patrí do top trojky hráčov na slovenskom trhu, vzrástol za vlaňajšok podiel o 14%. „Naďalej predpovedáme na Slovensku obdobný rast aj v ďalších rokoch. My sami plánuje tento rok narásť o ďalších minimálne 10 %,” konštatuje.

Tri trendy ako ťahúni vlaňajška

Jedným z hlavných dôvodov vlaňajšieho nárastu podielu operatívneho lízingu je prechod firiem na túto formu z finančného lízingu. Na „svedomí“ to má hlavne legislatíva, kde sa operatívny lízing ukázal legislatívne aj daňovo nenáročný produkt. „Výhodou napríklad je, že celá splátka je daňovo uznateľný náklad. Tým, že vozidlo nie je majetkom firmy, nie je potrebné ho ani odpisovať. V prípade krádeže či nehody s totálnou škodou na vozidle tiež netreba riešiť vyčísľovanie zostatkových hodnôt,” vypočítava pár z výhod Lucia Čišková.

Kým ešte pred niekoľkými rokmi využívali operatívny lízing u nás len zahraničné firmy, často z rozhodnutia materskej spoločnosti, z údajov za rok 2014 a zo štatistík Business Lease vyplýva, že 84 % nových klientov je čisto slovenských. „Súvisí to so zmenou myslenia slovenských firiem. Tak ako firmy so zahraničnou účasťou u nás, aj ony sa začali viac zameriavať na efektivitu vynaložených prostriedkov. Teda uvoľniť ich na inovácie a investície do vlastnej firmy, než utopiť kapitál v autách,“ podotýka Čišková.

Na rozdiel od finančného lízingu, kde si financujú celú hodnotu auta, podstatou operatívneho lízingu je financovať len využiteľnú hodnotu auta. Teda rozdiel medzi obstarávacou cenou a zostatkovou hodnotou po skončení prenájmu. „Ako ukázal aj nedávny prieskum Business Lease medzi firmami, viac ako 80 % z nich považuje za hlavný benefit úsporu nákladov a uvoľnenie si cash flow. Za dôležité považujú aj odbúranie administratívnych, prevádzkových, ale aj personálnych nákladov a získanie komfortu a mobility 24 hodín denne,” podotýka Čišková.

Kratší prenájom aj lízing ako benefit zamestnancom

V poslednom čase však na Slovensku začal silnieť aj ďalší trend. Postupný prechod spoločností z automobilového priemyslu, ako sú dealeri, požičovne automobilov a podobne, na krátkodobý operatívny lízing, teda od 12 do 24 mesiacov. „Tento trend sme videli v Česku v predchádzajúcich rokoch. Čas ukáže, ako dlho bude trvať, než sa trh nasýti vozidlami vo veku 12 – 24 mesiacov, ktoré sa po ukončení zmlúv dostanú na trh. Každopádne v nasledujúcom roku by zvýšený záujem o tieto vozidlá nemal mať dopad na zostatkové hodnoty,“ predpokladá Čišková.

Ako dodáva, niektoré lízingové spoločnosti mali v roku 2014 obrovské nárasty nových zmlúv práve vďaka krátkodobým kontraktom. „Ďalším trendom sú poskytované benefity zamestnancom našich najväčších automobiliek Peugeot a VW. Tí si majú možnosť zobrať si vozidlá na operatívny lízing za zvýhodnených podmienok,“ dodáva.

Trendy 2015? Elektromobilita aj car-sharing

Tento rok sa však objavia aj tri ďalšie trendy. Silnieť bude rozvoj elektromobility, a to aj pri prenájmoch áut. „Business Lease už má vo svojom vozidlovom parku prvý elektromobil VW e-up. Na základe skúseností od materskej spoločnosti máme potrebné know-how na to, aby sme vedeli ponúknuť našim klientom elektromobilitu,“ vysvetľuje Čišková.

Obdobne sa očakáva aj postupný rast záujmu fyzických osôb o operatívny lízing a nemenej zaujímavou témou bude aj car-sharing – požičiavanie auta, ktoré práve nevyužívate.

Business Lease

Zdroj: Business Lease

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články