A to aj napriek tomu, že rizík, s ktorými je tento sektor konfrontovaný, stále pribúda. Problémom je nedostatok personálu do posádok, kybernetické útoky, pirátstvo a trend väčších lodí, s ktorými sú spojené rastúce riziká.
Tieto hlavné závery vyplývajú zo správy priemyselného poisťovateľa AGCS patriaceho k Allianz. Podľa nej pokračoval v minulom roku v medzinárodnej lodnej doprave pozitívny trend k vyššej bezpečnosti. Správa „Safety and Shipping Review 2021“ uverejnená v auguste informovala celkom o 2 703 incidentoch lodí v minulom roku. V porovnaní s rokom 2019 ide o pokles o 4 %.
Aj keď svet valcovala pandémia, majúca za následok mnohé obmedzujúce opatrenia, obchod cez námorné cesty bol zasiahnutý menej, než sa spočiatku predpokladalo. Celkový objem obchodu na mori sa podľa AGCS vlani znížil len o 3,6 %, a už tento rok sa očakáva, že čísla roku 2019 budú prekonané.
Podstatne menej totálnych strát
V minulom roku bolo stratených 49 plavidiel, o rok skôr 48. V uplynulých 10 rokoch ide o najpriaznivejšie roky. O najviac lodí prišli spoločnosti v roku 2012 (128) a v roku 2013 (111). Celkovo za dekádu 2011-2020 stratil svet 876 plavidiel. Najnebezpečnejšími regiónmi sú južná Čína, Indočína, Indonézia a Filipíny. Na tieto oblasti pripadá tretina všetkých potopených veľkých lodí. Na druhom mieste je Stredozemné more a Čierne more, kde sa odohrá asi sedmina všetkých totálnych strát.
Požiare, piráti, kyberútoky
Hlavnou príčinou nehôd lodí boli v minulom roku škody na strojoch (40 %). Škody spôsobené požiarmi na palube podľa Allianz výrazne posilnili a tvorili štvrtinu totálnych strát lodí. „Oheň často vypukne v kontajneroch, v ktorých je v rozpore s deklaráciou nebezpečný náklad ako chemikálie alebo batérie,“ píše sa v reporte. Tiež strata kontajnerov mala vlani asi 3 000 kusov, čo znamená nárast. Tým dochádza nielen k prerušeniu dodávateľských reťazcov, ale aj k zvýšenému znečisteniu a navigačnému riziku na mori.
Okrem toho bujnie pirátstvo, najmä v Guinejskom zálive. Počas 22 incidentov bolo vlani unesených na 130 členov posádky, čo predstavuje rekordný počet. Stále väčšie starosti robia kybernetické útoky. Možné budúce útoky by mohli zasiahnuť kritickú námornú infraštruktúru, ako sú významné prístavy alebo námorné trasy.
Väčšie lode, väčšie nebezpečenstvo
Iným problémom sú dimenzie lodí, ktoré sa počas rokov a dekád stále zväčšujú. „Vzhľadom na to, že je snaha efektívnejšie využiť palivo a pohon, rastú lode viac a viac,“ konštatuje správa AGCS. „Priemerná kapacita kontajnerových lodí sa za posledné roky viac ako zdvojnásobila, zatiaľ čo kapacita prístavov však zostáva prakticky nezmenená,“ pripomenula Stefanie Thiem, zástupkyňa AGCS pre Rakúsko.
Tým sa zvyšuje riziko nehody. Rovnako tak sú nevyhnutné omeškania v dodaní. V júni 2021 bolo na kotve odhadom 300 veľkých nákladných lodí, ktoré čakali na možnosť vojsť do preplnených prístavov. To predstavuje historické maximum.
Dramatický šok priniesla svetovému hospodárstvu blokáda Suezského kanála, ktorý v marci na 6 dní upchala stroskotaná loď Ever Given, jedna z najväčších kontajnerových lodí sveta. Podľa niektorých odhadov to znamenalo blokáciu tovaru v hodnote 9,6 miliardy USD denne a negatívny zásah do 12 % svetového obchodu.
Posádky odrezané na mori
Nedá sa zabudnúť ani na ľudský faktor: v dôsledku pandémie panoval problém s ľuďmi na palubách. Prechodne zostalo nútene na mori na 200 000 námorníkov, ktorí sa nemohli kvôli koronaviru a karanténe vrátiť domov. Dôsledkom je mentálna únava, a tá môže viesť k bezpečnostným incidentom, upozorňuje AGCS. Navyše nie je jednoduché z rovnakých dôvodov nájsť nových mužov do posádok. To by mohlo medzinárodnej lodnej doprave spôsobiť ďalšie podstatné problémy, akonáhle medzinárodný obchod znovu posilní.
Podľa Stefanie Thiem sú najväčšie výzvy zrejmé: „Trvajúca kríza posádok lodí, rastúce problémy s príliš veľkými loďami, rastúce oneskorenie a prerušenie dodávateľských reťazcov, ako aj dodržanie noriem v oblasti životného prostredia stavajú rejdarov pred veľké úlohy v risk manažmente.“
Komentáre
Pridať komentár