Najmä išlo o autá z koncernu Volkswagen, vrátane vozidiel Bentley, Porsche, Audi či Lamborghini. Jej potopenie spôsobili vysoké vlny v kombinácii s poškodením, ktoré vzniklo počas rozsiahleho požiaru.
Ešte minulý týždeň vlastník plavidla, spoločnosť Mitsui O.S.K. Lines, tvrdila, že horiaci Felicity Ace je stabilný a že na palubu boli dokonca privolané záchranné zložky, aby monitorovali situáciu. V súčasnej dobe je však všetko inak.
Dvesto metrov dlhá nákladná loď sa 2. marca 2022 potopila asi 220 námorných míľ od Azorských ostrovov. Portugalské námorníctvo uviedlo, že loď plávajúca pod panamskou vlajkou, ktorá bola vo vleku záchranného plavidla Bear a smerovala k pobrežiu Azorských ostrovov, sa najprv naklonila a potom išla ku dnu.
Atlantický oceán je v tomto mieste hlboký približne 3000 metrov, jeho dno je skalnaté, tvorené strmými svahmi s veľmi nepravidelnou topografiou, takže je v tejto chvíli otázkou, či bude pokračovať ďalší prieskum príčin tejto udalosti.
Požiar vznikol po tom, čo loď vyplávala z nemeckého mesta Emden, kde má Volkswagen veľkú továreň, do amerického prístavu Davisville v štáte Rhode Island. Podľa posledných aktualizovaných informácií bolo na lodi Felicity Ace 3965 vozidiel. Z toho bolo 189 vozidiel Bentley, zhruba 1900 vozidiel Audi, asi 1100 vozidiel Porsche, asi 500 vozidiel Volkswagen a 85 vozidiel Lamborghini.
Na lodi bolo okrem iného aj niekoľko posledných kusov dvanásťvalcového modelu Lamborghini Aventador, ktorý sa už nevyrába, takže talianska značka zatiaľ nevie, ako presne môže majiteľom túto stratu kompenzovať, pokiaľ nebudú súhlasiť s finančnou náhradou.
Obrovský požiar mal podľa hasičov vypuknúť v podpalubí a horelo všetko, čo bolo päť metrov nad hladinou mora. Všetkých 22 členov posádky bolo v poriadku evakuovaných. Zásah hasičských tímov významne komplikovali elektromobily a ich lítiové batérie, ktoré oheň živili a ktoré sa nachádzali v podpalubí.
Plavidlo plávalo niekoľko dní dokonca úplne nekontrolovateľne stredným Atlantikom. Zasahujúci špecialisti sa totiž obávali vstúpiť kvôli príliš vysokému riziku na palubu a hasili iba zvonku. Problémom bolo, že na tento typ požiaru nebolo možné využiť vodné zdroje, pretože to by loď preťažilo. Komplikáciou bol aj fakt, že tradičné hasiace prostriedky na zastavenie ohňa lítiových batérií nefungujú a horiace elektromobily sa musia doslova utopiť v špeciálnom kontajneri, v ktorom dôjde k ochladeniu baterky a zastaveniu reakcie
Podľa pôvodných odhadov špecialistov na investičné riziko zo spoločnosti Skytek by celková hodnota vozidiel mohla presiahnuť hranicu 500 miliónov dolárov. Vzhľadom na to, že náklad je obvykle poistený na plnú hodnotu transportovaného tovaru, a to najmä pokiaľ ide o predmety vysokej hodnoty, možno predpokladať, že by poistená škoda v segmente produktu námornej prepravy bola tiež vo výške pol miliardy dolárov.
Spoločnosť Skytek tiež uvádza, že odhadovaná trhová hodnota samotnej lode je 24,5 milióna dolárov. Podľa ďalších odhadov expertov spoločnosti Russell Group mali osobné a nákladné vozidlá na palube Felicity Ace hodnotu 401 miliónov dolárov, pričom celková hodnota vrátane plavidla sa odhaduje na 438 miliónov dolárov. Straty Russell odhaduje na najmenej 155 miliónov dolárov.
Komentáre
Pridať komentár