Vysoké percento bolo však aj v prípade úmyselného nezaplatenia – uviedla ho každá tretia firma.
Viac ako polovica opýtaných v segmente B2B (55%) konštatovala, že neuhradené platby od vlastných zákazníkov im bránia plniť si finančné záväzky. Medzi západoeurópskymi krajinami je tento dôvod častý najmä v krajinách ako Španielsko či Belgicko. Vo východnej Európe to bolo hlavne Rumunsko a Slovensko.
Využívanie dodávateľských úverov považuje za príčinu neuhrádzania faktúr celkovo 51% B2B zákazníkov. Pochádzajú najmä z krajín: Španielsko, Dánsko, Rumunsko, Chorvátsko.
Najčastejšie dôvody zlej platobnej disciplíny v segmente B2B (v %)
Neuhradené platby od vlastných zákazníkov |
55 |
Využívanie dodávateľských úverov |
51 |
Platobná neschopnosť |
38 |
Nedostatočná personálna kapacita |
36 |
Pomalé interné spracovanie |
34 |
Úmyselné nezaplatenie |
33 |
Nedbanlivosť personálu |
32 |
Formálne chyby počas fakturácie |
30 |
Technické dôvody |
29 |
Čo sa týka Slovenska, ako dôvod neplatenia vedú neuhradené platby od vlastných zákazníkov (65%), nasledované využívaním dodávateľských úverov (58%). 46% opýtaných firiem na Slovensku považuje za príčinu zlej platobnej disciplíny nedostatočnú personálnu kapacitu, potom je to insolventnosť (41%), ale častým je aj úmyselné nezaplatenie (36%).
„Pokiaľ ide o úmyselné neplatenie, ale aj iné dôvody, je na mieste zamyslieť sa nad využívaním externých služieb inkasných spoločností,“ uviedol Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko, venujúcej sa správe a inkasu pohľadávok.
Tie podľa neho pomôžu riešiť problémy s dlžníkmi na profesionálnej úrovni a podnikatelia sa tak môžu plne sústrediť na gro svojej podnikateľskej činnosti.
Komentáre
Pridať komentár