Krach cestovnej kancelárie už treba predvídať


			Krach cestovnej kancelárie už treba predvídať
7.7.2017 Poistný trh

Darina Huttová, generálna tajomníčka AFISP: Finančná rezerva by mala dosahovať až 100 % nákladov na dovolenku.

Krach cestovnej kancelárie je vždy stresujúca záležitosť. Či sa o ňom dozviete pred príchodom alebo pri príchode do letoviska, kde vás hotel z dôvodu neuhradenia peňazí cestovkou odmietne ubytovať.

„Kým dôjde k ukončeniu vymáhania škôd z krachu, potrebné je vedieť si zabezpečiť náhradné ubytovanie a návrat domov z vlastných prostriedkov. Obzvlášť potrebné je myslieť na deti, ktoré s vami cestujú a potrebujú opateru,“ upozorňuje Darina Huttová, generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP).

Aj preto si vždy pri ceste do cudziny pribaľte nielen kontakt na slovenský zastupiteľský úrad v danej destinácii, ktorý pomôže minimálne organizačnými radami, ale pamätajte aj na peňažnú rezervu pokrývajúcu možné náhradné ubytovanie a najlacnejšiu dopravu z dovolenkovej destinácie domov.

Pozor na finančnú rezervu

Okrem zohľadnenia bezpečnostných rizík krajiny, či letoviska treba vždy pri plánovaní myslieť aj na poistenie, a to popri zdravotnom i na cestovné. Je už nevyhnutné predvídať situácie, kedy by bolo potrebné v cudzine z dôvodu či už zhoršenej bezpečnostnej situácie, alebo krachu cestovnej kancelárie napríklad uhradiť náhradné ubytovanie, či cestu späť do vlasti,“ upozorňuje Darina Huttová.

Ako upozorňuje, cestovné poistenie dnes nie je vzhľadom na svoju krátkodobosť také nákladné, aby ho niekto opomenul. Nevyhnutné je mať poistenú aj dopravu, batožinu a cennosti, ktoré si na cestu beriete, a to pred poškodením, stratou či odcudzením.

Bežné cestovné poistenie napríklad v prípade zrušenia zájazdu zo strany cestovnej kancelárie ponúka náhradu vrátením peňazí. V prípade nejasností je lepšie konzultovať s cestovnou kanceláriou, ako aj finančným agentom, ktorý urobí presné zistenie vašich potrieb pred cestou a ponúkne potrebné zabezpečenie vzhľadom na charakter cesty a poistenie,“ vysvetľuje.

Dôležité je myslieť na finančnú rezervu. „Finančná rezerva by mala dosahovať až 100 % nákladov na dovolenku,“ upozorňuje Darina Huttová. Potrebné je tiež sa pripraviť na úkony vymáhania náhrady za krach cestovnej kancelárie po návrate domov, ktoré sú časovo náročné a predstavujú aj nápor na nervy.

Ani poistenie cestovných kancelárií pred krachom nemusí byť dostatočné pre náhradu poškodeného. Odporúčame preto vybrať si vždy osvedčené cestovné kancelárie s tradíciou a overiť si rozsah ich vlastného poistenia,“ odporúča.

Nebojte sa reklamovať

Zároveň platí zásada, že cestovná kancelária má dodať to, čo bolo predmetom ponuky. V praxi však často dochádza k zámene počtu hviezdičiek zájazdu alebo destinácie s počtom hviezdičiek hotela, v ktorom sa ubytovanie má rezervovať.

Je potrebné pri objednávke zájazdu presne overiť kategóriu hotela a počítať najmä v orientálnych destináciách, že úroveň služieb bude v skutočnosti o hviezdičku nižšia než sme zvyknutí napríklad na Slovensku,“ hovorí Darina Huttová.

Klient má právo sa sťažovať a cestovná kancelária má sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 30 dní oznámiť, ako sťažnosť bude riešiť a definitívne ju vyriešiť do 60 dní,“ dodáva.

To je však väčšinou lehota presahujúca trvanie pobytu. Ujasnite si preto, akú úroveň služieb si objednávate. „Vždy musí byť zabezpečená čistota a hygiena ubytovania. Hmyz v hromadnom výskyte, špinavá posteľná bielizeň, či neupratané izby sú dôvodom na sťažnosť a požadovanie náhrady škody,“ upozorňuje Darina Huttová.

Čo si všímať pri výbere poistenia

  • Uvedomte si, čo všetko má poistenie kryť, a vopred si zistite, čo poistenie nekryje, aké sú výluky.
  • Pokiaľ ide o zdravotné poistenie, týka sa to vyskúšania extrémnych športov na dovolenke, či prípadov, ak sa dlhodobo liečite na nejakú chorobu. „Poistka by určite mala kryť náklady na ochranu pre prípad potreby lekárskeho ošetrenia, úrazu, ale aj smrti a potreby prevozu ostatkov z cudziny domov, ak dôjde k úmrtiu (repatriácia),“ upozorňuje Darina Huttová.
  • Najmä pri pobytoch v horách, či v zahraničí či na Slovensku, odporúča Huttová osobitné poistenie pre prípad potreby využitia horskej záchrannej služby pri úraze alebo usmrtení. Prevoz raneného alebo mŕtveho človeka z prostredia neprístupného pre autá a prístupného len pre leteckú techniku je finančné náročné. „To môže bez poistenia spôsobiť mimoriadne vysoký zásah do rozpočtu,“ konštatuje.
  • Poisťovňa však nemusí preplatiť ani všetky lekárske ošetrenia v cudzine. Napríklad ak vás rozbolí viac ako jeden zub, môže sa stať, že si opravu zaplatíte aj z vlastného vrecka. Ak máte uzatvorené životné a úrazové poistenia, v takom prípade by ste podľa Dariny Huttovej mali so svojim finančným agentom alebo priamo v poisťovni preveriť rozsah úkonov a javov, ktorého sa poistka týka a súčasne si dať výslovne vysvetliť, čoho sa zmluva netýka.
  • Zároveň si preverte na stránke Ministerstva zahraničných vecí SR, či odporúča do danej destinácie vôbec cestovať. Ak sa odporučenie ministerstva necestovať síce netýka priamo letoviska, ale zvyšku krajiny áno, a vy ste letovisko opustili a stali sa terčom násilia v krajine, poisťovňa nie je povinná prípadné škody preplatiť.
    Zdroj: AFISP
Zdroj: AFISP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články