Informovali o tom v Londýne nemenované zdroje z tohto poisťovacieho odvetvia.
Možnosť ďalšieho napadnutia lodí prevážajúcich ropu alebo tovar a incidentov okolo nich v týchto vodách podstatne vzrástla potom, ako odchádzajúca prezidentská administratíva v USA pristúpila na označenie povstaleckého hnutia Hutiov zo severného Jemenu, podporovaného Iránom ako teroristickej organizácie pôsobiacej v zahraničí.
„Sledujeme rastúci počty telefonátov do prístavov z lodí plávajúcich v Červenom mori, z ktorých vyplýva obava z prípadného útoku ozbrojených skupín, zatiaľ čo predtým si také starosti robili námorníci skôr v Arabskom zálive," povedal Mike Ingham z maklérskej spoločnosti Gallagher. Podľa neho sa to týka napríklad lodí putujúcich do prístavu Džidda, ktoré leží na pobreží Červeného mora a ide o druhé najväčšie mesto v Saudskej Arábii a obchodné centrum krajiny.
Každá loď potrebuje rozdielnu formu poistenia, zahŕňajúcu ale celoročné krytie vojnových udalostí, ako aj dodatok o extra poistenia, ak vstúpi do oblasti v regióne spojeného s najvyšším rizikom. Toto poistné sa navyše kalkuluje podľa hodnoty plavidla alebo ako havarijné poistenie na 7 dní.
Tieto extra sadzby za vysoké riziko teraz vzrástli na 0,015 %, zatiaľ čo ešte o mesiac skôr boli na úrovni 0,012 %. V praxi to zodpovedalo podľa trhového odhadu desiatkam tisíc dolárov za sedemdňovú jazdu problematickými vodami. Jeden z upisovateľov vojnových rizík vyhlásil: „Vedie sa reálna debata o Červenom mori potom, čo boli nahlásené incidenty a napadnutia s výbušninami. Všetci teraz napäto sledujú, čo sa bude diať ďalej."
Predstavitelia Saudskej Arábie po udalosti z decembra, keď došlo ku kolízii kotviaceho tankera v prístave Džidda s loďou naloženou výbušninami, sa vyjadrili, že išlo o teroristický útok. Tento incident nasledoval po ďalšej škode, kedy v inom saudskoarabskej termináli pri Červenom mori došlo k výbuchu na tankera. Americká námorná administratíva varovala moreplavcov začiatkom januára, že množiace sa vojenské aktivity a rastúce politické napätie v regióne naďalej predstavujú vážne ohrozenie pre obchodné lode.
V Červenom mori sú jedny najfrekventovanejších svetových lodných trás. Vedú od juhu až k Suezskému prieplavu na severe. Každoročne sa tam uskutoční tisíce tranzitov cez Mandeb (prieliv medzi Červeným morom a Adenský záliv na južnom cípe). Napätie v regióne sa ešte priostrilo potom, čo začiatkom januára Irán zadržal juhokórejský tanker a zabránil mu v ďalšej plavbe Hormuzským prielivom.
Komentáre
Pridať komentár